Hoppa till innehåll

Rapport

  • Eventuellt skriva ett meddelande med din rapport.

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • No rod arrival. But summer is here. Nine days ago, or so it was snowing. Today it was too hot to be outside. Not really - but the it is allways interesting to sea the season change from 'winter' to 'summer' in about a weeks time (+ change). It was like there was no spring this year. Having rediculed various rivalling forms of fishermen - I'll be happy to let this one go out to those not really do not want to think and reflect... It is a true story, it happened less than a month ago in a tackle shop I frequent on a regular basis. One of the specimen dudes was working and I was drinking free coffee. Best coffee in the world. Me and specimen dude (he is a biology major working extra on the side) get along great. Mostly we discuss various forms of marine biology, catfish and zander. And trotting. With avon-floats. How to properly rigg an Avonfloat - and of course what reel to use for the best trotting experience... Sllimefish*, with the exception of sturgeon and catfish... No. Not so much.. But - if you can catch them on trotting with an Avon float... yeah - that is like fishing for grayling... *slimefish: any form of fish that is slimy and smelly... e.g. pike, roach, eel, carp... etc. etc. ad nauseam.... But we are both fairly serious, and I have spent quite a few hours squinting at floats, waiting for knucklehades to start ripping or baitrunners to start tick... so there is a lot to talk about none the less... Specimen dude is trying to get me back in the game... He has been kind enough to tip me off on a unknown tench water near by... Tench is, technically, a sslimefish... but they are really cute... There are exceptions to every rule... Dude comes in - ask for flies in foam. Specimen dude goes -well... I'm not big on fly fishing... maybe the resident trout bum can help you... I stumble out of fishing coma and ask the dude - so... whaddaya looking for.... He goes -I  want foamflies for rainbow trout... I go... ok - well these are 'booby flies' - these are normally used with a sinktip or a sinkingline when fishing for rainbow...Errr... you cast it out, let it sink... Sink??? I want flies that float - he explains... He cnotinues... It is so fucking cool when rainbow trout takes it on the surface. I'm tired, stoned and confused. What fucking pattern is he talking about? I engage in some form of conversation to see if I can decipher this... It seems a worthy challenge... I go - yeah... dry fly fishing is really cool - and I use foam quite a bit when I tie... but... I haven't really heard that much about foamflies for rainbow... Is he talking about terrestrials? He goes - I had a fly like a frog. In foam. But I lost it. So I want a nw foam fly. For the rainbows. On the surface. Because it is so fucking cool. Errr - ok... that souded early familiar... Not a whole lot of new info to be extracted. So I go - yeah... but does it have to be foam... I mean - there are a lot of other useful dryfly patterns that exist and that do catch fish.... He goes - no... I have those but those are all crap. They just sink! Almost directly. I hate them. Completely useless. I want a foam fly. In my semiretarded state some form of thought process starts burning calories... could it... no - seriously... no one can be that retarded... I mean... come on... I go - well, what form of floatant do you use on the dry flies? He goes whaddayamean... I go - well... to keep dry flies from sinking you normally treat them with some kind of floatant... I pick upp dry and wet floatants from Loon and go... So - you take the fly and shake it in the powder... that makes the fly absorb less water so it floats longer. When you cast, you do some extra false casts to dry the fly out... but after a while, or after a fish it is normally soaked... so then you use this other wet stuff... or you change the fly... He goes - really? I go - yeah... I promise... He goes... great! Then I don't have to buy new flies... 'K. Thnx. Bye. Takes the floatants (plural) to the counter. Pays and leaves... I'm staring out into the void with a dead look on my face. This must be peak ignorance... As the door closes I go (to specimen dude - still staring int the void) - dude... did you get that... He goes... no... what... I go - dude asked for... fuck... no... it... fuck... that so fucking stupid it fucking hurts... fuck... Note: the entire transaction took place with me in complete dead pan - I managed to keep a straight face the entire time. But it was painful. I regain some form of intellectual composure and clarify... so the dude hadn't understood that the raison fucking  d'etre for floatants is to prevent fucking dry flies from fucking sinking... so... I mean...fuck...  that's like... like... not understanding that a 'float' is supposed to float... or that a sinker is used to make the bait... sink... you know... (attempting to make an analogy that is comprehensible to someone who voluntarily spends rainy nights in biviies waiting for carp...) it is like... not fucking understanding that fucking water is fucking wet... it should not be humanely possible to be that fucking stupid and still be able to procreate... I go... that's probably the dumbest thing I have ever come across... and it is not like I haven't come across a lot of things dumber than fuck... and you know what... I mean... I managaged to keep a straight face throughout the entire conversation... how the fuck... is that... even... possible? I chug a swig of liquid tar... He goes... Dude... Where the fuck do these fucking people fucking come from? I go... Dude... fucking dunno... but worst fucking thing 'boyt 'em is that they fucking insist on fucking breeding...
