Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Aktion och kastteknik

Featured Replies

Publicerat

Vet inte om detta hör hemma i "Butt till krok" eller här men va fan. Måste ju göra bort mej hur som helst :)

Frågan e enkel (tror jag). Sen jag skaffade ett TFO BVK #7 har jag börjat experimentera med "pull" kastteknik a'la paul arden (sexyloops)

Fungerar underbart med min BVK. betydligt sämre med min sameo 5a...

Känns som ett lugnt och trevlig sätt att kasta för vanligt fiske så nu funderar jag på att skaffa en ny lite rappare 5a (jo jag vet träning träning träning etc men en ursäkt att köpa nytt e lika bra som nån annan :ph34r: )

Paul nämner att snabba progressiva spön funkar bäst för honom med "pull" stil och det stämmer ju bra med att BVKn tycks funka.

Nån annan som har erfarenhet av det sättet att kasta och vilka Spö aktioner/hastigheter som brukar funka?

Edit: tråden blev mer o mer om dyra spön. Det var inte riktigt tanken så snälla ignorera slutklämmen här :P

E just nu lite kluven mellan Sage ONE och Hardy Zenith... (får väl säga till frugan att jag behövde laga bilen eller nått...)

Jag tolkar beskrivningar av båda som att dom borde funka med det "kortare" kastet i pauls stil (kastsektor?)?

Redigerad med Swarte

• Svar 90
  • Visningar 13,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tack. Då blir det svårare för mig att förklara. Är inte alls bra på att förklara saker. Jag mest bara gör det. Ska väl förhoppningsvis certifiera mig någon gång så man får lära sig förklara bättre.

Publicerat

Vet inte om detta hör hemma i "Butt till krok" eller här men va fan. Måste ju göra bort mej hur som helst :)

Frågan e enkel (tror jag). Sen jag skaffade ett TFO BVK #7 har jag börjat experimentera med "pull" kastteknik aka paul arden (sexyloops ;)

Fungerar underbart med min BVK. betydligt sämre med min sameo 5a...

Känns som ett lugnt och trevlig sätt att kasta för vanligt fiske så nu funderar jag på att skaffa en ny lite rappare 5a (jo jag vet träning träning träning etc men en ursäkt att köpa nytt e lika bra som nån annan )

Paul nämner att snabba progressiva spön funkar bäst för honom med "pull" stil och det stämmer ju bra med att BVKn tycks funka.

Nån annan som har erfarenhet av det sättet att kasta och vilka Spö aktioner/hastigheter som brukar funka?

E just nu lite kluven mellan Sage ONE och Hardy Zenith... (får väl säga till frugan att jag behövde laga bilen eller nått...)

Jag tolkar beskrivningar av båda som att dom borde funka med det "kortare" kastet i pauls stil?

Om man gillar ett spö i en klass, så kan man inte förlita sig på att man gillar spöt i en annan klass!

Dom ändrar på egenskaperna vanligtvis/ibland, mellan klasserna.

www.netflies.se

nominerad till årets edgare 2012

Publicerat
  • Författare

Jo, och jag tänkte slösa lite med dom där pengarna frugan hävdar ska läggas på nytt boende :)

Har min BVK #7 och är nöjd med den men funderar på Sage ONE eller hardyt till #5 (just dom femmorna verkar uppskattade och dom flesta beskrivningar pratar om dom som "snabba progresiva" spön ungefär som jag upplever min BVK (fast BVK 7an e inte precis nått finlir närfiske spö om man säger så..)

Publicerat

Jo, och jag tänkte slösa lite med dom där pengarna frugan hävdar ska läggas på nytt boende :)

Har min BVK #7 och är nöjd med den men funderar på Sage ONE eller hardyt till #5 (just dom femmorna verkar uppskattade och dom flesta beskrivningar pratar om dom som "snabba progresiva" spön ungefär som jag upplever min BVK (fast BVK 7an e inte precis nått finlir närfiske spö om man säger så..)

