Publicerat October 2, 201114 yr comment_1478166 .......I morrn är vi (Brömsen å jag ) på rullen mot Bjursås med två dagars fiske i Lungsjöån ska bli så jävla gôtt...... Vi ska inte tälta..... I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule. A bit too old, but not dead yet. I have a bad temper but I love my friends. I hate negative people I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends. Rapport
Publicerat October 2, 201114 yr comment_1478169 Nattfiske? Eller; Nur die Harten, kommt in Garten! Rapport
Publicerat October 2, 201114 yr comment_1478187 Skitfiske! Lungsjöån är förbannat fin... Medarbetare på +FishEco... Rapport
Publicerat October 2, 201114 yr comment_1478207 Var i den vackra ån i lördags. Svårt som attan stundtals, kinkiga rackare. Jag drog något tiotal fiskar. Vi var fem kompisar. Merparten var under halvkilot, både regnbåge och öring. Någon tangera kilostrecket. Ganska tråkigt att snittvikten var så liten på ett sånta vatten. (Nu står det iof att de nästa år ska sätta fisk med snittvikt av 1,5 kilo) Fick på checknymf, streamer och torrt. Om du vill läsa mer finns fisket uppdaterat på min fiskesida: http://www.superpuppan.se/LungoBorrsjoan.html Igår(numera) blev det en stor båge på 2,9 kilo på UWX-fisket. Så någon bumling blev det i helgen... (uppdaterar hemsida om det senare) www.superpuppan.se Rapport
Publicerat October 3, 201114 yr comment_1478246 Jag har aldrig varit till Lungsjöån och har inte koll på hur stora fiskar man kan förvänta sig men nog var de i riktigt god kondition. Jag brukar bli glad varje gång man får en regnbåge som visar att det går att skapa kvalitetsfiske även på "båge". Hur är fiskarna i UWX-fiskets sjöar? Jag bor förhållandevis nära men har aldrig testat dessa. Rapport
Publicerat October 3, 201114 yr comment_1478304 Alla fiskar jag fick i lungsjöån hade hela och fina fenor. I uwx var det blandat, men bl.a. Min stora hade en rejält skada stjärtfena. Kommer bild på den när jag uppdaterat hemsidan. Bra odlare har fina fenor - men på riktigt stora bågar är hela fenor ovanligt. Jag har dock fått fina fenor på fisk runt tre kilo. Sen vete katten om det har varit fina fenor över det. Jag hade inga förväntningar på tre kilosbågar. Men jag trodde nog på medelvikt över kilot. Inte att medelvikten skulle var 0,5 kilo. Det var iaf inte som baltak var i somras, där de halades i parti och minut. I Lungsjöån prövas iaf din fisketeknik - och det är allra viktigast! :0) www.superpuppan.se Rapport
Publicerat October 3, 201114 yr comment_1478310 Hej fick en jätte fin RB ca 3.5kg i Borrsjöån förra helgen på torrt otroligt fin och perfekta fenor. önskade att jag hade någoting annat än 3# och 0.10 under drillen men det gick vägen. Rapport
Publicerat October 3, 201114 yr comment_1478329 Grattis till en fin fisk! :0) Roligt att det går så stora fiskar med fina fenor. Har du några bilder? Läste om den fisken på bloggen. Måste varit en underbar fight! www.superpuppan.se Rapport
Publicerat October 3, 201114 yr comment_1478349 Har lite film bror min strula bort mycket av de prg håvning och sen ville han ställa om ljuset på filmkameran. se om jag kan få upp den här Rapport
Publicerat October 3, 201114 yr comment_1478375 .......I morrn är vi (Brömsen å jag ) på rullen mot Bjursås med två dagars fiske i Lungsjöån ska bli så jävla gôtt...... Vi ska inte tälta..... hmmm va sugen man blir att våldgästa "But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters." Rapport