    • Jaa meeenn ookkk då… som sagt, vill man komplicera sitt fiske, så kan man såklart göra så, precis som resten av sitt liv 👍… Har absolut inga problem med att folk behöver resa jorden runt för att att hitta sig själva, eller att kroka sig en lax för den sakens skull, det jag ifrågasatte var själva essensen med att binda någonting på en bit böjd metall för att fånga fisk? Jag förutsätter att du har fler på ditt samvete, än jag 😊. Med d sagt, så tycker jag att jag lyckats rätt bra med dom förutsättningar jag ger mig, men detta kan man säkert som gammal i gamet också slå ner på? Jag tror du misstog mitt ifrågasättande av krångligheten av att binda funktionella fiskeflugor med någonting annat 😁? Vad d skulle kunna vara, d kan nog bara du svara på, och det är såklart helt i sin ordning… Att jag relaterade till apa och isbjörn blev kanske fel, läste dina senaste poster helt enkelt, och gillade dom, men har aldrig fattat varför folk tror att d e just dessa hår som gör att fisken hugger, lite som kinesen som trycker i sig björnagalla eller nermald tigerklor typ?    I mitt liv, i mitt livsområde, så har jag fångat mest fisk på precis samma sätt som jag gjorde sen jag snärjde min första snultra, eller hakade min första abborre 💪… Jag fångar forfarande fisk, vart jag än hamnar, men d måste få ta tid, annars kan jag inte njuta av d hela… Men apa, isbjörn, djungeltupp, zebra, gorilla, tiger eller lemur eller nåt annat exotiskt behöver jag helt enkelt inte ha i arsenalen för o lyckas fånga en fisk… Men där kanske vi e olika så kör på, o glöm inte att slanka fiskar hänger man helst inte vid bältet 😇 Ha b bäst! / K and ohhh, by the way, seems to me like youre having an episode? Take care 😎
    • Ute efter en nymph lina om ni har något liggande skicka gärna PM  
    • Då jag väl är den som talat om isbjörn och apa får jag väl svara... Olika material har olika egenskaper. Jag binder som regel bara tre flugor, omø som består av syntetdubbing, flash och hackel samt märlan som består av foam, tippet och syntetdubbing. Samt då Sunray som består av tub, påfågel, vit undervinge och lång svart övervinge. Sisådär mellan tre och fem material i en fluga. Varav syntetdubbing är ett. Nylonlina ett. Foam ett. I fallet märlan. Materialet spelar så klart roll - byter du ut foamen mot pvc-rör eller krabbskal kommer flugan att sjunka... det är ju inte bra om den ska flyta. Formen på flugan spelar ingen jätteroll, men jag tror det finns en poäng i att man iallafall försöker få den att påminna i storlek och form om det den imiterar. Omø är en klassisk 'grub fly' - den första typen av flugor man känner till. Det är, ungefär, den eklaste fluga man kunde tänka sig på 1700-talet... tre hackelstationer och däremellan dubbing. Binder man den med GP beteer den sig på ett sätt i vattnet. Binder man den med SW Hackel får den ett annat beteende. Den ena fjädern har långa, lite kraftigare fibrer - den andra är gleasare och har tunna fibrer. Det innebär att profilen blir annorlunda och att de helt sonika ser oilka ut... GP är det jag kör om jag vill att en strippad fluga ska se ut som ett fiskyngel - gärna i kombination med 'peacock' dubbing, SW Hackel är det jag väljer om det är extremt/stilla och klart - med en naturfärgad tan dubbing och halvt osynligt hackel ser då flugan ut som en räka i vattnet... Ska man sätta ihop en sunray som fiskar på ett ungefär som den från  början var tänkt så binds den med övervinge av apa - om man får tag på det. De flesta använder get som ersättning. Om man som jag, precis lyckats få korn på lite apa är det dock väldigt kul att kunna binda sunrays som de gjordes ursprungligen och jag personligen gillar att använda isbjörn i min sunray-variant då vingen får en helt annorlunda profil när man swingar flugan. Dessutom tycker jag om att binda i isbjörn - för att det är så jävla vackert. Get är imo för slinkigt och tenderar att hänga sig i kroken i turbulent vatten - jag föredrar en styvare vinge. Isbjörn är styvare, men rör sig ändå väldigt bra i vattnet. Spelar det någon roll? Vet inte. Men jag slipper bli förbannad över att vingen har trasslat sig i vartannat kast... Vilken krok man använder är ofta en smaksak. En del är kortskaftade, en del är långskaftade. En del är i tunnt gods, en del är i tjokt gods... ska man binda en fluga som ska sjunka långsamt är det smart att använda en med tunnt gods... ska man ha en krok i tunnt gods, som är hållbar och tål stryk minskar alternativen betänkligt. Då kan det finnas en poäng med att påtala vilken krok man prövat sig fram tilli under 