Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Tänkte jag skulle skriva lite om min båt. Jag har ju bott nere på västkusten några år nu och har gått lite all in i att fixa till mina båtar med bra marinelektronik och smarta tillbehör sen jag fick min första Ockelbo B16AL våren 2015. Den båten blev överkörd på en mässa 2018 och efter det uppgraderade jag till en Ockelbo B18CC som är min nuvarande båt. 

Varför Ockelbo aluminiumbåt?

Både B18CC och B16AL är otroligt tåliga båtar med 4 millimeter aluminium i botten och 3 millimeter aluminium i resten av skrovet. Man behöver inte bry sig så mycket om att stöta mot grund, stenar och klippor med de här båtarna. De pallar rejält med stryk.

En annan anledning är skrovet som är fantastiskt bra. Båten är både V-bottnad och flatbottnad vilket gör dem extremt stabila samtidigt som de klyver vågorna väldigt fint. De blir också väldigt vridstyva tack vare det tjocka skrovet. Jag hade en Evinrude E-tec 50hp på min B16AL och har en Evinrude E-tec 75hp på min B18CC. E-tec är väldigt startsnabba motorer och båda båtarna planar direkt med de motorerna. Det går även att ta sig fram på mycket grunt vatten med båda båtarna. Jag kan i stort sett köra på lika grunt vatten som jag kan med mina Native trampkajaker när jag tar mig fram med den frontmonterade elmotorn. 

Det är en väldigt ren design på båten i standardutförande och det finns i stort sett inget som kan gå sönder. Behöver man transportera något är det bara att slänga in det i båten och de stora rena ytorna gör att båten är ungefär lika praktisk som en släpkärra, fast på vatten.

Underhåll... obefintligt. Jag spolar rent båten med högtrycken nån gång ibland och sen är man ready to go igen.

En annan fördel är att båten är en utmärkt familjebåt också. Släng in dynkitet så har man en perfekt båt för daytrips med sol och bad i skärgården. 

Med det sagt går vi vidare till min nuvarande båt, Ockelbo B18CC, och hur jag har utrustat den. 
 

Så här har jag utrustat min B18CC:

Här hittar ni info om båtens specifikationer på Ockelbos hemsida: https://www.ockelboboats.se/ockelbo-b18cc

Jag valde att plocka bort plottern som ingick och har sen byggt en ny display i pulpeten. Det var nödvändigt för att få plats med en Solix 10 plotter från Humminbird https://www.comstedt.se/produkt/solix-10-chirp-msi-g3. Jag har även bytt ut orginalratten mot en tyngre och lite coolare ratt https://www.comstedt.se/produkt/ratt-carlotta-laderss-med-nav som jag tyckte matcha designen bättre än originalet.

I fören sitter en frontmonterad Minn Kota Ulterra elmotor på 24 volt och 80lb som är saltvattensbeständig och som fäller upp och ner sig själv via fjärrkontrollen eller plottern: https://www.comstedt.se/produkt/riptide-ulterra-bt-ip-link Fördelen med en motor med IP-Link är att man kan kan rita upp rutter direkt på sjökortet, via touchscreenen på lodet, som båten sen följer. Den här motorn har även en kurssensor som berättar för el-motorn vilken kurs båten har. Det gör att båten står blickstilla när man ankrar med Spot-Lock. I ankringsläge (Spot-Lock) kan man snabbtflyttat båten 1,2 meter i valfri riktning per klick vilket gör att man kan ankra om båten extremt exakt även i trängda situationer eller när det är stark ström.

I aktern har jag monterat en Talon 12, ett teleskopiskt ankare som ankrar båten ner till 3,7 meters djup via fjärrkontroll eller plotter: https://www.comstedt.se/produkt/talon-bt-12-vit

Jag har även en nätverksrouter https://www.comstedt.se/produkt/as-eth-5pxg-natverksswitch och ett fäste för ytterligare en Solix 10 plotter i fören. Det här använder jag främst när jag vertikalfiskar eller fiskar gädda och abborre i sötvatten. Vid saltvattensfiske efter havsöring lämnar jag oftast det lodet hemma då det blir ytterligare en grej man kan fastna med fluglinan i.