Publicerat October 5, 201114 yr comment_1479009 Kul att smygläsa att ni trivs vid Lungsjöån. Ang snittvikten av regnbåge i år blev mindre än vanligt pga att odlaren kommit i otakt pga av de långa vintrarna. Ville fortsätta sätta i från hans odling då jag vet att kvaliten håller högsta klass och nästa år kommer medelvikten ligga över kilot. Ville inte köpa från någon annan då jag tycker att kvaliten är viktig. Det sattes i fisk upp mot 2 kg så dom finns men dom mindre är många fler till antalet. Nu finns det fisk till 2012 och garanterat större fisk till nästa år och även öringen kommer att ligga över kilot i snitt. Borrsjöån & Lungsjöån Fly Fishing Clubwww.flyfisher.nu Rapport
Publicerat October 5, 201114 yr comment_1479016 Nu fick jag lust att åka dit igen. Någon som vill haka på? www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat October 5, 201114 yr Författare comment_1479019 Kul att smygläsa att ni trivs vid Lungsjöån. Ang snittvikten av regnbåge i år blev mindre än vanligt pga att odlaren kommit i otakt pga av de långa vintrarna. Ville fortsätta sätta i från hans odling då jag vet att kvaliten håller högsta klass och nästa år kommer medelvikten ligga över kilot. Ville inte köpa från någon annan då jag tycker att kvaliten är viktig. Det sattes i fisk upp mot 2 kg så dom finns men dom mindre är många fler till antalet. Nu finns det fisk till 2012 och garanterat större fisk till nästa år och även öringen kommer att ligga över kilot i snitt. Lungsjöån och även Borrsjöån är riktigt trevliga att fiska i, fin sträckning och ljuvlig natur......Fisket var lite trögt men det är ju så det är ibland. Beträffande storleken på fisken har jag ingen som helst åsikt.....mitt fiske är en fråga om när det smäller till på en torrfluga. Stor eller liten är inte särskilt viktigt för mig, inte drillningen heller faktiskt, hugget är grejen för mig..... Ser fram mot nästa besök där..... Vi brukade bo hos ett par gamla tanter som driver Bjursårs vandrarhem men där var det fullt så det blev en styga på Bjursås Skicenters camping I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule. A bit too old, but not dead yet. I have a bad temper but I love my friends. I hate negative people I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends. Rapport
Publicerat October 5, 201114 yr comment_1479038 Nu fick jag lust att åka dit igen.Någon som vill haka på? Det kan tänkas... Vem är Martin G? Rapport
Publicerat October 5, 201114 yr comment_1479046 Det kan tänkas... www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat October 5, 201114 yr Författare comment_1479049 Nu fick jag lust att åka dit igen. Någon som vill haka på? Åker Du en vardag är det intressant..... I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule. A bit too old, but not dead yet. I have a bad temper but I love my friends. I hate negative people I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends. Rapport
Publicerat October 5, 201114 yr comment_1479059 Åker Du en vardag är det intressant..... Åker Du en vardag är det intressant..... Svårt att ta ledigt nu. Har nyss varit hemma sjukskriven med trasigt knä i en vecka. Det är Fyrväpplingträff om drygt en vecka. Tänkte åka helgen efter, eller helgen efter det till åarna. Kul om du har möjlighet att haka på! Dä, ba o tjöt himme! www.netflies.se nominerad till årets edgare 2012 Rapport