Tänk på att om du köper ett dyrspö, så bör du prova ett sånt innan! ;)

www.netflies.se

Publicerat
  • Författare

Jo, alla säger det men om man inte äger en egen butik eller köper på mässan e de inte helt enkelt :huh:

Snackat med Tony på sffc men han har inget av spöna hemma just nu vad jag vet...

man kan ju önska att man hade jätte butiker som jänkarna där man kan tralla in och provkasta (fast då skulle jag nästa garanterat bli Ännu fattigare...)

Ingen i stockholm som har en av varje jag kan provkasta?

Publicerat
  • Författare

sen var ju frågan egentligen lite mer allmän angående just skillnader mellan aktioner och kaststil osv, jag (som så många) började som 10-2 kastare... själv blev jag mest trött i armen.

"dra rakt ner" stilen känns mycket mer avkopplande för mej men mitt långsammare sameo spö kommer inte riktigt överens med det sättet att kasta.

tror det beror på att stilen i mina händer ger mer kraft på kort sträcka (kastsektor?) jmf med min förra stil....

jag e fortfarande en drummel på flugkast, fina ord som kastsektor ändrar tyvärr inte på den saken (fast BVK och stiländring gorde saken bättre i alla fall)

Publicerat

Jo, alla säger det men om man inte äger en egen butik eller köper på mässan e de inte helt enkelt :huh:

Snackat med Tony på sffc men han har inget av spöna hemma just nu vad jag vet...

man kan ju önska att man hade jätte butiker som jänkarna där man kan tralla in och provkasta (fast då skulle jag nästa garanterat bli Ännu fattigare...)

Ingen i stockholm som har en av varje jag kan provkasta?

Du kan prova MSX. ;)

Jättebra spön, som dom skickar hem till dig.

Om du inte är nöjd, så skickar du tillbaka utan kostnad.

www.netflies.se

Publicerat

Antar att det är pull/push med mindre alternativt senare rotation.

Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

Publicerat
  • Författare

Jag vete fan vad det heter egentligen :)

Paul Arden på sexyloops.com har ett gäng demo videos o artiklar där han pratar om skillnaden mellan "push" och "pull", kortfattat så arbetar han väldigt mycket med skuldran och "drar" handen ner till underarmen parallell med marken...

Testade och det kändes både avslappnat och effektivt. Finns säkert nått korrekt namn på sättet att kasta, jag tyckte bara att det kändes mer naturligt.

Nått måste man ju läsa när man inte har tid att gå på kast kurs :P

Det mesta hittade jag här i en eller annan form...

http://www.sexyloops.com/flycasting/contents.shtml

Publicerat

sen var ju frågan egentligen lite mer allmän angående just skillnader mellan aktioner och kaststil osv, jag (som så många) började som 10-2 kastare... själv blev jag mest trött i armen.

"dra rakt ner" stilen känns mycket mer avkopplande för mej men mitt långsammare sameo spö kommer inte riktigt överens med det sättet att kasta.

tror det beror på att stilen i mina händer ger mer kraft på kort sträcka (kastsektor?) jmf med min förra stil....

jag e fortfarande en drummel på flugkast, fina ord som kastsektor ändrar tyvärr inte på den saken (fast BVK och stiländring gorde saken bättre i alla fall)

Dra rakt ner stilen, förutsätter att du har bra fart på linan i en rak riktning.

Om du går ner, så rätar det upp sig ändå. ;)

www.netflies.se

Publicerat

Om vi inte hinner med kastkurs (är milt i veckan) så ring så kastar vi lite under en 45 min el så ;) Paul Ardens stil är skön, lite lik min, energiriktningar uppnås på olika vis och vi kan babbla igenom lite under ett kastpass.

