Hoppa till innehåll

Alta (via lotteriet)


Chrglx

Recommended Posts

  • 7 months later...

Hej. Jag har fiskat hel del i Alta, bland annat med Stinger GLXn jag köpte av dig en gång i tiden (tror det är den jag håller i på profilbilden förresten, från Pahtakorva, jag gillade spöet). Jag har inte varit särskilt aktiv på forumet de sista åren och såg detta inlägget först nu. Var det nåt särskilt du tänkte på med frågan om Alta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det är inget krav på att du måste ha en guide, men det kan alltid vara bra att ha nån som känner stället att i varje fall förklara hur man brukar fiska de olika platserna. Men att ha med en med båt kan också vara nödvändigt, beroende på vilka sträckor/fiskesoner/kort man väljer. Om du får möjlighet att köpa kort kan det också vara en god idé att före du köper kortet prata med någon som känner älven, om vilka alternativ/sträckor du bör välja i förhållande till vilka valmöjligheter du har och var (långt upp i älven, eller längre ned), när (tidigt eller sent på säsongen) och hur (t.ex. från båt eller land) du helst vill fiska. Generellt är det flera sträckor längre ned i älven där du kommer till utan båt, och många sträckor längre upp i älven där du behöver båt. Under själva fiskedygnet/dygnen övernattar man ofta (sover nån timme) vid själva fiskeplatsen. Ett fiskedygn är som huvudregel från kl 18 till kl 12 dagen efter. I anslutning till dygnet kan det vara fint att ta in på en av campingarna. Kan också vara fint att bo på en camping vid sidan av älven om man har dygn i de nedre delarna. Finns många alternativ, både på fiskesträckor/kort och på boenden, allt från tält till hytte och hotell.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Ps. Om det skulle vara nån som haft tur och fått kort i Alta, och önskar guidning kan jag eventuellt stå till tjänst (beroende på tid, jobb, semester o.s.v., och önskat upplägg t.ex. prat om utrustning, visning av fiskeplatser eller guidning med båt och helt läger med lavvu/tältkåta och mat). Skicka ett PM i så fall. Har fiskat älven i över 15 år (bor vid vattendragets övre del) och har elvebåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 1 month later...
On 1/15/2024 at 10:46 PM, Chrglx said:

tack för alla svar. tänkte prova lotteriet igen. man får frågan om var man vill fiska (och när).

ni som fiskat där, vilka sträckor skall man ansöka om?

gissar att juli och/eller augusti funkar?

Generellt ju tidigare desto bättre, alltså hellre juli än augusti. Tror inte det är så noga vad du fyller i i ansökan, kanske viktigast vilka datum du inte kan (men är osäker på om det fyller någon praktisk funktion, tror de frågorna hänger kvar från tiden när själva kortförsäljningen inte ägde rum live över internet och kontoret skulle hjälpa till att jämka samman alla köpares val och preferenser i tur och ordning). Det viktiga är vilket köpnummer du får i lottningen. Den som blir nr ett får köpa först av alla kort tillgängliga, och har därmed mest att välja bland av de olika sträckorna och datumen som är tillgängliga. Därefter får köpare nr två köpa sitt kort, alltså välja sitt datum och sträcka, och därefter köpare nr tre och så vidare. Ju längre ner man är i turordningen ju färre alternativ har man att välja bland, och de som kommer sist i turordningen får hålla tillgodo med the leftovers. Beklagar ett allt försent svar, eftersom kortförsäljningen är imorgon. Hoppas det gick bra för dig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Salar sa:

Generellt ju tidigare desto bättre, alltså hellre juli än augusti. Tror inte det är så noga vad du fyller i i ansökan, kanske viktigast vilka datum du inte kan (men är osäker på om det fyller någon praktisk funktion, tror de frågorna hänger kvar från tiden när själva kortförsäljningen inte ägde rum live över internet och kontoret skulle hjälpa till att jämka samman alla köpares val och preferenser i tur och ordning). Det viktiga är vilket köpnummer du får i lottningen. Den som blir nr ett får köpa först av alla kort tillgängliga, och har därmed mest att välja bland av de olika sträckorna och datumen som är tillgängliga. Därefter får köpare nr två köpa sitt kort, alltså välja sitt datum och sträcka, och därefter köpare nr tre och så vidare. Ju längre ner man är i turordningen ju färre alternativ har man att välja bland, och de som kommer sist i turordningen får hålla tillgodo med the leftovers. Beklagar ett allt försent svar, eftersom kortförsäljningen är imorgon. Hoppas det gick bra för dig!

hej

stort tack för utförligt svar. tyvärr fick jag nummer 860, så nya tag nästa år.

infon i ditt svar kommer bli till nytta då istället 🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...