Våra båtar
Här kan medlemmarna skapa trådar om sina egna båtar och visa upp dem för besökare och forummedlemmar. Döp ämnesrubriken till båtmodellens namn samt motor. Exempelvis: Ockelbo B18CC + Evinrude E-tec 75
5 topics in this forum
-
Ja idag åkte den gamla trotjänaren upp (brukar få hugga loss den) . En Lohi savolax som jag nog brukat i 40-45 år, och enligt min mening en av det bättre roddbåtarna. I min ungdom fick den ibland hänga med på fisketur norröver. Numer ligger den mest i sjön här hemma.
-
- 0 replies
- 194 views
-
-
Har åkt med andra i älvarna, så nu vill jag ha en egen. Så jag behöver er kunskap och erfarenhet med att hitta rätt båt, begagnad eller ny spelar ingen roll. Har kollat på: Yki 5,5m, Laxen 2, 5,5m och Suvi 4,95m. De finns hos svensk fiskeshop. Det vore bra om det finns någon säljare i mellan Sverige. Vilka andra båtar finns det för älvar? Vilken motorstorlek behöver man? Hur långa bör årorna vara? Vilket propeller skydd rekommenderas? Vilken typ av ankare bör man ha för strömmande vatten?
-
-
- 37 replies
- 6.7k views
- 3 followers
-
-
Tänkte jag skulle skriva lite om min båt. Jag har ju bott nere på västkusten några år nu och har gått lite all in i att fixa till mina båtar med bra marinelektronik och smarta tillbehör sen jag fick min första Ockelbo B16AL våren 2015. Den båten blev överkörd på en mässa 2018 och efter det uppgraderade jag till en Ockelbo B18CC som är min nuvarande båt. Varför Ockelbo aluminiumbåt? Både B18CC och B16AL är otroligt tåliga båtar med 4 millimeter aluminium i botten och 3 millimeter aluminium i resten av skrovet. Man behöver inte bry sig så mycket om att stöta mot grund, stenar och klippor med de här båtarna. De pallar rejält med stryk. En annan anledning är s…
-
-
- 101 replies
- 15.9k views
- 4 followers
-
-
Har man stuga på en Ö som man bara kan ta sig till med båt, kan man ju oxå utgå i från att det blir en hel del båtfiske. I stortsett allt fiske blir efter älven och för att kunna färdas i en älv med smal älvfåra som slingrar sig som en orm krävs speciell båt, en forsbåt. En forsbåt är ganska dålig i sjö men raka motsatsen efter älven, formen är som en kanot fast större, 6,5 meter lång och ca 1,3 meter bred, röda båten. Aktern på båten ca 30 cm i motorfästen och smalnar av till noll i kölen, med andra ord inte planande, motorstorleken 10 hk är optimalt på den jag har. Jag använder båten till att fiska i från och att transportera mig mellan fiske ställen…
-
-
- 17 replies
- 10.3k views
-
-
Hej! Köpte min Ockelbo b16 al ny 2017. Vet någon om batteriet till länsen för vatten i skrovet är kopplad till huvudbatteriet (det som går till motor, ekolod etc) eller om det är separat? Har viss misstanke om att länsen inte fungerar. Brukade gå igång elektroniskt annars när det var en viss mängd vatten I skrovet, oftast där man ställde sig längst bak i båten när man kom till den. Att självlänsen i dunken är trög, det är å andra sidan sen länge. Mvh Michael
-
- 1 reply
- 1.6k views
- 1 follower
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.