Publicerat January 27, 201016 yr comment_1218203 Så, nu ska vi se här. Jag tänkte köra en liten "Vem är" på mig själv och även berätta varför jag startat denna dagbok. Jag är en kille på "trettio jordsnurr", hehe, som heter Johan och bor i Västerås. Redan som femåring tog pappa med mig på fisketurer till Norge och andra goa ställen. Det här satte såklart sina spår och idag är jag mer fiskesugen än någonsin. Jag har mest fiskat gädda och abborre i stugan norr om Kalmar (Mönsterås) men även bedrivit lite flugfiske, framförallt sedan 1-2 år tillbaka. I somras skulle vi till norska kusten för havsfiske men jag hade såklart fixat tvåhandsgrejer då vi skulle passera Gaula på vägen. Det blev tyvärr bara en dags laxfiske men jag längtar tillbaka till denna underbara älv och dramatiska natur och vill verkligen lära mig att svinga spöt ordentligt nu till sommaren! Annars flugfiskar jag gärna efter öring och harr och vinterns svåra längtan efter detta gjorde att jag en natt i december impulsköpte ett nybörjarset med bindstäd och verktyg, nån sadel och en massa andra grejer på Ebay. Nu tog det dock en himla tid innan just städ och verktyg skeppades över Atlanten så innan dessa kommit fram hade jag sett ungefär en miljon Youtubevideos, lika många bindbeskrivningar och ännu fler forumposter så jag kunde inte hålla mig längre, jag uppgraderade till ett HMH-städ och Marc Petitjean-verktyg redan innan jag fått mina första grejer - än mindre bundit någon fluga! Sedan en vecka tillbaka har jag iaf bundit en del torrflugor och nymfer. Det är främst CDC jag vill satsa på här, dels för att flugorna är otroligt läckra (inte de bunda av mig kanske..) och jag dessutom inte har några sådana i flugasken än. Sen vill jag även lära mig binda tubflugor. Har precis fått hem lite grejer till detta och bundit mina tre första, vingliga (läs: fula) tubflugor. Det var då det slog mig: jag behöver hjälp! Det ploppar upp nya frågor precis hela tiden. Saker som jag ju inte vet svaret på men absolut vill veta! Istället för att besudla forumet med en himla massa nybörjarfrågor så tänkte jag att jag gör en dagbok istället, och frågar rakt ut här. De som känner att det är roligt att hjälpa till svarar, de som inte vill göra det slipper ödsla tid på en massa nystartade rookietrådar av mig Jag har förresten redan fått lite hjälp av några vänliga själar här, ett par via PM och några via forumtrådar. Tack så hjärtligt mycket till er! Självklart kommer jag här att dela med mig av ev. fiskeresor i sommar också, det är ju själva fisket som är det slutliga målet liksom, men syftet med den här bloggen är ganska egoistiskt än så länge då jag mest vill ha en massa hjälp, haha.. Lite mer om mig då: jag har levt på att spela poker i 7-8 år. Jag spelar mest på nätet, nattetid, men åker även flera ggr per år ut i världen och spelar större liveturneringar och cashgames. Det här "jobbet" passar mig perfekt. Jag sover hur länge jag vill, spelar när jag vill och kan ta med mig laptopen och lira lite varstans i världen. Dessutom finns det möjlighet att vinna mycket pengar (tydligen att förlora också ). Annars spelar jag innebandy och golf och ser en hel del sport, men som sagt, nu går ungefär 110% av tankarna åt till flugfiske och flugbindning! Jag har ett par frågor på gång redan nu men måste samla mig lite först, haha.. Väl mött! Redigerad April 16, 201016 yr med SpeyHowYouDoin HeySpey dagbok Rapport
Publicerat January 27, 201016 yr comment_1218204 Annars spelar jag innebandy och golf och ser en hel del sport, men som sagt, nu går ungefär 110% av tankarna åt till flugfiske och flugbindning! Glöm inte tankarna till pokern LÅter gött me gaula etc. Rapport
