Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken fiskeklubb skall jag gå med i?

Featured Replies

Publicerat

Jag känner att jag vill bli medlem i en fiskklubb.

Men jag kan inte komma till skott med vilken som passar mig bäst.

Landskronas?

Helsingborgs? Känns mest passande för mig, men hemsidan... När det inte står något om kostnader eller annan fakta (förutom att den bildades 1935) får jag den trista tanken "ähh strunt i dem"...

Ängelholms? (Verkar som man måste bli provmedlem under obestämd tid...)

Höörs?

...

Jag är medlem i Uddevalla Sportfiskeförening, gick med när jag jobbade i Uddevalla under våren.

Anledningen till jag vill bli med i en klubb är flera.

- Kunna vara lite social. Grilla korv på medlemsmöten eller ställa upp som instruktör i flugbindning.

- Stärka medlemskapet i en klubb som har nytta av att kunna visa upp många medlemmar. För att den skall få pengar till fiskevård eller ungdomsaktiviteter.

- Stödja Sportfiskarna. Visserligen gör jag redan det men...

- Få tillgång till resurser. Båt, verktyg (spöbyggnad kanske), stuga (i USFF kan man låna klubbstugan gratis i fin natur).

- Klubbvatten med regnbåge?

- Möjlighet att praktiskt bidra med mankraft för fiskevårdande åtgärder.

Drömmen vore en klubb som ger möjlighet till fiske efter öring (då menar jag inte havsöring i någon åmynning) i inlandets åar. Björkna, bråån, Saxån...

Någon som kan peka mig till en lämplig klubb?

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

Publicerat

Skippa höör iallafall!

Publicerat

Intressant fråga, har gått i samma tankar. Om vi inte hittar någon bra klubb får vi väl starta en egen!

Antal turer på kusten utan fångad havsöring:

Publicerat

Det finns väl fler än de du räknat upp, eller de är bortsållade?

Skånska kustfiskeklubben finns väl också? http://www.skanskakustfiskeklubben.se/

Flugfisekgillet i Malmö (om det finns kvar), http://sydnet.net/gillet/lankar.htm

Södra sveriges flugfiskeklubb, http://www.ssfk.org/

Har för mig att det finns någon skånsk flugfiskeklubb också, den skall ligga i ett fint hus i skogen, men jag kommer inte ihåg vad den heter.

Publicerat
  • Författare

Tack för de tipsen. Visst har jag sållat bort en del av de jag fann på Sportfiskarnas hemsida så jag uppskattar som sagt att få input från er som har koll på klubbarna.

Du tänker kanske på skånska flugfiskeklubben som en gång hade lokal i Högs Mölla? Den klubben har diskuterats många gånger men som jag förstår det är den numera knuten till Björkaåns FVO och det krävs provmedlemskap samt att man rekommenderats av två medlemmar. Där faller man ju fetbort, jag är inte alls osocial av mig men tyvärr är mitt kontaktnät väldigt dåligt här i Skåne. Bland flugfiskare alltså, gäller det formgivare och fotomodeller är telefonboken fylld...

Jag har startat två fiskeklubbar under åttiotalets början, det vore kanske inte en dum tanke att i Löddetrakten starta en förening som kan arrendera en bit av en mindre å i närområdet för att både få fiska (under noggrannt reglerade former) samt kanske bedriva enklare fiskevård. Och träffas i form av studiecirkel.

Men det är en väg jag helst inte vill ta, mycket jobb som jag helst tar del av i en etablerad klubb

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Publicerat

yes, det var den i Hogs-Mölla jag tänkte på!

;)

Skånska kustfiskeklubben tycker jag verkar mest intressant, de har en hel del intressant utflykter

Publicerat

Landskronas?

Helsingborgs? Känns mest passande för mig, men hemsidan... När det inte står något om kostnader eller annan fakta (förutom att den bildades 1935) får jag den trista tanken "ähh strunt i dem"...

Höörs?

...

Jag är medlem i Uddevalla Sportfiskeförening, gick med när jag jobbade i Uddevalla under våren.

- Kunna vara lite social. Grilla korv på medlemsmöten eller ställa upp som instruktör i flugbindning.

- Stärka medlemskapet i en klubb som har nytta av att kunna visa upp många medlemmar. För att den skall få pengar till fiskevård eller ungdomsaktiviteter.

- Få tillgång till resurser. Båt, verktyg (spöbyggnad kanske), stuga (i USFF kan man låna klubbstugan gratis i fin natur).

Drömmen vore en klubb som ger möjlighet till fiske efter öring (då menar jag inte havsöring i någon åmynning) i inlandets åar. Björkna, bråån, Saxån...

Jag är med i Ängelholm. Tror att det är ganska lång kö för tillfället. Du får höra av dig om du har några frågor.

/J

Det finns inget i världen så rättvist fördelat som förståndet - alla anser sig ha fått tillräckligt.

Publicerat

Skånska kustfiskeklubben verkar mest syssla med spinnfiske om man tittar i bildgalleriet.

Antal turer på kusten utan fångad havsöring:

Publicerat

Landskronas?

Höörs?

...

Du verkar vara både skillad o driven :) så varför inte starta en ny fiske/flugfiskeförening..det är inte så svårt som man kan tro..få bara tag i rätt folk som varken är rädda för att ta ansvar eller få lite skit på händerna.

www.tivedenflyfish.se - flugfiske i Tiveden - Kräftfiske i Vättern

Publicerat

Intressant fråga, har gått i samma tankar. Om vi inte hittar någon bra klubb får vi väl starta en egen!

Jag e med på detta :)

Publicerat

Klippans, är det för långt?

Jag har ingen koll alls på den, det var bara ett infall.

Publicerat

Kristianstads sportfiskeklubb är klart en bit från dig, men är i mitt tycke en trevlig klubb med trevligt vatten med regnbåge och stuga som ligger ca 6mil från Malmö.

Ksfk.info

Inga väntetider eller köer!

Mvh Klabbe

Publicerat
  • Författare

Sedan ett år tillbaka är jag medlem i två skånska klubbar.

Helsingborgs och Ekebys

Det har givit mig tillgång tlll trevliga vatten och en väldigt god middag på ett årsmöte...

Publicerat

Hejsan,

Det finns 24 medlemsplatser kvar till Borrsjöån & Lungsjöån Fly Fishing Club! (2,5 h norr om Stockholm)

Mer info på www.flyfisher.nu

Finns stora möjligheter till att utveckla åarna tillsammans!

:D :D

Borrsjöån & Lungsjöån Fly Fishing Club
www.flyfisher.nu

Publicerat
  • Författare
Klippans, är det för långt? Jag har ingen koll alls på den, det var bara ett infall.
Som medlem i Helsingborg har jag tillgång till Klippans klubbvatten...

Publicerat

Har du verkligen tillgång till Klippans? Ett par år sedan jag satt i styrelsen men då har jag för mig att utbytet bara gällde vissa sträckor.

Publicerat

Hur som haver är ju Hbg:s sträckor fina och Klippanklubben är endast för Klippans kommuninvånare. Säsongskort kan dock köpas av utomstående.