Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320157 Hej! Jag är självlärd, och har kastat i många år. Förhoppningsvis kommer mina vänner lägga in filmklipp här. Jag är såklart väldigt tacksam, om ni vill ge lite råd till mig. Mvh Juha www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320257 Kul med nya kasttrådar. Börjar bli en del nu Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör! Fd. Global Moderator Årets Edgare 2012 Veritas liberabit vos Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320274 Instämmer Sasse, lite av min tanke från början var att just fler personliga trådar sulle läggas upp och där det postas klipp. Go for it Juha! /S Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320301 Fan va kul.. Mera trådar.. Och välkommen. http://fotoprojekt366.wordpress.com/ En bild (minst) om dagen under hela året.. Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320354 Här är länkarna till klippen på Keester från i torsdags. Mer och bättre klipp efter nästa träff. Har du tid för lite kast i nästa vecka, typ tis, ons eller tors? Redigerad August 21, 201015 yr med Danoij Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr Författare comment_1320361 Här är länkarna till klippen på Keester från i torsdags. Mer och bättre klipp efter nästa träff. Har du tid för lite kast i nästa vecka, typ tis, ons eller tors? Tack för klippen. Javisst. Vi tittar bara hur vädret ser ut. www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320364 Här är länkarna till klippen på Keester från i torsdags. Mer och bättre klipp efter nästa träff. Har du tid för lite kast i nästa vecka, typ tis, ons eller tors? Svårt att se. Motljus? Ser ut som om det är nära med att linan haka i. Prövat att kasta mer öppet? Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör! Fd. Global Moderator Årets Edgare 2012 Veritas liberabit vos Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr Författare comment_1320365 Tack Tobbe Staffan och Magnus! Jag kastar med Loop Multi 9Fot 6 Tum klass 6. Linan är en Sharkskin klass 6. En sak som störde mig var att det blev ett ganska kraftigt ryck när linan slog ut i framkasten. Säkert därför bakkasten blev så dåliga. Jag är för tidig med dubbeldraget i framkasten. I bakkasten går jag ner aldeles för mycket + dålig tracking med spötoppen. Annars tycker jag att dubbeldraget i bakkasten är ok. www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr Författare comment_1320373 Svårt att se. Motljus? Ser ut som om det är nära med att linan haka i. Prövat att kasta mer öppet? Jo linan hakade i, och det var därför jag bad Daniel filma mig. Jag tror att jag ser problemet ganska klart. Spötoppen går långt ner och sedan upp. Somsagt var jag störd av rycken i framkasten så jag blev lite stressad- www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320414 Tack för klippen. Javisst. Vi tittar bara hur vädret ser ut. Linhanden - dra sent, dra långt. Vänta ut framkasten. Du verkar ha bråttom då du gjort ditt framkast och påbörjar bakkastet. Följden av detta blir att kaströrelsen blir kort i ditt bakkast. Kan också vara detta som orsakar knycken du känner, spötoppen rör sig redan bakåt då ditt framkast rätar ut. Titta på rullen (Stefan S knep), rör den sig i ett plan? Ditt bakkast är nog ovalt och vinklat ut till höger? För att dämpa överrullningen kan du prova att mata tillbaks dubbeldraget senare. Ett annat knep kan vara att peka med spötoppen "in i linbågen" just då den är på väg att rulla ut. Hårdvarufix kan vara att skaffa en längre tafs eller större fluff. Medeldistans mvh Fredrik Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320423 Shiiit! laddade ner filmen av dig Fredrikh , vilka grymma kast! min dröm är att kunna vara sådär .. avslappnad och låta linan rulla ut snyggt över vattnet.. Keester: jag tycker dina kast ser ganska bra ut! man hör att det är Sharkskin linan för det rasslar som bara den när du kastar Redigerad August 21, 201015 yr med Flugfiskarn_95 Flugfiske slår det mesta och torrflugefiske är det bästa sättet att fånga fisk på Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr Författare comment_1320427 Jag påbörjar faktiskt bakkastet tidigare medvetet, för att försöka mildra den brutala överrullningen. Jag kanske kan försöka öppna upp linbågen i framkastet istället? Nästa gång vi filmar ska jag använda en lina jag är van vid (Aircel #6). Vad är en fluff? Tack så mycket, för dina tips! Jag ska testa nästa gång. www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320430 Jag påbörjar faktiskt bakkastet tidigare medvetet, för att försöka mildra den brutala överrullningen. Jag kanske kan försöka öppna upp linbågen i framkastet istället? Nästa gång vi filmar ska jag använda en lina jag är van vid (Aircel #6). Vad är en fluff? Tack så mycket, för dina tips! Jag ska testa nästa gång. Låtsasflugan i garn Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör! Fd. Global Moderator Årets Edgare 2012 Veritas liberabit vos Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr Författare comment_1320433 Shiiit! laddade upp filmen av dig Fredrikh , vilka grymma kast! min dröm är att kunna vara sådär .. avslappnad och låta linan rulla ut snyggt över vattnet.. Keester: jag tycker dina kast ser ganska bra ut! man hör att det är Sharkskin linan för det rasslar som bara den när du kastar Väldigt vackra kast i den filmen! Titta hur lungt spöhanden jobbar, medans dubbeldraget ökar linans hastighet. Mina bakkast var löjligt dåliga, men nu har jag sett mina fel på film och ska försöka rätta till det nästa gång. Jag skulle alldrig fiska med en Sharkskin. Skulle inte orka med ljudet. Men höj volymen i det tredje klippet. Jäkligt ballt ljud vid kastträning. www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320434 Linhanden - dra sent, dra långt. Vänta ut framkasten. Du verkar ha bråttom då du gjort ditt framkast och påbörjar bakkastet. Följden av detta blir att kaströrelsen blir kort i ditt bakkast. Kan också vara detta som orsakar knycken du känner, spötoppen rör sig redan bakåt då ditt framkast rätar ut. Titta på rullen (Stefan S knep), rör den sig i ett plan? Ditt bakkast är nog ovalt och vinklat ut till höger? För att dämpa överrullningen kan du prova att mata tillbaks dubbeldraget senare. Ett annat knep kan vara att peka med spötoppen "in i linbågen" just då den är på väg att rulla ut. Hårdvarufix kan vara att skaffa en längre tafs eller större fluff. Medeldistans mvh Fredrik Så grymt bra linan syntes. Snyggt också Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör! Fd. Global Moderator Årets Edgare 2012 Veritas liberabit vos Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320435 he he , men vrf har du köpt sharkskin linan då? den går ju på 1000 kr sist jag kollade Redigerad August 21, 201015 yr med Flugfiskarn_95 Flugfiske slår det mesta och torrflugefiske är det bästa sättet att fånga fisk på Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr Författare comment_1320439 he he , men vrf har du köpt sharkskin linan då? den går ju på 1000 kr sist jag kollade Det är Danoijs lina. Han köpte den för 100 kr. www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320440 100 kr!? vart fick du tag i den Daniel? den går loss på ca 1100 kr i de flesta sportfiske butiker.. Redigerad August 21, 201015 yr med Flugfiskarn_95 Flugfiske slår det mesta och torrflugefiske är det bästa sättet att fånga fisk på Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320444 Jag påbörjar faktiskt bakkastet tidigare medvetet, för att försöka mildra den brutala överrullningen. Jag kanske kan försöka öppna upp linbågen i framkastet istället? Nästa gång vi filmar ska jag använda en lina jag är van vid (Aircel #6). Vad är en fluff? Tack så mycket, för dina tips! Jag ska testa nästa gång. Hej! Att dra tillbaka spötoppen ger en än kraftigare överrullning. Detta kan man använda sig utav vid exempelvis stark motvind. mvh Fredrik Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr Författare comment_1320451 Hej! Att dra tillbaka spötoppen ger en än kraftigare överrullning. Detta kan man använda sig utav vid exempelvis stark motvind. mvh Fredrik Det är ju sant, men jag blev lite desperat. Över rullningen gick så snabbt och brutalt, och jag inte visste hur jag skulle ändra på det. Jag ska iallafall ta med en JÄTTEFLUFF, nästa gång! www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320459 Vi kör ett pass i veckan om vädret vill, så kan vi filma lite mer. Ser fram emot att se din jättefluff Flugfiskarn_95: Köpt på Edge såklart Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320460 Det är ju sant, men jag blev lite desperat. Över rullningen gick så snabbt och brutalt, och jag inte visste hur jag skulle ändra på det. Jag ska iallafall ta med en JÄTTEFLUFF, nästa gång! Om jag var du skulle jag göra precis tvärtom. Ta en gammal skräplina, klipp av framtaperingen, sätt en kort tafs och liten fluga. Gå sedan ut och träna tills du kommit på hur man dämpar överrullningen utan att ta till hårdvarufix. Ett tips då du dubbeldrar är att mata tillbaks linan precis då linbågen är på väg att rulla ut. Prova. mvh Fredrik Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr Författare comment_1320461 Jo, jag måste tillägga. Tredje kastet rullade ut för tidigt, och tafsen och en bit av linan hamnade i en hög vid 28 meter. www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr comment_1320464 Flugfiskarn_95: Köpt på Edge såklart he he okej kunde nästan gissa det pga butikspriset hur är den att kasta med ? använt den vid fiske nån gång? Flugfiske slår det mesta och torrflugefiske är det bästa sättet att fånga fisk på Rapport
Publicerat August 21, 201015 yr Författare comment_1320471 Om jag var du skulle jag göra precis tvärtom. Ta en gammal skräplina, klipp av framtaperingen, sätt en kort tafs och liten fluga. Gå sedan ut och träna tills du kommit på hur man dämpar överrullningen utan att ta till hårdvarufix. Ett tips då du dubbeldrar är att mata tillbaks linan precis då linbågen är på väg att rulla ut. Prova. mvh Fredrik Ska testas. Jag börjar med dubbeldraget, innan jag offrar en lina. Tack! www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport