Flugor - Röding
19 topics in this forum
-
Jag tillbringade delar av helgen på en nacke i Jämtlandsfjällen med ett stim röding runt mig som långsamt vajade fenorna i vädret och glufsade i sig vad jag antar var fjädermyggpuppor för de åt enbart strax under ytan. Tyvärr kom jag oförberedd på den fronten och lyckades endast lura en liten stackare med ett haröra efter att ha luftat hela asken. Jag tänkte binda upp ett gäng puppor och köpa riktigt tunt tafsmaterial till nästa gång och undrar om ni har några vassa tips på mönster som fungerat bra för er? Jag sökte i forumet men hittar enbart generella tips och inte så mycket om vare sig mönster eller storlekar. Tacksam för tips!
-
-
- 10 replies
- 17.1k views
-
-
har fåt ett tips att den här flugan ska vara bra till röding.
-
- 5 replies
- 18.6k views
-
-
vilka flugor funkar bra till Put&Take-rödingar
-
- 7 replies
- 18.5k views
-
-
Har ögnat igenom tidigare trådar och fått fram följande sammanställning, fyll gärna på om ni ser att jag missat någon. Annars tordes detta då vara den optimala flugasken för röding! Flugor Röding Shuttlecock Streaking Caddies Vulgata Red Tagr Knotimitation Svarta Klinkhammar Bäckslända Små mörka kläckare Parmacheene Belle BrookTrout Suspender Buzzer grön Jassid Mickey Finn Haröra F-Fly Pheasent Tail Grönlunds Special Muddler Minnow Bruna streamers med gummiben Harkrank Fjädermygg Nattsländepuppa Palmermygga Bäckslända oliv och brun Griffits Gnat E-12med guldskalle Montana FlicksländeNymph Parachute svart Red Tag Superpuppa Mysis
-
- 10 replies
- 22.5k views
-
-
Vilken är eran favorit torrfluga för röding?
-
- 6 replies
- 16.6k views
-
-
Hejsan alla edgare, efter att ha fiskat abborre på fluga som en galning denna sommar och förvisso fått en dell fina regnbågar också, så ska jag nu till sommaren öka svårighetsgraden ett snäpp. Jag ska följa med en granne till norge och fiske röding. Datum är inte bestämt med i fjällen är det. Plats vet jag inte heller riktigt, åter kommer med ort namn. Men jag skulle behöva lite hjälp på alround flugor för röding, då jag aldrig fiskat röding. Tacksam för svar /joel
-
- 15 replies
- 22.1k views
-
-
En klassisk Rödingfluga Tråd:Svart Krok:Våt Stjärt:Röda & vita hackelstrån Tag:Påfågel Kropp:Gul flossilke eller dubbing Ribb:Guldtinsel oval Hackel:Rött Vinge:Ankfjäder vit & en strimma rött Parmacheene Belle.JPG_thumb
-
- 6 replies
- 18.6k views
-
-
Funkar fjädermygg på Röding ? ( Sommartid ? ) ( När det är försiktiga små vak? )
-
- 6 replies
- 20.3k views
-
-
Någon som vet om denna fluga (bild) är nå vidare för smuttande fjällröding? //Kopplarn
-
- 1 reply
- 21.1k views
-
-
Sommarens fjälltur är planerad. Kommer ligga lite rödingsjöar i gångavstånd från campet. Så vad ska man ha för flugor med sig, har allt det vanliga tycker jag, svarta små, klinkhamers och sånt. Men vad mer borde man ha med i asken. Tydliggörande. Sommar,kalfjäll,sjö(kanske någon mindre jokk), din favo fluga, Gärna bilder.
-
- 9 replies
- 28.2k views
-
-
Blev inbjuden på lite sent rödingfiske runt västerbottensfjällen. Vad ska man inrikta sig på för flugor den här tiden på året? Är det nån ide med torrisar nu när det går ner mot minusgrader på natten? Ja vad har ni för erfarenheter av dett? Jag har inga /Thomas
-
- 3 replies
- 19.9k views
-
-
Ska åka till Ransarån nu i April och vill ha lite tips om vilka flugor jag bör binda upp innan dess. Mvh Erik
-
- 21 replies
- 23.1k views
-
-
Nu tänkte jag att vi slår våra (kloka) huvuden ihop och komponerar en bra flugask till Flisan. Temat ska hålla sig till Röding. Gärna andra favoriter till fjällfisket Jag börjar med tre favoriter.......sen skickar jag stafettpinnen till nästa. Muddler Minnow Fjällåslända (torr) Guldribbat Haröra
-
- 39 replies
- 50.3k views
-
-
En favorit i min ask,funkar nästan jämt på tjurig Röding. Tråd:Svart Krok:Våt Tag:Tinsel guld flat Kropp:Påfågel Hackel:Höna svart Black & Peacock.JPG_thumb
-
- 8 replies
- 24.5k views
-
-
Kommer att få uppleva mitt livs första rödingsfiske i sommar! ;D Fisket blir på sjölevande röding under andra veckan i juni i norra Finland. Lite snö på på fjällsidorna och de första myggen borde börja surra under veckan om allting är sig likt. Vad skall man ha i flugasken då? Råkar ni ha några favoritflugor och storlekar på lager? -Rackarns vad kul det skall bli!!! ;D
-
- 25 replies
- 31.3k views
-
-
Får väl erkänna att jag inte haft någon större lycka med knottfisket hitentills, men det kanske beror mindre på flugan än något annat. 8) Krok:Torr 16-20 Kropp:Flyrite svart med lite strån från haröra Vinge:Polygarn vitt Hackel:Svart eller mörkbrunt Knott.JPG_thumb
-
- 2 replies
- 28.3k views
-
-
Pålitlig fiskmagnet. Tråd:Svart eller transparant Krok:Kamasan B100 eller liknande Kropp:Flossilke svart Torax:Påfågel Vinge:Polygarn vit ev med lite angelhair Hackel:Tupp Mörkbrun Klinkhammer.JPG_thumb
-
- 0 replies
- 18.8k views
-
-
Mysis brukar ju kunna falla Rödingen i smaken,så den bör finnas i flugasken. Tråd:Transparant Krok:Nymf Stjärt:Fibrer från and eller liknande Kropp:Flyrite ljus grå eller beige ev blandet med lite angelhair Ribb:Koppartråd Antenner:Fibrer från and eller liknande Rygg:Smältlim Mysis.JPG_thumb
-
- 0 replies
- 22.1k views
-
-
ska upp till RANSARÅN till midsommar.har allt man behöver nu.men vet inte vad man ska ha för flugor.tycker det är för dyra flugor att köpa i stan.Därför vill jag flugbinda.skulle vilja ha bilder,hackel,dubbnigs färger,hår och andra tips på flugor som man kan binda :- .spelar ingen roll om det är nymf,våt eller torr. //ANTe__lu
-
- 2 replies
- 18.8k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.