Publicerat January 27, 201016 yr comment_1218207 Välkommen till edge och allt trevligt runt flugfisket och flugbindningen Ja tänk att det går att livnära sig på poker! Man kanske skulle ha satsat på det istället för en lång utbildning. Fast å andra sidan så är det skönt med en fast inkomst. Men man blir ju lite avundsjuk ibland. Jag har en polare vars som gör som du, spelar och reser runt med sin laptop. Nu har det gått bra ett tag så han och några andra killar har köpt ett stort hus i Argentina med pool och hela baletten och lever livet därnere /Lohi Not sharing your patterns and tying skills can only be considered a criminal act. Jurij Shumakov, 1956-2006 Soldier, Scientist and Fly Tier Rapport
Publicerat January 27, 201016 yr Författare comment_1218226 Glöm inte tankarna till pokern LÅter gött me gaula etc. Haha mmm, jag har faktiskt tagit en liten pokerpaus. Får nog jobba om fokuset till 99% fiske, 1% poker så det blir lite spelat iaf! Välkommen till edge och allt trevligt runt flugfisket och flugbindningen Ja tänk att det går att livnära sig på poker! Man kanske skulle ha satsat på det istället för en lång utbildning. Fast å andra sidan så är det skönt med en fast inkomst. Men man blir ju lite avundsjuk ibland. Jag har en polare vars som gör som du, spelar och reser runt med sin laptop. Nu har det gått bra ett tag så han och några andra killar har köpt ett stort hus i Argentina med pool och hela baletten och lever livet därnere /Lohi Tack! Ja det finns ju både för- och nackdelar. Nackdelen är väl den uteblivna fasta inkomsten! Jag gick faktiskt fyra år på högskola men innan jag skulle skriva examensarbete så förvandlades mina småslantar på pokersajterna till en himla massa pengar genom två turneringsvinster. Poff, så hade jag hoppat av skolan och dragit till Vegas Hus med pool i Argentina lät inte fel - well played! HeySpey dagbok Rapport
Publicerat January 27, 201016 yr Författare comment_1218258 Okej, här kommer ett litet axplock av vad jag gjort första veckan. Vet inte hur bra/dåliga de är men jag skäms inte iaf! 1. Klinkhammer 2. Foam-myra 3. Nymf gjord av magic glass och dubbing 4. Shuttlecock buzzer 5. CDC-kläckare 6. CDC-dun Redigerad October 16, 201015 yr med SpeyHowYouDoin HeySpey dagbok Rapport
Publicerat January 27, 201016 yr Författare comment_1218272 Sitter nu och tragglar med mina första tubflugor och de är inte vackra alltså. Ett par frågor om det och en trådfråga: 1. Jag följer en bindbeskrivning på en enkel modell av "Den vanlige" på minipluppis. Man skall göra en så kallad "dubblad vinge" av alla tre lager rävhår. Varför gör man detta? För att flugan håller bättre? Vingen får en uppåtpuff? Nåja, tjockt vid huvudet blir det iaf... 2. Kan man trycka på en "cone" på en minipluppis eller blir nåt galet då? 3. Har inte haft någon passande tråd än utan har bundit mina CDC-flugor med Uni 8/0 eller Spiderweb...nu har jag dock köpt Power silk som Johan Klingberg kör med i sin CDC-film. Tyvärr passar inte dessa små rullar i min trådrullehållare, vad göra?! De är för smala.. HeySpey dagbok Rapport
Publicerat January 27, 201016 yr comment_1218276 Sitter nu och tragglar med mina första tubflugor och de är inte vackra alltså. Ett par frågor om det och en trådfråga:1. Jag följer en bindbeskrivning på en enkel modell av "Den vanlige" på minipluppis. Man skall göra en så kallad "dubblad vinge" av alla tre lager rävhår. Varför gör man detta? För att flugan håller bättre? Vingen får en uppåtpuff? Nåja, tjockt vid huvudet blir det iaf... 2. Kan man trycka på en "cone" på en minipluppis eller blir nåt galet då? 3. Har inte haft någon passande tråd än utan har bundit mina CDC-flugor med Uni 8/0 eller Spiderweb...nu har jag dock köpt Power silk som Johan Klingberg kör med i sin CDC-film. Tyvärr passar inte dessa små rullar i min trådrullehållare, vad göra?! De är för smala.. Trevliga flugor Vad gäller fråga 3, böj till skaften på trådrullehållaren så går bredden på greppet att variera. Rapport
Publicerat January 27, 201016 yr comment_1218449 Jag er mycke imponerad av hva du har fått til på kort tid. Naturtalent etter hva jag kan se Stå på, och kom med flere Terje! http://www.danica.com/flytier/trefsahl/trefsahl.htm http://ndryfly.proboards.com/ http://www.facebook.com/group.php?gid=123918377640894 FORSVARET UT AV RENA - NÅ Rapport