20 års tid när man skiter ur sig en bindbeskrivning. Andra krokar har en form som underlättar när man binder räkimitationer. Jag brukar använda en sådan när jag binder räkimitationer, speciellt då den är lätt, krokar bra och jag har använd den i över 20 år... Du får jättegärna ifrågasätta detta - jag bryr mig inte ett skit. Du får jättegärna binda märlimitationer på ettnollans dubbelaxkrok och räkimitationer som tubflugor. Bind dina trorrflugor på 3x-strong  saltvattenskrok och dina sunrays  med ditt eget könshår som övervinge. Jag bryr mig. Inte. Ett. Skit. De-ä-mott e de no ingen som hävda att de e d enda mtrl som man kan f fisk p å ååååå d eeeee noooo ingen som hävda att d måste vaaaa speziallmatrl sm Du på-ståRR - ItNe heLLur ngn SoM påSStåRR a-Tt dEEEEE mååSStt-E vaaaaa en spEzziAll-ProffIl på vInGGEN... mE-NN - vaffö binda mÖnSTeR överHuvuDDtGGetT? Less is More lh-i-xXom. RäkKer juH me Mickey Finn mHeDD enn-phärgad vInGGEEEE åCK InGeN KrOpP? Dumma alla andra som fiskar med AnnANN FlUGGAH? Laxen hugger ju ÄnDå??? Vaffö ÅLL-licka fluGG0RR? Vaffö Oll-i-CK-a SpHHön? Vaffö NåGG-On vill hA intermediate LINNA? Inte zpela n-håggOn roll - flyttlinna funkka juh? sJonKK-linna e jUh jÄtthe dUmTT - går juh ner i båtten bara... Vaffö två-hands och svitsch? EnnHands funkka juh? Vafför fiska flugga? Zpinn meh rApPaLa fåRR man jUh fiskk pÅ. Varför zPinN? Meta funkah ju? Mask e ju skiiiitbra? Varför rulle? Jag har fått mört och ÖrriNNg pÅÅÅ tåpknuttet... Bind dina flugor som du vill - jag tror inte det är någon som bryr sig. Men har man inte fattat att vissa material beter sig annorlunda än andra i vattnet och att krokval påverkar hur flugan fiskar och hur pass bra sagda fluga (i avseende på kroken) kommer att hålla när den väl har fått en fisk att fastna (jag har landat en öring på 65 cm+ tagen på en mysis bunden på en diminutiv #14 torrflugekrok - kroken såg ut som ett uträtat gem efteråt) så har man nog en del kvar att upptäcka inom flugfiskets underbara värld...
    • Bästa tidningen och jag hoppas jag får möjlighet att bidra med en ny artikel. Drar till drömrödingarnas plats ett par gånger till i sommar. Har jag tur och chefsredaktören är me så bidrar jag om det duger🙌👌✌️😎
    • dags för en bump i tråden tycker jag 😃
    • Jag uppskattar också hantverket inom flugbindning, men jag har börjar särskilja hantverket ifrån fisket på senare år… Jag är överjävligt imponerad av tex bobbilon och piteådannne + den där jävla Ismoppan, så jag hoppas ni inte uppfattar detta som ett ifrågasättande av det ni gör, men folk pratar numera om material och krokar på ett sätt som jag har svårt att relatera till helt enkelt? D skall vara isbjörn hit, apa dit eller nåt annat exotiskt o sen massa special hit o dit som jag vet i fan om d har med hur man fångar fisk längre o göra??? Sen skall dessa specialmaterial kombineras i exakta proportioner för att flugan skall fungera som tänkt, och då börjar d bli krångligt tänker jag, överarbetat, en siluett är en siluett, och ett avtryck är ett avtryck… jag kan mycket väl ha fel, för jag är inget laxproffs, men mina upplevelser hittills, är att laxen hugger tillslut, när du bantat ner din fluga till lämplig storlek? Less is more, d verkar vara någonting som jag upplever som väldigt konstant inom fungerande flugbindning… Men d kanske bara har o göra med sättet jag fiskar på, att d e d som verkar fungera bäst för mig då helt enkelt? /K
    • Hej! Årets fiskeresa infinner sig för mig och 2 vänner veckan efter midsommar, tidigare år har vi vart en hel del runt härjedalen och några instickare runt åre trakterna vid den här tidpunkten och vi känner väl egentligen att det hade vart kul att prova något nytt. Jag tänkte höra om någon har några tips kring hur det kan se ut ännu högre upp i landet vid den här tidpunkten, är det fiskbart efter öring eller är vi alldeles för tidiga på säsongen? Tänker t.ex. Saxnäs/Ammarnäs eller liknande, vi har ej vart på någon av dessa platser förr och har ingen aning egentligen om vad vi kan förvänta oss gällande fiske så alla tips är uppskattade Allt gott! / Lars
    • Kött fluga JAA! Den ta alllt! alllt!
    • Jag tror inte laxen är särskild brydd över hur flugan ser ut, den ska smälta in i de färger botten/vattnet har det är vad jag tror och att den ska överraska fisken plötsligt för att trigga till hugg.  Jag kan bara tala för mig själv när jag binder och det är att jag uppskattar hantverket mer än om flugan är bättre eller sämre än endast en tunn rävhårs vinge   
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...