Jump to content

Recommended Posts

Tjena!

har någon erfarenhet av kajaken - Native Titan 10.5 - lite sugen på att införskaffa en kajak för å/sjöfiske samt kustnära havsöringsfiske!

Tackar!

//Czech

Just den har jag ingen koll på men min favorit är Native Watercraft Slayer Propel 10. Är den modellen ett alternativ så kan jag berätta mycket om den. Jag föredrar den modellen på grund av att jag tycker den ger en perfekt balans mellan vikt, storlek, bärighet. Använder den i sjö, forsar och till havsöring på havet.

Jag var och kollade på titanen i fredags. Den väger 44 kg så inget du slänger upp på taket själv på ett smidigt vis. Tar du den med trailer så visst. Väl i vattnet är den ju däremot superfin.

Är du i Gbg något så finns båda modellerna på lager vid butiken på Ringön. (Point 65 Gbg, Mats Lodalen) Där kan man lägga i och testa utanför butiken med. 

men som sagt... du vet min rekommendation. Jag började ju med Hobie 2005 och har haft massor av kajaker sen dess. Jag tycker inget slår Native Slayer 10 Propel när man jämför vikt, funktion, kvalitet och stabilitet. Den kajaken är fantastisk för skandinaviska förhållanden från kust till fjäll. Det går även utmärkt att lägga två ovanpå varandra och ta med på tackräcket på bilen.

• Thanks 1
8 hours ago CZECH sa:

Blev en Slayer 10 Propel

Tack Jonas för din input! 

Du kommer älska den👌🏻 Det är bästa modellen som existerar på marknaden just nu tycker jag.

Jag har lite ramfästen för ekolod osv till min med. Passar fint i railsen och man slipper göra åverkan på kajaken. Ska du exempelvis vertikala gös/abborre är det schysst. Kan ta några bilder på det om du vill? Det är en djungel med RAM så det är lätt att man köper massa onödigt i början....

Fiskar jag fluga brukar jag däremot hålla kajaken så ren jag kan. Möjligtvis att jag har på mobilfästet. Men det beror lite på... fiskar jag havsöring är kajaken ren. Fiskar jag gädda, abborre och gös är det grymt bra att ha på ett ekolod med sideimage... 

En supertrevlig grej med native är att tramprörelsen är cyklisk så om man står och fiskar och driftar in i en vik exempelvis så kan man bara böja sig ner och snurra några varv bakåt med med handen så man inte driftar för nära en plats man fiskar av.

Jag har ett ankare som jag alltid lämnar hemma numera... jag använder det inte, skulle säga att det är ett onödigt köp. Med hobie var det intressant men inte till native.

Paddel... har jag bara med om jag ska åka i fors för att kunna styra mig igenom forsarna. Aldrig annars. Funkar perfekt med nån enklare delbar historia.

Har du vulgatafiske i vår kommer du älska kajaken... man tar sig nog ett par hundra meter på någon minut så man blir sjukt effektiv vid fiske på vakande fisk. Kajaken maxar 3,5 knop och marschar i 2-2,5 knop.

Säg till om du passerar Orust så kan vi ta en tur ihop om du har lust? Har några finfina platser för både havsöring och gädda/abborre✌🏻🤗