Jump to content

Skagit fiske

Arnold

Recommended Posts

Ni som har erfarenhet att fiska med lätta Skagit linor vid fiske i sjöar och mindre åar, typ Tidan vid Baltak, så behöver jag era förslag/synpunkter på följande uppsättningar av klumpar och spetsar till mitt gamla 9 fot klass 5/6 spö gällande allt från torrfluga, våtfluga, lätta/förtygda nymfer. (Inga streamers)

0PST Commando Head Flytande 3,7 m på 11,3 gram eller 4,1 m på 13,0 gram. Är dessa för lätta?

Spetsar;
Flytande:OPST Commando 7,5 fot 2,3 gram och eller 10 fot 3,0 gram
Rio Replacement samtliga är på 10 fot Flyt och Intermediate båda väger lika dvs
#5  3,6 gram
#6  4,2 gram
#7  4,9 gram 
Skall jag satsa på en enda klump och ha olika vikter på spetsarna, eller skall jag tänka helt tvärt om och välja två klumpar och samma vikt på alla spetsarna?
Undrar en gubbe med "titel" på visitkortet;
70+ Riskgrupp (håll dig hemma)!!! 

De är helt klart de grymt smidigaste fisket...  Använder SA skagit lite både till klass 4 och 5...  Fiskar i smålaxälvarna me Klas 7 och 8...

Har inte gjort ett enda överhandskast på hela säsongen så de är riktigt skönt... 

Torrt/bomber och hitch har jag bara fiska me 7 och 8....

Nymf o streamer men testat lite torrfluga med 4 och 5 så de funkar helt ok.....

17 hours ago, Line-speed said:

De är helt klart de grymt smidigaste fisket...  Använder SA skagit lite både till klass 4 och 5...  Fiskar i smålaxälvarna me Klas 7 och 8...

Har inte gjort ett enda överhandskast på hela säsongen så de är riktigt skönt... 

Torrt/bomber och hitch har jag bara fiska me 7 och 8....

Nymf o streamer men testat lite torrfluga med 4 och 5 så de funkar helt ok.....

Vad kör du med för spetsar till #4-5?

Jag kör med SA Skagit lite integrated 210 gr på mitt Radian #5 och har hitills kört med Airflo poly/sinkleade på 8 fot (och 2,68 g enligt våg) men har helt glömt bort vilken modell jag har.

Det har funkat fint men jag tar gärna mot förslag på olika spetsar som funkar.

Funderar på att köpa en lina till klass 4 också (175gr?) och säker isf spetsförslag till den också

32 minutes ago, Arnold said:

Fråga till Line-speed;

Vill du precisera gällande klass 4 o 5 vad dina head linor samt spetsar har för längder och vikter, då jag är ute efter konkreta svar, så jag kan hänga med i den djungel av linor.

Arnold

Har 180grain 3,4m till klass 4

210grain  3,4m till 5a...

Använder 10fot SA sonar spets, både flyt och int...... o kapat dem 30cm i fronten.. 

• Thanks 2