Vänta in fler svar. Jag väntar på lagerstatus på Hardy Zenit, Sage One finns för snabb leverans. Men vänta på fler inlägg ;)

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Publicerat
  • Författare

jo, antar att kastet i princip bara blir en ganska tvär rotation och kräver att man böjer spöt rätt kraftigt för att behålla slp. trots det så känns det dock avslappnat när all kraft kommet från centralare muskler.

det blir mer skuldra och mindre triceps jmf med hur jag kastade förut. hur det funkar med all "straight line path" teori fattar jag inte men funkar gör det...

(fast inte med mitt sameo då...)

Publicerat

Jag vete fan vad det heter egentligen :)

Paul Arden på sexyloops.com har ett gäng demo videos o artiklar där han pratar om skillnaden mellan "push" och "pull", kortfattat så arbetar han väldigt mycket med skuldran och "drar" handen ner till underarmen parallell med marken...

Testade och det kändes både avslappnat och effektivt. Finns säkert nått korrekt namn på sättet att kasta, jag tyckte bara att det kändes mer naturligt.

Nått måste man ju läsa när man inte har tid att gå på kast kurs :P

Det mesta hittade jag här i en eller annan form...

http://www.sexyloops.com/flycasting/contents.shtml

Jag frågar eftersom begreppet "pull back" också figurerar frekvent i kastsammanhang. Att dra igenom kaströrelsen kan göras på lite olika sätt men gemensamt brukar vara att arbeta med axelleden. Jag brukar förespråka det i de flesta fall. Det fina med det är att du kan göra det med vilket spö som helst och du använder ganska mycket gravitationen till hjälp. Jason Borger har sin "gravity chop" och Göran Andersson nåt liknande. Man brukar dela in kastare ibland i pullers och pushers, det senare anses lite ålderdomligt i viss litteratur, jag håller med. Jämför ett JAS gripen med ett plan som styrs där bak. Jämför att dra spetsen på en vass kniv över en bordsskiva med att skjuta på den. Att dra skapar alltid större harmoni än att skjuta på. Du behöver inte ett spö av speciell kvalitet eller prisklass för det.

Vh

Staffan

Edit: JAS planet är alltså det instabila och måste manövreras med datorer, ett plan som har sina roder där bak agerar mer harmoniskt. En annan ganska bra jämförelse är att dra och skjuta på en piassavakvast. När du skjuter på den studsar den fram, när du drar den släpas den lugnt och fint.

loop.png
Publicerat

Det gör sig bäst med spön med "fjong" i. Jag förklarar mer utförligt vid möjlighet, men det finns olika sätt att uppnå energiriktning. En beskrivning jag provar med är "-Tänk dig en bil med resväskor på taket, du kör i en nerförsbacke och PANG in i en betongsugga. Väskorna släpper ifrån taket. Tänk dig samma bil, samma resväskor, samma nerförsbacke, samma fart. Ingen betongsugga finns, men en skarp kurva. Du kör så snabbt bilen klarar utan att välta i kurvan, vad hände med resväskorna ?"

2 olika sätt att få energin att fördas åt samma håll, abrupt stopp eller solklar energiriktning trots att spöt visar annat... Typ ;)

FFF - CCI

Publicerat
  • Författare

Jag antar att alla sätt att kasta funkar med alla spön om man e bra nog.

Dock e väl den bistra sanningen att jag inte e bra nog än.

Och bara för att det "går" betyder inte det att det e "behagligt". Jag vill ju att mitt fiske ska vara behagligt :)

Träning får gärna vara frustrerande o svårt. Då blir fisket ännu behagligare sen (om man tränar rätt)

Frågan om kaststil och spöaktion handlar för mej mest om att göra mitt fiske behagligt (ju mindre jag tänker på kastandet ju mer tänker jag på fisken )

Publicerat

Hej igen, klart det ska vara behagligt. Det blir sällan behagligare bara för att det är dyrt. Jag kastade ett Angel Tee för 15 papp i våras, det var mindre behagligt än många av mina billigaste spön. Vad jag menar är bara att om du har begränsad teknik är sannolikheten att du blir besviken ganska stor, och det är ju mycket pengar. Köp gärna ett dyrt spö om du testat och fallit för aktion och tempo men tro inte för en sekund att det kommer göra dig till en bättre kastare, det är ofta tvärtom faktiskt. Som med det där Hardyspöt t.ex. Tips i all välmening ska jag tillägga :) Hat du läst Carlos övning på SL om push/pull? Den är bra.

loop.png
Publicerat

Om du vill ha ett spö som är behagligt att fiska med hade jag satsat på ett långsamt spö med en mer "gammaldags aktion"!

Typ T&T Paradigm eller Winston WT trout.

Publicerat
  • Författare

Fan! lyckades just tappa bort ett långt inlägg :(

Orkar inte skriva allt igen men i korthet.

hardy/ONE, inte så lite habegär :)

Har dock läst på om egenskaper och garantier etc som stämmer åt minstånde på pappret med vad jag redan vet att jag gillar.

Angel TE, skulle nog inte gilla. inte på pappret i alla fall. jag har inga enorma "kasta långt" ambitioner

Oskar: långsamma spön, har testat. Vet inte varför men snabba spön trivs jag med, långsamma spön börjar jag tänka mer på spöt än på kastande och fiskande.

Staffan: Har nog läst och provat det mesta som står på SL och det mesta som finns här på Edge. En stor del av det jag har haft mest nytta av är faktiskt skrivet av dej :wub:

Att jag vill ha en snabb progresiv 5a vet jag :) .

vad som passar mej bäst, inte bara nu utan om ett par år e svårare att vara säker på. nån tokstyv kanon tror jag inte på men vem vet? kanske blir TCX/Angel fanboy av mej oxå (låter dock lite osannolikt)

Redigerad med Swarte

Publicerat
  • Författare

Ett glas vin i näven och lillkillen framför händige Manny, nu orkar jag skriva lite tankar igen.

Har inte mycket tid över till kurser och sånt i mitt liv, och inte känner jag just några flugfiskare i stockholm heller (fast jag brukar tvinga polarna på ön att tycka när jag kastar med dom )

Är således mest självlärd, på gott och ont fast mest ont antar jag i brist på erfarenhet av kurser.

Har experimenterat en hel del med min kast teknik, från mina första instruktioner (10-2, stanna hårt) till den mer "dragande" teknik jag har idag (där 10-2 inte finns kvar alls....)

Tre saker har jag märkt på resans gång.

tracking e svårt att utvärdera.

bakkast e svårt att förbättra själv

olika spön trivs med olika stilar

(samt att man själv trivs med olika stilar så klart)

och så glömde jag så klart det första jag upptäckte. mindre kraft ger bättre kast :wub:

Lite av grunden till den här tråden (förutom jag "behöver" ett nytt #5 spö <_< ) ligger i just detta att stil och spöval verkar vara intimt kopplade.

En BRA kastare kastar säkert långt/bra/precist med vilket spö som helst, inklusive en orange vägpinne. Vi andra blir bättre genom träning MEN vi kan oxå få ett bättre resultat (inte färdighet, bara resultat av färdigheten) med ett spö som passar den stil som just vi har lättast för.

När man kan många stilar och behärskar bredden i färdigheten kan man nog njuta av alla spötyper (en idealisk instruktör är ju nån som kan undervisa i det som Eleven utvecklas snabbast med, dvs anpassa sig till sin adept)

Själv börjar jag hitta en stil som funkar för mej, dock är det märkbart för mej att just nu gör spöt stor skillnad för min förmåga att kasta bra.

min undran är om det är nått andra lagt märke till oxå?

