Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sälen eller idre?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan, jag undrar vilket fiskeområde som har bäst fiske och fiske möjligheter av Sälen och Idre?

Jag ska fiska i början av juni och till mestadels i strömmande vatten efter harr och öring med fluga så klart!

Jag har hört här på edge att fisketrycket i Sälen ska vara ganska högt och att det ska vara mest små fisk där, så min fråga är om det är värt att åka dom där extra milen till Idre?

Publicerat

Älvdalen lär vara bra, vad jag hört.

Känner ett par som varit där flera ggr, så dit ska jag i sommar.

www.netflies.se

nominerad till årets edgare 2012

Publicerat
  • Författare

Älvdalen lär vara bra, vad jag hört.

Känner ett par som varit där flera ggr, så dit ska jag i sommar.

Jag har varit inne på att åka dit men vattenstånden ska tydligen ändras väldigt oregelbundet där har jag hört.

Publicerat

Jag har varit inne på att åka dit men vattenstånden ska tydligen ändras väldigt oregelbundet där har jag hört.

Jag har hört det med.

Men nu har vi fått två sommrar förstörda av högt vatten vid fiske i Sälen, Malung och Storsjö.

Vi ska prova Älvdalen.

www.netflies.se

Publicerat
  • Författare

Jag har hört det med.

Men nu har vi fått två sommrar förstörda av högt vatten vid fiske i Sälen, Malung och Storsjö.

Vi ska prova Älvdalen.

Okej, det är ju svårt att veta vatten nivån ett halvår innan men det är ju inte några mängder med snö ute så vattenståndet kanske blir skapligt om man har tur...

Skitfiske!

Publicerat

Okej, det är ju svårt att veta vatten nivån ett halvår innan men det är ju inte några mängder med snö ute så vattenståndet kanske blir skapligt om man har tur...

Skitfiske!

Skitfiske på dig med! :)

www.netflies.se

Publicerat

Älvdalen är väl värd ett besök du behöver juh inte fiske i stora älven som är reglerad, jag fiskar sällan eller aldrig där. Men du har juh den helt underbara rotälven, och de mindre åarna som jag helst fiskar tex vanån som håller både öring och harr. Ska du dit i juni och besöker vanån så kan du ha turen med vulgator i selen och danica. Hade båda arterna där inklusive grandis samtidigt i juni förra året, vart mer spring med kameran än fiske då för min del :) området är stort och kan lätt hitta egna ställen och få vara ifred. Det är min oas sommartid när jag inte är iväg på längre fiskeresor.

Redigerad med Ligaya

Nothing lasts forever....

Publicerat
  • Författare

Älvdalen är väl värd ett besök du behöver juh inte fiske i stora älven som är reglerad, jag fiskar sällan eller aldrig där. Men du har juh den helt underbara rotälven, och de mindre åarna som jag helst fiskar tex vanån som håller både öring och harr. Ska du dit i juni och besöker vanån så kan du ha turen med vulgator i selen och danica. Hade båda arterna där inklusive grandis samtidigt i juni förra året, vart mer spring med kameran än fiske då för min del :) området är stort och kan lätt hitta egna ställen och få vara ifred. Det är min oas sommartid när jag inte är iväg på längre fiskeresor.

Låter fint, tack så mycket :)

Publicerat

Vattenståndet i älven kan ändras oregelbundet.

Dock är ju älven fiskbar på fler vattenstånd än ett.

Det beror, som alltid, mycket på nederbörden.

Men, tittar man på den gångna säsongen så var det inga problem.

Det var lågt vatten under våren, steg sedan i slutet av juni men låg sedan konstant i stort sett hela sommaren.

Det ändrades knappt alls under ca 6 veckor.

Viktigast är ju kontinuiteten. Det är variationerna som ibland ställer till det.

Och det finns ju, som Rick säger, en hel del andra vatten att fiska också.

Pain is temporary, glory is forever   Trout Bum - Boogieman - Whisky Exorcist   Mora/Älvdalen   Hillbilly Pro Staff.
"I am haunted by waters"
http://www.alvdalenfiske.se/

http://www.wickedtrout.se/

Publicerat

Min upplevelse är att det är mycket folk i både Älvdalen och Sälen.

För mig har fisket varit klart bättre i Älvdalen.

Men visst är vattennivån viktig.

Så kika upp väntat flöde i Älvdalen innan du åker dit.

Är det högt där - men inte regnat på rätt länge - kan Sälen vara rätt.

Men oftast skulle jag välja Älvdalen före Sälen(främst besökt Görälven där).

Däremot tycker jag Görälven är stråt vackrare än Älvdalen.

Jag har skrivit om båda områdena på www.superpuppan.se

Som vanligt högst subjektivt!

Uggen här ovan - kan säkert Älvdalen bäst av alla! :D

(ingen ironi)

I Idre(storån) har jag bara fiskat en gång.

Vakade skapligt, hade ett rejält drag i streamern, fånga lite smått ock kompisarna blanka.

Men runt grillplatsen funkade pimplandet... :ph34r:

Kan helt enkelt inte svara på Idre! :)

www.superpuppan.se

Publicerat

Tja!

Har inte varit i Sälen eller Älvdalen, utan bara Idre och där har jag fiskat i många år.

Fiskvårdsområdet är väldigt stort, med många olika vatten typer och fiskarter.

Mina plus är

Billigt boende, många vatten att fiska i och lätt att ta sig fram mellan vattnen.

Minus

Kan vara mycket folk

Det finns platser det nästan alltid är mycket folk på, men då packar man bara ihop sina grejer och åker till nästa ställe.

rollo

Publicerat
  • Författare

Tja!

