Jump to content

Recommended Posts

Guest kollo
Posted

Hur i helvete binder man/fiskar man en sunray utan att bli vansinnig på allt trassel? Måste man ha en enkelkrok eller går det att lösa på annat sätt? Finns det mindre trsselbenäget material än gethår i dessa längder?

Guest Henrik
Posted

Börja med en stadig undervinge av bucktail eller ekorre, och se till att använda bra get.

Posted

Min framlidne gode vän, flugans upphovsman, band sin egna flugor just som herr Henrik säger, med en undervinge av ekorre och bucktail. Dom flugor som gick till avsalu hade enbart bucktail i undervingen. Hur man fiskar dem har jag ingen erfarenhet av men R.B fiskade dom med en sinktipp.

Mvh Leo

Posted
Min framlidne gode vän, flugans upphovsman, band sin egna flugor just som herr Henrik säger, med en undervinge av ekorre och bucktail. Dom flugor som gick till avsalu hade enbart bucktail i undervingen. Hur man fiskar dem har jag ingen erfarenhet av men R.B fiskade dom med en sinktipp.

Mvh Leo

Undrar om inte Leo är fel ute nu, Flugan är väl ändå en Variant på Collie Dog,,,,!!!!! Och bands om jag inte är helt fel ute just med Colliepäls & Apa.

Posted

Mvh Leo

Undrar om inte Leo är fel ute nu, Flugan är väl ändå en Variant på Collie Dog,,,,!!!!! Och bands om jag inte är helt fel ute just med Colliepäls & Apa.

Kan bara hålla med Leo, fiskade själv med Brooksen och så bands dom, colli dog är nått helt annat ;)
Posted

Konstgt,, då jag sitter med en artikel skriven av just Brooks där han beskriver hur Collie Dog kom till och att den senare fick en variant som heter just Sunray Shadow..!!!

För inte är det väl så att både Leo & Appel vart så betuttade i ädel dryck så att minnet sviktar.!??

Posted
Ingen som har en bild av denna varelse ?

Vänta 209 sek så har säkert Henrik varit snäll och lagt upp en bild till dig :)

Eller hur henrik >:(

Guest kollo
Posted

Precis som kompisen har sagt om edgeflyfishing.com. Mkt kunnande samlat men tyvärr spårar alla trådar ur och kommer bort från ämnet. Vem Brooks är eller vem som "uppfann" flugan skiter jag högaktningsfullt i.

Frågan gällde hur man fiskar den utan trassel...

Har bundit alla mina med bucktail i undervingen, bundit in både framåt och bakåt. Trasslet uppstår ändå med så lång vinge, fiskar ni med trekrok, dubbelkrok eller enkel?

Jag antar att ni också får trassel emellanåt med en sådan vinge, det får man acceptera men jag vill iallafall minimera det.

Posted

Du menar att vingen trasslar sig i kroken. Jag upplever inte det speciellt ofta, men du kan lägga en droppe epoxy på utsidan av trekroken precis där den delar sig, det går även att linda några varv med bindtråd och lacka.

Jag fiskar flugan för det mesta med en flytlina och en långsamt sjunkande tafs, på dagarna fiskar jag den gansk snabbt, på nätterna långsammare. ;)

Posted

Kollo,

Jag fiskar mycket med Sunrays. Både med egna samt med origanalare jag fått av gubben Brook's son Mark. (Sunray Shadow i originalversion är faktiskt en av de få flugor som erhållet mönsterskydd - bra att tänka på för kommersiella bindare....)

Bästa sättet att undvika trassel är att binda dem med vinge av apa. Då detta material är svårt att få tag i, dyrt samt ofta även kriminellt tvingas vi över till get.

Försök hitta get som är tunn i fibrerna och inte alltför krusig, samt gärna med så lång underull att vingen blir lite taperad. Väl inbunden brukar jag kamma igenom den med riktgt fin kam för att få bort de strån som "bygger trassel"

Knyt dem på inte alltför kort plast tub. 40-45 mm på en 15cm är bra. Ju längre bak kroken kommer desto mindre trasslel.

Appels råd om preparering av kroken är bra.

Jag fiskar mina brutalt snabbt under dag tid, utom i djupa och snabba inloppströmmar med vitvatten. Där kan det löna siga att hänga den en stund. Ibland kan man prova att sticka ner spötoppen under det snabba ytvattnet - då pressas även en flytlina ner mot djupare vatten.

Nattetid fiskar jag likt Appel mina lite saktare. På blanka nackar kan det även vara ide att lägga ett halvslag med tafsen bakom vingen så flugan stripar över blankvattnet. Håll i!!!

Marlodge

Guest Loopmannen
Posted

Marlodge = du är fan en flugfiskehjälte! ;D kunnigare (lax typ) flugfiskare får man ju leta efter i vårt land.. ;D ;)

Posted

Att vara "kompis" med Ray Brooks är inte alls så avancerat som det låter. Han drev en av de få sträckor på Laerdal där det fanns rimliga chanser för dödliga att komma till. Flera av mina vänner fiskade där under en räcka av år, jag bara en gång. Björkum poolen torde till karaktären vara en av de finaste som finns i Norge. Synda att alla terskel poolerna som RB byggde ovan den, drog det mesta av fisken ur hölen. Innan måste den ha varit helt enorm.

Han var en speciell man som lämnade Storbritannien för sin kärlek till laxen och Laerdal. Sunray Shadow är inget dåligt eftermäle!

Det är var en stor ynnest att han fick gå bort innan gyron tog hans älskade älv.

Marlodge

Guest Kjell
Posted

I have heard that Hair from The west Highland terrier should be the best hair for this fly.

And when we talk about knots.

Ty a polesteak-knot behind the hookbend. That should keep the fly away from all problems.

Posted
I have heard that Hair from The west Highland terrier should be the best hair for this fly.

Ty a polesteak-knot behind the hookbend. That should keep the fly away from all problems.

Är inte dom jyckarna vita? ???

Guest Henrik
Posted

Vem känner vi mer som får psykbryt och tror att han är engelskspråkig ibland :o

Guest Lidman
Posted

Med djurhår och andra tveksamma flugbindningsmaterial kommer problemen.

Får jag föreslå en stor Alexandra för nattfisket? Eller vid den omtalade blanknacken: en Kräfta Fly - djärv och nytänkande i sin konstruktion.

Posted
Med djurhår och andra tveksamma flugbindningsmaterial kommer problemen.

Får jag föreslå en stor Alexandra för nattfisket? Eller vid den omtalade blanknacken: en Kräfta Fly - djärv och nytänkande i sin konstruktion.

Även om Alexandra numera är tillåten i de flesta vatten, använder jag den aldrig av princip! Fair play, please! ;)

Posted

Vem känner vi mer som får psykbryt och tror att han är engelskspråkig ibland :o

Don't you get too cocky young man!

Guest Henrik
Posted

Snacka om att skjuta sigsjälv i foten.

Din spaghettiskjutlinedåre ;D