Jag har satt en uppsättning spöhållare på skena från Cannon https://www.comstedt.se/produkt/justerbar-spohall-dubbel-axel för haspelspö i motorbrunnen i aktern. Fördelen med att placera dem i motorbrunnen är att man håller båten ren invändigt och det är inget onödigt som sticker upp. saker som sticker upp fastnar man i och man kan även slå sig på dem. Just det här spöhållarna är även tiltbara i alla riktningar så de är enkla att vika ner i brunnen om man vill ha mer plats vid badstegen när man är ute och badar med familjen.

En annan favoritdetalj i båten är att jag har satt i spöhållare på insidan av båda sidor i båten som fungerar perfekt för tre flugspön per sida. https://www.westgear.se/produkt/transportspohallare-for-upp-till-6st-spon/

Jag har bytt ut standardbatteriet och har idag tre stycken 12 V 100 Amp Marine batterier https://www.comstedt.se/produkt/exide-dual-agm-70-180-ah. Två av dem är dedikerade till elmotorn i fören som drivs med 24V och det tredje har jag för resten av båten samt som startbatteri. Alla batterierna i båten laddas enkelt via en Minn Kota batteriladdare för tre batterier https://www.comstedt.se/produkt/mk-330e-laddare-12v-3x10a

Fördelen att bygga båtens marinelektronik med de här produkterna är att man efter installation kopplar samman allt genom ett One-Boat-Network https://www.comstedt.se/innovativ-teknik/humminbird/one-boat-network-3 All marinelektronik övervakas och kan styras via plotter efter installation. 

Jag använder även Navionics Platinum+ sjökort tillsammans med Solixplottern. Förutom sjökortsfunktionen så är möjligheten att navigera direkt på Google Earth min favoritfunktion. Fiskar jag havsöring på grunda vatten växlar jag om till Google Earth overlay så snart jag når position.

Solixlodet har även ytterligare en funktion som heter AutoChart Live som innebär att man kan skapa sina egna sjökort i realtid. En fantastisk funktion som jag använder främst vid sötvattensfiske när jag fiskar abborre, gös och gädda. https://www.comstedt.se/innovativ-teknik/humminbird/autochart-live

Jag har som ni märker gått lite all in i att få till den perfekta havsöringsracern till mitt västkustfiske här i Bohuslän och den här båten är väl ungefär så bra som jag lyckats få till det just nu. Båten är underbar att fiska från med stora ytor att stå på och den klarar all typ av sjö som fjordområdena serverar. Elmotorn kan utan problem hålla mig i position och navigera även vid vind på 10-12 m/s och stark ström. Jag står i praktiken på alla plana ytor i båten och vill gärna komma upp så högt som möjligt när jag fiskar då det gör det lättare att se eventuella efterföljare när man står och spanar med polaroidglasögonen.

_56V2693.jpg

_56V2667.jpg

_56V2620.jpg

_56V2656.jpg

_56V2472.jpg

_Z3B5508.jpg

_Z3B5521.jpg

_Z3B5535.jpg

_Z3B5580.jpg

_Z3B5709.jpg

_Z3B5713.jpg

_Z3B6463.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har genom Edgeflyfishing sett att det verkar vara ganska många som använder sig av Ockelbos båtar dom senaste åren och då jag går i köptankar på en kombinerad familje-fiskebåt (havsöring) så undrar jag om ni har några tips vad man ska tänka på om man köper en ny?

Jag har givetvis läst din forumtråd om både B 16 AL och B 18 CC och är lite osäker på vilken jag vill köpa.

Har lite koll på detta med fäste för frontmotor men är det nåt annat man bör ”köpa från fabrik”? Givarfäste? Talonfäste? Spöhållare? (mest flugfiske)

Då min avsikt är att ha båten liggande i hamn under året så är kanske en elmotor som går att ta med sig (går det?) det bästa  pga. stöldrisken?

När det gäller elektroniken så känner jag att ett ekolod/plotter räcker till en början men om det går att bygga vidare på så vore det bra. Nätverksförberedelse? Batteri?

Såg Jonas film om i-Pilot som jag tycker verkar vara en bra funktion.

 

Vore tacksam för tips på detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, ser du bor Kungälv så då har vi ju samma förutsättningar ungefär. Ska du handla på kode marin eller?

Både B16AL och B18CC är två kanonbåtar. Det är däremot stor skillnad i sjövärdighet om du vill lite längre ut. B18 är en betydligt mer kompetent båt när det blir lite sjö.