Publicerat January 27, 201016 yr comment_1218454 Trevliga flugor Vad gäller fråga 3, böj till skaften på trådrullehållaren så går bredden på greppet att variera. Har haft samma problem angående fråga tre. Det finns speciella trådrullehållare som klarar olika mått. Att böja till räcker inte för dessa små rullarna-http://lb-flugfiske.ehandel.net/sv/article/3282/rite_bobin_standard Snygga flugor, kommer att följa dig Rapport
Publicerat January 27, 201016 yr Författare comment_1218483 Gustav>> Tack för tipset men jag har lite skumma ben på min "bobbin" så jag ska fixa en ny för "smårullar" istället tror jag! Jfly>> Trevligt! Terje>> Tack för de fina orden - mäktigt! Stendalen>> Ja precis, nya hållare åt folket. Tack! HeySpey dagbok Rapport
Publicerat January 27, 201016 yr comment_1218679 Ser ut som att du är bra på poker OCH flugbinding ! Fina flugor... Kanske mitt Svenska inte är så bra, men... http://www.rasmushansen.com Rapport
Publicerat January 27, 201016 yr comment_1218724 Riktigt fint, ska bli kul att följa Keep up the good work Rapport
Publicerat January 28, 201016 yr Författare comment_1218824 Rasmus, Bergstrand och pleasureseeker>> Tack för de fina kommentarerna! Man känner sig riktigt välkommen här och det är ju mysigt! Idag har jag bara bundit några stycken flugor än så länge. Ett par Fireflies, något Haröra och så ett par kläckare med olivfärgade kalkonbiots som kropp! Dessa biots ger ju en riktigt smal och fin kropp så dem gillar jag. Dagens fundering är dock hur man fäster ett parachutehackel på bästa sätt?! Efter det sista varvet så tar jag bara fram hackelfjädern till precis bakom krokögat, fäster den och avslutar flugan. Det funkar väl men blir ganska fult, fjädern följer ju liksom med hela vägen fram eller vad man ska säga. Hur gör ni? Finns det andra sätt att fästa fjädern när man är klar med den? HeySpey dagbok Rapport
Publicerat January 28, 201016 yr Författare comment_1218834 Jag följde den här beskrivningen och nu hittade jag faktiskt hur författaren Niklas fäster hacklet, tror jag. "Finish up and secure the hackle at the base of the wingpost. I finish it with two whipfinishes with 2 wraps each time. I don´t want too much thread visible." Han gör det alltså runt vingen? Hur gör ni? Låter som en lösning på mitt problem iaf, även om flugan kanske inte blir lika stryktålig med en avslutning i vingen jämfört med vid krokögat. Ska prova... HeySpey dagbok Rapport
Publicerat January 29, 201016 yr comment_1219315 Kul dagbok. Kommer följa den med spänning. Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör! Fd. Global Moderator Årets Edgare 2012 Veritas liberabit vos Rapport
Publicerat January 29, 201016 yr Författare comment_1219551 Kul dagbok.Kommer följa den med spänning. Hej Sasse och tack. Kul! ------ Inatt band jag ett par nymfer och sen några fjädermygg. De blev helt okej trots att jag hade dåligt material till vingarna och dessutom ett för brett pearltinsel. I närbild är de inte jättesnygga men för blotta ögat (även fiskögon får man hoppas) ser de helt okej ut! Fredagen har blivit ännu en pokerfri dag än så länge och jag kan bara konstatera att fisketankar i allmänhet och flugbindning i synnerhet påverkat min "jobbmoral" negativt. Därmed inte sagt att det ÄR negativt, tvärtom, its lovely. Hur som helst så har jag kämpat på med mina nybörjartuber. Jag binder bara Sunrays och "Den vanlige" än så länge varav de förstnämnda börjar se bra ut medan de andra är riktigt fula, haha.. Ikväll ska jag nog bjuda er på några Sunrays iaf, tänkte jag! Men först, Fjädros myggos: HeySpey dagbok Rapport
Publicerat January 29, 201016 yr Författare comment_1219614 Okej, så här kommer mina första Sunray Shadows. Tog in lite snö från balkongen och använde som bakgrund Synd man inte har bättre belysning, menmen.. Notera de totalt skilda huvudena jag byggt upp, haha, verkligen inte meningen - det bara blev så! /Rookie HeySpey dagbok Rapport