Och om så, vilka spötyper brukar fungera med vilka stilar? Jag kan lätt tänka mej att lära mej fler stilar i framtiden men först tänkte jag nog fokusera på det som funkar så bra för mej just nu :P

Publicerat

Ett glas vin i näven och lillkillen framför händige Manny, nu orkar jag skriva lite tankar igen.

Har inte mycket tid över till kurser och sånt i mitt liv, och inte känner jag just några flugfiskare i stockholm heller (fast jag brukar tvinga polarna på ön att tycka när jag kastar med dom )

Är således mest självlärd, på gott och ont fast mest ont antar jag i brist på erfarenhet av kurser.

Har experimenterat en hel del med min kast teknik, från mina första instruktioner (10-2, stanna hårt) till den mer "dragande" teknik jag har idag (där 10-2 inte finns kvar alls....)

Tre saker har jag märkt på resans gång.

tracking e svårt att utvärdera.

bakkast e svårt att förbättra själv

olika spön trivs med olika stilar

(samt att man själv trivs med olika stilar så klart)

och så glömde jag så klart det första jag upptäckte. mindre kraft ger bättre kast :wub:

Lite av grunden till den här tråden (förutom jag "behöver" ett nytt #5 spö <_< ) ligger i just detta att stil och spöval verkar vara intimt kopplade.

En BRA kastare kastar säkert långt/bra/precist med vilket spö som helst, inklusive en orange vägpinne. Vi andra blir bättre genom träning MEN vi kan oxå få ett bättre resultat (inte färdighet, bara resultat av färdigheten) med ett spö som passar den stil som just vi har lättast för.

När man kan många stilar och behärskar bredden i färdigheten kan man nog njuta av alla spötyper (en idealisk instruktör är ju nån som kan undervisa i det som Eleven utvecklas snabbast med, dvs anpassa sig till sin adept)

Själv börjar jag hitta en stil som funkar för mej, dock är det märkbart för mej att just nu gör spöt stor skillnad för min förmåga att kasta bra.

min undran är om det är nått andra lagt märke till oxå?

Och om så, vilka spötyper brukar fungera med vilka stilar? Jag kan lätt tänka mej att lära mej fler stilar i framtiden men först tänkte jag nog fokusera på det som funkar så bra för mej just nu :P

Mer eller mindre självlärd själv. Tränat hårt i nästan två år nu och det tar tid att förbättra sin kastning.

Jag håller med dig i dina tre punkter. Sliter fortfarande med bakkastet.

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

lungt

Händige Manny slut och 3 åring sliter i mej för glatta livet :wub:

Publicerat

Alltså, spö och lina hjälper en framåt. Allt annat är bara dumt. Träning är lika viktigt, men med en bra sammansatt utrustning tar det halva tiden. Mina tankar. Träning är kanske mest viktigt, men har man begränsat med tid så är man hjälpt av utrustningen, det kan ingen säga emot ?

FFF - CCI

Publicerat
  • Författare

pris kontra effekt låter jag vara helt osagt. mitt dyraste spö just nu kostar typ 2k.

Däremot ser jag inte hur flugfiske skulle skilja sig från andra hantverk och sporter.

Bra, anpassad materiel ökar inte Färdighet men påverkar helt klart Resultatet man får.

Tror själv att nyckelordet är Anpassad utrustning, bra utrustning är ofta dyr men kopplingen resultat/pris e nog lika mycket psykologi (nån som golfar?)

Sen tror jag iofs att man kan träna med svagare utrustning för att öka färdighet med det börjar låta som casting träning och så bra är inte jag ännu.

En sak som jag verkligen tror att Bra kastare kan hjälpa oss svagare med är just själva anpassningsbiten. Att veta om man själv trivs med ett spö och om det är välbyggt etc klarar vi nog alla av.

Men det krävs nån som verkligen fattar för att kunna säga Vad ett spö är bra på och för att veta hur sannolikt det är att en viss typ av kastare uppskattar spöt :P

(skillnaden mellan att tycka och faktiskt kunna ge bra råd)