Med B16 höll jag mig oftast inne i fjordarna och undvek riktigt dåligt väder men med B18 kan jag lätt tänka mig att gå långt ut och jag fiskar idag egentligen allt från ytterskär och inåt och bryr mig inte speciellt mycket om vädret numera. Kan du kliva upp till B18CC skulle jag inte tveka om man säger så. De går att fiska ungefär lika grunt med båda och jag upplever inte att det är mer komplicerat att hantera B18CC själv vid iläggning heller.

Ska du ha den i skulle jag rekommendera att du köper båten med bottenmålning. Jag har sällan i min mer än en vecka och tar upp och lägger om ofta så jag har skippat bottenmålning helt. det funkar fint för mig och min båt är helt fin och ren i skrovet även efter tre år. Jag sprutar av den med högtrycken varje gång jag tar upp men det är det enda.

B16 finns ju med mittpulpet och det är kanske snyggaste varianten men rent praktiskt tycker jag B16 med sidopulpet och förstärkt spöbox är absolut bästa setuppen för fiske. Man får väldigt fina ytor i båten med den lösningen.

Jag skulle köpa själva motorfästet från fabrik. Det är snyggt, stabilt och matchar båten. Jag kommer däremot att göra en förändring på min frontlucka i år och sätta i samma typ av skruvar som sitter på luckan framför motorn i aktern och sen kommer jag skruva fast den luckan så den sitter stumt. Det är fortfarande ett svaj i lösningen vi tagit fram tidigare och jag vill testa lösa det med en mer permanent lösning i vår. Jag återkommer med bilder när jag monterat som tänkt.

Den ny fabriksmonterade spöhållarna monteras så de inte sticker upp bakom soffan bak. det är en snygg lösning som inte kostar speciellt mycket om du köper båten med det monterat. Lösningen jag har för mina spöhållare för haspelspö i motorbrunnen är superbra men den är dyr. Jag tycker det är en optimal lösning men den kommer kosta 10-12 tusen mer än den fabriksmonterade lösningen. 

Talonfästet är egentligen bara en runt en centimeter tjock rostfri/aluminium? metallplatta som man sätter på insidan av toften bak för att stabilisera monteringen. ska du ha en talon behöver du det här. Själva fästet till talonen på utsidan får man med när man köper en talon.

Givarfästet kan du skippa helt. Det fabriksmonterade är inte bra. Du kommer vilja montera givaren så den ligger mellan två lameller på undersidan av båten. Det här passar du in beroende på givare. Se mina andra trådar på www.edgesportfishing.se

Jag rekommenderar en saltvattensbeständig Riptidemotor (Vit) från minnkota och att du köper med deras snabbfäste så du kan ta med dig motorn hem om du ska ha båten liggande i. Vad gäller batterier så är det ju en del som går på litium nu men jag tycker att Comstedt AGM 100 marinbatterier är kanonbra och båten klarar lätt den vikten. du spar väl i runda slängar runt 8 000-10 000kr per batteri på att köra dem... 

Har du minnkotamotor ska du så klart ha ett helix eller solixlod. Helix är en enkel och bra lösning och ett lod från 9 tum med MSI+ är min rekommendation. Båda de här loden stödjer one boat network, i-pilot link osv. Andra varumärken stödjer tyvärr inte det.

När du drar kablar så var noga med att använda rejäl dimension. Mitt förslag är att du beställer comsteds lösningar för kabel. de är superfina och det är väldigt viktigt att man har bra dimensioner, speciellt när man kör saltvatten, annars kommer du snart få problem med fladdrande strömförsörjning och då slutar nätverket funka som det ska.

Eftersom du flugfiskar så tycker jag att du ska montera de här spöhållarna. De är prisvärda och grymma för flugspön men funkar även bra för haspelspön: https://www.westgear.se/produkt/transportspohallare-for-upp-till-6st-spon/ se hur de sitter i min båt.

Och byt ut startbatteriet mot ett 100 amp batteri enligt ovan. Och montera en marinladdare i båten så du kan ha den på laddning i hamn. Specarna finns ovan. och marinladdaren finns även för bara två batterier om du väljer B16. I så fall klarar du dig med en 12 volts 55lb motor fram (ett batteri). till b18 vill du ett 24v system med två batterier och en 80lb 24v motor. Lagom rigglängd är 60'. Men läs mina trådar så ser du vad jag kört/kör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

"Jag skulle köpa själva motorfästet från fabrik. Det är snyggt, stabilt och matchar båten. Jag kommer däremot att göra en förändring på min frontlucka i år och sätta i samma typ av skruvar som sitter på luckan framför motorn i aktern och sen kommer jag skruva fast den luckan så den sitter stumt. Det är fortfarande ett svaj i lösningen vi tagit fram tidigare och jag vill testa lösa det med en mer permanent lösning i vår. Jag återkommer med bilder när jag monterat som tänkt."

@Jonas kan du beskriva lite mer? Jag har en B18DC och ska snart montera motorfästet. Dock är jag tveksam till hur luckan fram ska hålla för belastningen (kanske framförallt vid transport i gropig sjö med motorn uppfälld). Det är ju två "klena" plastgångjärn och bara ett spänne för att hålla luckan stängd. Jag var inne på att ev komplettera med ytterligare ett gångjärn och även ett extra spänne (som jag även låser med en sprint för att inte lucka ska öppnas)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago richardr sa:

"Jag skulle köpa själva motorfästet från fabrik. Det är snyggt, stabilt och matchar båten. Jag kommer däremot att göra en förändring på min frontlucka i år och sätta i samma typ av skruvar som sitter på luckan framför motorn i aktern och sen kommer jag skruva fast den luckan så den sitter stumt. Det är fortfarande ett svaj i lösningen vi tagit fram tidigare och jag vill testa lösa det med en mer permanent lösning i vår. Jag återkommer med bilder när jag monterat som tänkt."

@Jonas kan du beskriva lite mer? Jag har en B18DC och ska snart montera motorfästet. Dock är jag tveksam till hur luckan fram ska hålla för belastningen (kanske framförallt vid transport i gropig sjö med motorn uppfälld). Det är ju två "klena" plastgångjärn och bara ett spänne för att hålla luckan stängd. Jag var inne på att ev komplettera med ytterligare ett gångjärn och även ett extra spänne (som jag även låser med en sprint för att inte lucka ska öppnas)

Hej Richard.

Jag har inte hunnit fixa det jag vill göra ännu men om jag hade varit dig hade fixerat luckan fast med hjälp av samma skruvar med insex som luckan i motorbrunnen är fixerad med. Jag tänker att det räcker med 8-10 fästpunkter runt placeringen för motorn. I praktiken innebär det att du behöver en insexa med dig för att öppna luckan sen. fast det är ju inget problem då den luckan bara används för förvaring av 2x100AMP AGM batteri och i mitt fall även nätverksroutern.

Även när luckan är fixerad behöver du ett separat ramfäste för att kunna fixera motorn mot relingen när det är tuffare sjö. Jag kör med en fixerad C-kula på relingen och en fixerad C-kula högst upp på El-motorstången och en runt 20 cm lång fästarm mellan kulorna. En smidig och enkel lösning som pallar vad som helst. Viktigt att alla RAM-delar är i metall. Jag skulle exempelvis inte välja Claw-modellen som är i plast som jag sett att en del använder. Jag återkommer med bilder så ser du exakt hur jag tänker och vad jag använder. Är på fel ställe nu.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Jonas changed the title to Ockelbo B18CC med One-Boat Network
  • 3 months later...

Tack Jonas för svaret. Jag måste se till att ändra mina inställningar så jag får aviseringar vid svar. Luckan i motorbrunnen är ju "stängd". Om du skruvar igen även luckan i "fören" (efter installation av batterier etc), laddar du batterierna medan de är kvar i båten?
Hur får du dit gängad mutter eller motsvarande på insidan av luckan om du kompletterar med fler skruvar? Jag kollade upp blindnitmutters vilket skulle kunna vara ett alternativ. Ser att du även har modifierat din lucka med ett extra lucklås på ovansidan. Är det bara för enklare öppning/stängning eller låser vridblecket fast under plåten under luckan så det blir stabilare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej @richardr

Såg du fixa aviseringen (för er andra som är intresserade så klickar man i högst upp till höger att man vill följa ämnet)

Jag kan ta lite fler bilder så du ser exakt hur jag gjort, återkommer med det.

