Hoppa till innehåll

Rapport

  • Eventuellt skriva ett meddelande med din rapport.

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Uppdatering som den som ställs inför samma fråga kanske kan få nytta av. Testat återförsäljare - det går ej att beställa slipade från Costa till Sverige genom dessa. Testat att fråga optiker om de kan slipa ett par Costa - går ej. Nu återstår att använda målvakt i USA eller testa ett par Maui tex. När jag kollade upp USA-lösningen insåg jag att det kostar över USD720 (ink båge) att få slipade Costas. Kanske lite väl saftigt om synen fortsätter förändras.  
    • Är någon nellad? Om ja, skicka ett vettigt PM med vettigt bud (ja, det var en kul felskrivning - men den får stå kvar) - så skickar jag bilder. Kastat en timme på kusten med true 6 lina och aldrig landat fisk (men väl tappat en skaplig i solsken för någon timme sedan). 'Kvalitetskontroll'-klibban sitter kvar i rullfästet, samt alla övriga dekaler - dock saknas sockan (som väl var en ABU-standard). -- Recorden har såklart använts, men har inga yttre skavanker såvitt jag kan se - jävlar vad stabilt de byggde grejer på den tiden. Samma som ovan, pm med vettigt bud så kommer bilder. -- Tar såklart även emot kul bytesförslag - jag vill ha glas eller någon form av grafit - ungefär samma längd, men lite tyngre - tänk 6/7wt eller 7wt, mod slow eller medium. En kort och långsam true 7wt hade suttit som en smäck Eventuella skambud kommer helt sonika att ignoreras.
    • Dåså.Då börjar detta kåseri lida mot sitt slut. Stack ut och var på vattnet 05:00. Varmt och behagligt (allt är relativt - 1,5 grader och dimma). Svag vind 1-2m/s från 'rätt' håll. Två små på mitt GS - sedan ökade vinden och jag gick upp och spolade på en Gold 8wt... Strängar med 5,5 meter tafs (10ä' versileader på 35 grain + 2,5 meter Stroft 0.35) och märla. Hände inte mycket fiskemässigt men linan satt som en smäck - lite tyngre och klingan börjar arbeta perfekt. Helt plötsligt går kasten som en dans, men när man har vatten upp i ljumskarna börjar längden göra sig påmind (eller ja, kortheten). Kastet bli avslappnat och den ganska djupa 'rätt snabba men inte räserbil' aktionen funkar ypperligt. Linan går dit jag vill och tafsen sträcker bra. Inga fantomkast men 15 meter klump + 4-5 meter running line + tafs. Räcker gott och väl. Helt effortless, spöt kastar av sig själv. Vackert så. Det händer inte mycket och jag börjar tröttna på dimman. Ser några spinnfisketårtor snubbla omkring inne i bassängen och till slut står de på 30 meters håll och kastar _mot varandra_. Den ena av dem hälsade på mig när han kom ner till vattnet samtidgt som jag var uppe och tacklade om. Stor ryggsäck, gigantiskt håv och... solglasögon... ja jösses... hans släpar på allt i vattnet. Jag blir matt av att bara titta på eländet. jaja. Inte mitt bekymmer. De håller sig ur vägen och jag får vara ifred nere i fickan där den relativt måttliga vinden pressar in åvatten - de står på andra sidan strömmen i kallvattnet... Jag är nu en smula kall och går upp för att äta lite. En av spinntårtorna är kvar och hälsar. Jag hälsar tillbaka. Han pratar engelska så jag frågar var han är ifrån Lettland eller Litauen (jag minns inte) trevlig snubbe som metar vimma på våren hemma. Och gillar att jigga gös... jaja... det här är uppenbarligen ingen fullständig tårta... Vi snackar rätt länge - han är nyfiken på det här med havsöring. Jag är lite uttråkad så... ja, jag välkomnar samtalet. Efter en stund spricker det upp och solen gassar - vinden mojnar till 'nästanbleke men inte riktigt' - jag strängar upp  Ferralighten (5/6wt 8'6") jag loppisfyndade förra helgen. Hittade bara en SA Expert Distance som true 6wt lina när jag rafsade och den sitter på en ULA Wide... Det ser rätt kul ut men balanserar bra. Spöt är lätt - och mycket rappare än jag trott... men ånyo - allting är relativt... Sätter på en bonefishtafs och någon meter Stroft och en märla. Spetar ut och börjar kasta - i rätt vinkel mot vinden går det överraskande bra, men jag är ju såklart inte ens i närheten av att kunna få ut hela klumpen (som väl är 20 meter eller så). Men det är kul och utmanande att leka med spö. Jag fiskar mig utåt i fickan. Vinden är 'rätt' (i bemärkelse inte 'fel') men 180 grader från optimum ur kastperspektiv så jag fiskar utifrån in mellan stenarna. Jag lägger glinan i gattet mellan 'första östra ytterblocket' och 'innerblocken' (nu har vattnet droppat och strömmen går bra i relation till vinden) - nu bör det väl komma igång... snart... satan... det här är ju lite märkligt... tankarna vandrar... varför är här ingen fisk? Hur fan ska jag göra om jag klipper på en större fisk på det här spöt? Det löser sig - jag har 120yds backing... Det större problemet är väl snarast att fisken riskerar att komma rusandes mot mig då den knappast är sugen