Jump to content
Hi-Lo

Snowbee XS flytlina

Recommended Posts

Hej,

Nån som har erfarenhet av Snowbee XS flytlina?

Har en Snowbee XS Neutral Density/Intermediate som är förbaskat trevlig  att kasta med. Tunn running.

Undrar om flytlinan är lika trevlig?

Mvh

Hi-Lo

Edited by Hi-Lo

Tjena!

Kul att du gillar neutral density! Den är så jädra fin! :) Den har nog ”micro diameter” utan att marknadsföra det ;) Snowbees linor överlag verkar få oförtjänt lite uppmärksamhet här.

Jag har en flytande #5 hemma men har inte kommit mig för att testa den ännu. Min kompis har varianten som är flytande med 3 m int-tip och är väldigt nöjd med den så sannolikt kan du skaffa en och vara trygg med det. Skittfiske har ok pris på dem (499:- ). 

Ledsen att inte kunna ge nån info kring flytversionen men har en undring angående neutral densitylinan. Jag fiskade med en 6:a för många år sedan och tyckte om hur den uppförde sig i vattnet men upplevde linans tapering som "snäll" och lätt i framkant vid kast, speciellt markant när det blåste en hel del. Den funkade bättre vid lugnt väder och med lättare flugor på tafsen.  Ni som gillar linan, vid sjö och kustfiske, följer ni klass eller går ni upp?

I mitt fall så gick jag upp en klass, kör klass 7 på ett Sage XP (klass 6). Gjorde samma sak när linan användes på en Vision kust 6a.

Kör samma klass som spöna (Sage Xi3 589 och Loop Greyline 696) när jag använder neutral density på kusten. Iofs inga styva/toppiga spön utan relativt djupa men kraftfulla. Lätta att ”ladda” skulle jag nog säga. 

Tror det är mycket smaksak/vanesak och beroende på spöt om man vill gå upp en klass eller ej. Därtill ska sägas att jag för det mesta fiskar hyfsat lättkastade flugor (på nylontafs ca två spölängder). Letar inte onödigt mycket pålandsvind heller, där jag fiskar tenderar det bara att göra ärtsoppa av vattnet. 

Hade jag gjort allt ”tvärtom” (dvs styva spön, stora/tunga flugor, motvind) hade jag nog gått upp en klass eller kikat på en annan lina. :) 

Ok! Tack för svaren! Det är kanske så att det har hänt en del i fluglineutvecklingen och nuförtiden är linorna anpassade till dagens allt kraftfullare aktioner. ND linan måste väl ha minst 20 år på nacken?

Snowbee skulle uppdatera taperingen på linan. Och behålla linans mest fördelaktiga egenskaper med mjuk men stark coating och framförallt mycket bra sjunkegenskaper.

17 hours ago, sloopy said:

Snowbee skulle uppdatera taperingen på linan. Och behålla linans mest fördelaktiga egenskaper med mjuk men stark coating och framförallt mycket bra sjunkegenskaper.

Smaken är som baken :) Själv tycker jag att taperingen är en av dess främsta fördelar. 😂Vill man ha en kortare mer abrupt taperad klump finns det väl en massa att välja på? 

Jag tycker det är schysst med möjligheten att presentera flugan relativt ”stealth” på långt avstånd. Tycker det blir svårare med tunga korta klumpar. 

Men visst är det möjligt att Snowbee kommer med nåt mer kortklumpat/tyngre, den här kanske är nåt åt det hållet?

https://www.snowbee.co.uk/webshop/fly-fishing/fly-lines/xs-plus-xs-tra-distance-line/spfl-exdi-xs-tra-distance-intermediate/

Jo, visst finns det fluglinor att välja bland fast få är prisvärda när de kostar lika mycket och upp till en tiondel av ett flugspö. Det som gjorde att många använde just den här linan åtminsone förr var just att den var prisvärd och att den verkligen var svävande intermediate längs hela linsträckan. Som gjord för fiske på grundområden och när det gick vågor utan att förlora kontakten med flugan. Extra distance linan har en del snabbare sjunkhastighet som många andra på marknaden. Men som du sa smaken är som.... Jag får gräva lite i plånboken och testa en tyngre klass än den som jag hade sist.

• Like 1

8 hours ago, Hi-Lo said:

Beställde flytvarianten i klass 6, detta ska sitta på ett softare klass 6 spö.

Ok! Hoppas att linan funkar bra för det du ska ha den till. Du kan väl ge en liten utvärdring vad du tyckte om linan här på edgen?

Ledsen att jag drog iväg på sidospår i din tråd....

Flikar in med en annan lina som har microdiameter och som Jonas Nordigårds rekommenderat nämligen A Jensen Vector som ska vara en fin lina, tunn och i 3 densiteter Flyt, Flyt/Intermediate & Intermediate.