Vridlåset låser luckan. Spännet som sitter original är en för vek lösning. Jag har inte hunnit med att gå vidare med min ide att skruva fast hela luckan än men jag tror fortfarande det är det optimala. Med det sagt har jag haft båten i tre och en halv säsong nu. Tippar att jag har runt 700-800 timmar gång enbart med elmotor nu och luckan håller än.

Blindmuter... det är det man använder till luckan bak. Jag har ett gäng såna liggande men jag har inte kommit på/kollat upp hur man fäster dem? Att få i dem uppifrån är ju inga problem men när motorn drar igång blir belastningen på dem tuff så de måste ju sitta stenhårt underifrån med? Måste bara kolla upp hur de funkar sen är jag redo att testa min nya lösning.

 

image.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Jonas sa:

Hej @richardr

Såg du fixa aviseringen (för er andra som är intresserade så klickar man i högst upp till höger att man vill följa ämnet)

Jag kan ta lite fler bilder så du ser exakt hur jag gjort, återkommer med det.

Vridlåset låser luckan. Spännet som sitter original är en för vek lösning. Jag har inte hunnit med att gå vidare med min ide att skruva fast hela luckan än men jag tror fortfarande det är det optimala. Med det sagt har jag haft båten i tre och en halv säsong nu. Tippar att jag har runt 700-800 timmar gång enbart med elmotor nu och luckan håller än.

Blindmuter... det är det man använder till luckan bak. Jag har ett gäng såna liggande men jag har inte kommit på/kollat upp hur man fäster dem? Att få i dem uppifrån är ju inga problem men när motorn drar igång blir belastningen på dem tuff så de måste ju sitta stenhårt underifrån med? Måste bara kolla upp hur de funkar sen är jag redo att testa min nya lösning.

 

image.jpg

Kolla om denna funkar

 https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/plat-och-metallverktyg/nittanger/blindnitmuttersats-012692?gclid=CjwKCAjwndCKBhAkEiwAgSDKQZwU7WgOmDjWkF8_rIwTM8cWo9FSEJ_jDNXv0pZbzKf7nNDfx4yXAxoCSZQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jag har en värre variant som är dyrare i jobbet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej Jonas, long time no see..

Är du fortfarande nöjd med din B18cc?? Står i färd med att köpa en ny båt och B18 är ett av alternativen.

Förstod jag rätt, att när man monterar frontmotor "försvinner" ankarlyckan framtill?

Motormässigt så lutar det åt en 4 takt, vilken storlek tror du är vettigast? Kör mycket trolling i Norrland, men vill ju ändå ha en motor som orkar tunga lass.

I övrigt, är det någonting som du inte är nöjd med?

MVH L-O Landén

Förresten.. finns det flera EDGE forum??? Jag tror jag har lyckas komma in på ett annat och skriva där??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago Beretta sa:

Hej Jonas, long time no see..

Är du fortfarande nöjd med din B18cc?? Står i färd med att köpa en ny båt och B18 är ett av alternativen.

Förstod jag rätt, att när man monterar frontmotor "försvinner" ankarlyckan framtill?

Motormässigt så lutar det åt en 4 takt, vilken storlek tror du är vettigast? Kör mycket trolling i Norrland, men vill ju ändå ha en motor som orkar tunga lass.

I övrigt, är det någonting som du inte är nöjd med?

MVH L-O Landén

Förresten.. finns det flera EDGE forum??? Jag tror jag har lyckas komma in på ett annat och skriva där??

Hej L-O.

Kul att du hör av dig. Jag bytte upp mig till senaste modellen av B18CC i vintras. Så jag är inne på min Ockelbo nummer tre just nu.

Jag kör med en Mercury 100 hästar med fyrbladig stålpropeller från Mercury. Sjukt fin kombo. Båten är extremt startsnabb och man får lite gokartkänsla i styrningen. En väldigt sportig feeling helt enkelt.

På nya båten har jag monterat batterierna i toften där man har soffan bak. Jag behöll startbatteriet orginal och koppla in talonen på den. Sen har jag dubbla litium 100amp till 24v 80lb Minnkota Ulterramotorn. Jag har ett litium 100 till som förbrukningsbatteri till solix 10 och min Cortex VHF/AIS. Satte två supereffektiva marinladdate som laddar 40amp per timme.