på att dra över den nu nästan heltorra reveln där svanarna promenerar om kring... KAZAPP!!! DUNK_DUNK_DUNK Jag vaknar lite förvirrat till och sträcker upp. Tyngd i hugget men... nä - ingen 2+... ser den inte men den har rätt bra med pulver i sig... Tycker jag har sträckt upp bra men inser att nä - med en femsexa i glas äldre än jag själv är det inte riktigt jag som vare sig bestämmer eller för... En ganska tung skakning (svårt att bedöma då jag är ovan vid spöt - min gissning är 50 +/- 5 cm... plus snarare än minus) och jag ser ett ordentligt silverglitter i solen. Ok. Riktigt blänkare som inte hoppar - det är nog nånstans där 50-55... Jag håller spänn på fisken och ska precis börja veva in löslinan - den här ska jag fan i mig drilla på riktigt... borta... Kollar tafsen - flugan kvar. Funderar - det var nog inte riktigt mitt fel ändå. Utan skaplig ström är det svårt att få till tillräckligt med press på fisken för att få den att bli kvar. Tror jag. Jag vet inte, Men - spelar det någon roll? På mindre än 20 kast har jag nypt i en skaplig blänkare - det går ju inte att gnälla över, och det visar att det rent tekniskt under rätt förhållanden går att använda spöt på kusten. Kul - det ska bli roligt att se Renés min... Jag tror att han misstänker att jag kokat hjärnan fullständigt ute på revet... Jag fiskar min tänkta rutt klart och inget mer händer. Så börjar vada in - då ser jag en gammarus komma 'simmandes' eller vad man ska kalla det - ömsa-skal- i-vattenytan-hundsimm eller någt sådant - simmar gör den fan inte... Plockar upp den - chokladbrun... Ser inga skal flyta i vattnet och ingen cruisande fisk. Går upp. Solen värmer bra nu och det blekar ut. Nu borde det ju komma igång lite gammarusrally - så jag växlar till Exocetten igen. Väntar och spanar ett par minuter. Ser inget - men jag vadar ut och positionerar mig för att kunna genskjuta den grupp av fiskar som snart borde komma... precis när jag står perfekt kommer första vindkåren utifrån havet - fan, vindkantringen kom för snabbt... efter 30 sekunder står jag totalt klappmongofel ur ett kastperspektiv. Skit. Positionerar om. Det går att kasta men nu har jag vinden i ryggen och strömmen i snudan... Jag vet precis vad det innebär... jag har varit med om det alldeles för många gånger ... det blir helt jävla omöjligt att på något vis kasta vettiga kast som rör sig rätt i strömmen... Jag positionerar om - igen... Solen skiner och jag flinar lite... Efter ett tiotal resultatlösa kast -  eller ja, ett ordentligt TOCK!!! i spöt, men inte mer - en skaplig fisk har nypt men spottat direkt -ja, så nrukar det bli när strömmen arbetar emot en... Jag tänker nä... nu skiter jag i det här och åker hem och njuter av solen. Går ur. Hunden har i tristess tuggat i sig resterande matsäck som jag visst glömde trycka ner i strelen. Han flinar nästan åt mig. Jag pallar inte ens bli irriterad - förra året tyckte jag det var askul att se honom köra ner snoken i 'Yxans' rygga och nappa åt sig hans äggmacka och därefter köra en femtiometerssprint av whippetkaraktär... Det här är väl karmapayback... Packar ihop, spanar lite fågel och linkar som en spattig höna över strannabacken. Inte mycket fisk, men varmare och en häftig morgon som trots spinntårtan och den trevlige baltiske hissmontören har avlöpt utan vare sig irritation eller frustration. Vackert så - och jag har klurat ut spöt... Det var nog trots allt bättre än en riktigt bra dag på jobbet... Jag har 3/4 fjärdedels sheperdsp pie stående, så det är ju inte som att jag skule asa hem en fisk idag oavsett...   Nä - nu hem och nanna kudde ett par timmar. Snart ringer klockan igen...   Namaste. För den som har problem med norska - 'taake' = 'dimma'... dessutom bästa black metal-plattan på många många år... Jag spelade 2 spår från den sist jag dj:ade (februari -23).  
    • Är främst ute efter ett "icke packlite" men har sett det där och överväger 
    • ”Ja - det får ju vara någon rimlighet” ……som sagt var…. 
    • Ja - det får ju vara någon rimlighet. Hade jag haft _någon form_ av tänkbart användningsområde för det hade jag klippt det direkt. Men jag har, trots intensivt funderande, inte kunnat hitta någon ursäkt... Finns fortfarande ett TFO 3wt 8' + kompletterande CZ-kit (det är alltså ett kombispö 8' 3wt eller 11' 3/4wt cz) liggandes om du är intresserade av ett cz-spö i 'mellan'-segmentet ( alltså ett mid-spö, inte premium men helt ok) för att testa på lite billigare. Har samlat damm sedan 2016/17 nångång - så det säljs mycket överkomligt;)
    • Hej,  söker diverse sjunkande RIO Scandi bodys i #8, #10 eller #11.  Obs! Ej intresserad av flyt.    // Karl 
    • Har fiskats med vid 2 tillfällen och är i väldigt fint skick. Original aluminiumtub och strumpa. Kan skickas! PRIS: 1500 SEK
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...