Jump to content
Sign in to follow this  
Olofsson

Hardy Demon smuggler #5

Recommended Posts

Hej!

Har införskaffat ett Hardy Demon smuggler i klass fem och tänkte dela lite intryck efter ett par fisken. Innan köpet fick jag möjlighet att testa ett smuggler mot ett Zephrus (båda i klass fem). Känslan var att Zephrus var klart snabbare och kunde bära bra med lina till längre kast. Men kort och medeldistans var klart till smugglerns fördel med bättre känsla och precision. Valet föll på smugglern, då jag redan äger kraftfullare femmor. 

Efter köpet har jag testat både ström och sjöfiske med smuggler och jag måste erkänna att jag är helt såld! Det skall sägas att jag inte är en kastare som föredrar snabba spön. Det är mer medium fast eller medium (till finliret) som gäller för mig. Demon smuggler i klass fem skulle jag beteckna som medium fast. Känslan att man kastar just ett sexdelat spö är inget man tänker på alls. Det är lätt i handen och handtag samt finish är i topp. Jag har testat med några olika linor (GL Fario, Hardy Rocket och Rio Grand). Bästa kastade spöet med Fario enligt mitt tycke. Spöet känns vekt med överklassad lina och har inte den riktiga punchen för långa kast och tyngre riggar med streamers etc. Fiskar man mycket sjöfiske med långa kast och streamers/tunga nymfer skulle jag välja ett annat spö. Men till vanligt torr/nymffiske är spöet perfekt. 

Risken är överhängande att det blir fler Demon Smugglers i arsenalen framöver. Framför allt en #6 eller #7 till lite tyngre fiske. 

Mvh/Pelle

• Like 2
  • Thanks 1