Publicerat October 6, 201114 yr comment_1479082 Jag var vid Lungsjöån efter en hel del års uppehåll och kan väl säga att bara aningen större fisk än de 5hg jag fick är ok. Större fisk vakar mindre och vad är roligast vak eller storlek. Fiskade i en å med naturöring på snittvikt på 2kg i somras och tog personbästa på över 3kg på torrt, åker nog inte dit igen. De e inte bara storleken som ger upplevelsen, hade mkt roligare i Lungsjöån än på 3kg naturöring..KNÄPPT ! Om jag får säga mitt så hoppas jag inte att Jonas sätter i fisk över 1,5kg. Fenorna på de fiskar jag fick var hyfsade men det kan bli mkt bättre likt de från Klavreströmm som sattes i Nissan för en massa år sedan. Någon annastans där man finner fina put n takebågar är i vissa Slovenska vatten, jättefenor på bröst o buk plus att stjärtfenorna är spetsiga o transparenta... Sammantaget så är det jätteroligt fiske i Lungsjöån ! Rapport
Publicerat October 6, 201114 yr comment_1479125 Vatten som ligger högt på min lista att besöka, men det får bli nästa säsong. Hoppas på 2-3 dagars fiske tidigt i Juni // http://flugan.carlorn.se // Rapport
Publicerat October 6, 201114 yr comment_1479154 Är det inte härligt med fiskare! En del vill ha små - andra stora... Min vän Regnbågskungen var så pass besviken att han sa det klassiska "Aldrig mer". Det har han sagt förr... Och var nu tillbaka. Han föredrog UWX-fisket i stilla vatten med Boobies. Jag hade en mycket trevlig dag i Lungsjöån. Lovar att komma tillbaka. Men hade, som tidigare skrivet, föredragit lite större fisk - om det inte sker på allt för stor bekostnad av kvalité. Varje vatten har sina för- och nackdelar. Jag har besökt rätt många "kända" fiskevatten. Hökensås(ca 20 fiskedagar), Norrbyströmmen(5), Lilla Malma(3), UWX (4), Lungsjöån(3), Borrsjöån(2), Acksjön(15), Fyrväpplingen(25), Åkers Styckebruk(10) och många andra vatten som jag bara besökt någon eller några enstaka gånger... (Tror förresten att de flesta som hänger på Edge varit i minst lika många vatten - så mycket rävar som hänger här! ) Bland dessa måste jag säga att Lungsjöån sticker ut på framför allt ett sätt. Klart vackrast natur att fiska i! Sedan ser det ut som att fiskstorleken ska ändras som just jag tycker är trevligast. Men jag förstår verkligen er som gillar små som vakar på torrt lite mer. Det är verkligen härligt. När jag också ser att Jonas är inne och läser.. Har jag ett förslag till! Det vore kul om vi fick ta upp en fisk per fiskare. Dels för att jag tror att lite omsättning av fisk kan vara bra. Men framför allt för att det hade varit förbannat gott att grilla en purfärsk båge i lördags.... Och TACK Jonas för att vi fick komma och fiska! Åarna är fantastiskt vackra. www.superpuppan.se Rapport
Publicerat October 6, 201114 yr comment_1479189 Hej alla glada! Jag kommer att sätta lite olika storlekar på olika ställen i åarna. Att sätta stor fisk på djupa delarna tex Vulgatasträckan syns dom inte så mycket mer än under vulgatatiden(men kul då!). Försöker sätta mindre fisk på djupa ställen så det blir torrfluga och på grundare partier sätter jag större fisk där fisken äter torrt väldigt gärna. Efter alla år jag nu haft åarna så funkar stor fisk i Lungsjöån på slogbod-vasastenen sträckan. Där är dom villiga att äta friskt medans den stora fisk jag satt i Borrsjöån blir ganska osynlig för det mesta då det är mycket mat under ytan på denna å. I våras efter islossningen när jag fiskade i Borrsjöån var fisken fet efter vintern och det är ett gott tecken men varför stiga till ytan när det finns massor av mat under ytan. Där är det som bäst om fisken är 0,8-1 kg för ett fint torrflugefiske. Midgesträckan är grundare och där ska större fiskar i men dessa drar sig nedströms efter tidens gång och därmed bättre vikter även längre ner på sträckan. Hoppas ni förstod min tanke med fiskestorlekarna i åarna. Nästa år bör alla storlekar finnas bättre representerade i åarna. Borrsjöån & Lungsjöån Fly Fishing Clubwww.flyfisher.nu Rapport