Har inte varit i Sälen eller Älvdalen, utan bara Idre och där har jag fiskat i många år.

Fiskvårdsområdet är väldigt stort, med många olika vatten typer och fiskarter.

Mina plus är

Billigt boende, många vatten att fiska i och lätt att ta sig fram mellan vattnen.

Minus

Kan vara mycket folk

Det finns platser det nästan alltid är mycket folk på, men då packar man bara ihop sina grejer och åker till nästa ställe.

rollo

Okej tack så mycket

Publicerat
  • Författare

Min upplevelse är att det är mycket folk i både Älvdalen och Sälen.

För mig har fisket varit klart bättre i Älvdalen.

Men visst är vattennivån viktig.

Så kika upp väntat flöde i Älvdalen innan du åker dit.

Är det högt där - men inte regnat på rätt länge - kan Sälen vara rätt.

Men oftast skulle jag välja Älvdalen före Sälen(främst besökt Görälven där).

Däremot tycker jag Görälven är stråt vackrare än Älvdalen.

Jag har skrivit om båda områdena på www.superpuppan.se

Som vanligt högst subjektivt!

Uggen här ovan - kan säkert Älvdalen bäst av alla! :D

(ingen ironi)

I Idre(storån) har jag bara fiskat en gång.

Vakade skapligt, hade ett rejält drag i streamern, fånga lite smått ock kompisarna blanka.

Men runt grillplatsen funkade pimplandet... :ph34r:

Kan helt enkelt inte svara på Idre! :)

Hehe okej tack :P

Publicerat

Jag tycker Malungsfors sträcka från Lima kraftstation ner till Malungsfors är en fin sträcka (8km) om det är stabila flöden!

Senaste två åren har det regnat sönder men det är ju bara positivt så vattnet får extra vila. Denna sträcka ser du sällan några fiskare men harr finns det gott om.

Mestadels är harren 32-35 cm och det är den som syns mest men fina öringar finns också.

Det är en skrovlig vattenyta så det gäller att kunna fiska rätt med långa flyt och följa kanten på djupfåran där mestadels av fisken står under sommaren.

Sedan är sträckan i Yttermalung spännande med fina kläckningar av vulgata och även storsik på 1-3 kg på lugnflyten ovan vägbron, Behövs dock flytring för att paddla upp till lugnvattnet där forsen kommer ner. Går fint att ligga och paddla omkring då det är ett brett delta.

Detta är ett litet tips som ligger 7 mil söder om Sälen!

Ps, finns sjukt fina storöringstjärnar/sjöar som ni kan lyckas fint på om vattnet är stigande..... ;)

Borrsjöån & Lungsjöån Fly Fishing Club
www.flyfisher.nu

Publicerat
  • Författare

Jag tycker Malungsfors sträcka från Lima kraftstation ner till Malungsfors är en fin sträcka (8km) om det är stabila flöden!

Senaste två åren har det regnat sönder men det är ju bara positivt så vattnet får extra vila. Denna sträcka ser du sällan några fiskare men harr finns det gott om.

Mestadels är harren 32-35 cm och det är den som syns mest men fina öringar finns också.

Det är en skrovlig vattenyta så det gäller att kunna fiska rätt med långa flyt och följa kanten på djupfåran där mestadels av fisken står under sommaren.

Sedan är sträckan i Yttermalung spännande med fina kläckningar av vulgata och även storsik på 1-3 kg på lugnflyten ovan vägbron, Behövs dock flytring för att paddla upp till lugnvattnet där forsen kommer ner. Går fint att ligga och paddla omkring då det är ett brett delta.

Detta är ett litet tips som ligger 7 mil söder om Sälen!

Ps, finns sjukt fina storöringstjärnar/sjöar som ni kan lyckas fint på om vattnet är stigande..... ;)

Låter intressant... tack så mycket! :)

Publicerat

Låter intressant... tack så mycket! :)

Sedan har du också uvån som är ett fint bäcköringsvatten med fina miljöer, mycket småöringar men kul med ett mindre klass på spöt. Övre delen av uvån på lugnvattnet håller fin gädda, kul att köra musimitationer så kommer gäddor 3-6 kg och jagar...

Upprämen är ett fint öring och rödingvatten som har fina vulgatakläckningar, dessa börjar runt 15 juni och även massor av flygmyror som brukar plussa på fiskeupplevelsen.

Det finns även en till tjärn/sjö som heter Grössjön som håller riktig stor öring även ryssjön som håller kilosöringar men fina kläckningar och mycket öring, perfekt med flytring. Hör med grabbarna på Jockes zoo hur fisket ser ut innan ni åker(malungs fiskecenter).

/jonas

Borrsjöån & Lungsjöån Fly Fishing Club
www.flyfisher.nu

Publicerat
  • Författare

Sedan har du också uvån som är ett fint bäcköringsvatten med fina miljöer, mycket småöringar men kul med ett mindre klass på spöt. övre delen av uvån på lugnvattnet håller fin gädda, kul att köra musimitationer så kommer gäddor 3-6 kg och jagar...

Upprämen är ett fint öring och rödingvatten som har fina vulgatakläckningar, dessa börjar runt 15 juni och även massor av flygmyror som brukar plussa på fiskeupplevelsen.

Det finns även en till tjärn/sjö som heter Grössjön som håller riktig stor öring även ryssjön som håller kilosöringar men fina kläckningar och mycket öring, perfekt med flytring. Hör med grabbarna på Jockes zoo hur fisket ser ut innan ni åker(malungs fiskecenter).

/jonas

Tack så mycket hur tar jag mig till uvån?:)

Publicerat
  • Författare

våren, kom hit!!

va?