Om jag är nöjd? Mm jag är löjligt nöjd. Nya båten är helt fantastisk.

Ja, vi har även ett systerforum för spinnfiske. 
 

_z3b2245.jpeg

_z3b2261.jpeg

_z3b2264.jpeg

_z3b2263.jpeg

_z3b2262.jpeg

IMG_0043.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Toppensvar Jonas.

Några följdfrågor om det är ok:

1: Är det värt att köpa den "nyare" B18CC än den gamla? Skiljer det mer än fjädrande stolar och öppna fribord på insidan, samt att pulpeten ska vara omgjord på något sätt..? (ligger ute en beg 18cc för 330 000:-, en ny landar på runt 600 000:- med trailer..)

2: Jag som gillar att trollingfiska, varför har dom slutat med räcket precis i höjd med förarsitsen? Det är ju därifrån och bakåt man vill fästa spöhållarna och djupriggarna i relingsräcket.

3: Jag önskar av hela mitt hjärta att B18 hade lika lättåtkomlig akter som Silver Shark CCX. Du kan dessutom gå på sidan om soffan och komma ett extra steg bakåt mot aktern inne i båten. Hur upplever du aktern på B18? Kliver du upp på soffan och kliver över ryggstödet när du ska dit? Är det problematiskt?

4: Jag önskar att B18 hade utfällbara sidor i pulpeten, som faster 495XC har, snacka om perfekt vindskydd som går att fälla ut/in på sekunden.

5: Jag önskar att B18 hade sprayhood som tillbehör, liknande Faster 570 CC har i sitt tillbehösprogram. Ofta räcker det med denna lilla hood för att klara en regnskur eller klara rykvatten i grov sjö.

6: Kan du inte hälsa Ockelbo att det är LÅNGT för någon som bor norr om Östersund (typ halva Sverige) om man se eller provköra en Ockelbo båt. Jag kan ställa upp som ombud och låta min båt vara demo om vi kan komma överens om en deal.

MVH L-O Landén

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sitter lite tajt I helgen men vi börjar med 1:

Det är exakt samma skrov på gamla och nya B18CC.

Nya modellen är däremot ett stort lyft.

Det är betydligt mer volym invändigt och det är kanon att kunna förvara ett eller två spön på varje sida invändigt.

Pulpeten är helt ny och betydligt mer robust. Man har utgått från en anytecmodell och matchat in den. Den nya har även riktiga glasrutor så du slipper reporna du får med tiden i gamla plastrutan. Pulpeten är absolut toppklass på nya båten.

Nya båten väger mer. Enda nackdelen med det är att du inte klarar dig med 1100kärra längre. Jag har en 1350 nu och behöver B96 kort för att dra med min XC70.

gamla modellen går fantastisk fint i sjön men den adderade vikten gör att nya båten går ännu bättre.

med det sagt så tippar jag att det grundaste du kan köra med båda båtarna är ungefär samma. Skulle tippa att ungefär 35cm djupt vatten är det grundaste du kan köra med elmotor.

nya stolarna är högre och lite skönare. Dämpade stolar är däremot ett tillval. Jag har inte det. Tycker det känns overkill. Båten är inte stötig i någon av modellerna. Det är ju fyra mm i botten och tre på sidorna så det här är robusta båtar som helt saknar burkigheten båtar med tunnare aluminium kan ha.

med det här sagt tror jag du blir helnöjd med gamla modellen. 330 är ett bra pris.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://www.tiktok.com/t/ZGJVaVqEj/
 

här ser du hur lätt man rör sig bak i båten. Det är en extremt stabil båt och man kan stå på alla plana ytor. Vi föredrar alltid stå så högt som möjligt när vi fiskar. Polaroidglasögonen bryter vattnet bättre när vi står högt och du får även en bättre vinkel med spöt mot vattenytan👌🏻

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga 2:

Det är inget problem. Att räcket avslutas där är bra. Det är enklare att kliva i båten då.

Det finns ju många lösningar för trolling men som jag ser det vill man snarareha plana ytor för att montera djupriggar mm. 
Använd Cannon monteringsskenor så får du en väldigt elegant lösning som matchar båten och som du enkelt kan montera av om du ska ut med familjen eller vänner en dag utan fiske.

https://www.comstedt.se/produkt/aluminium-monteringsskena

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har Scottys produkter på trolling utrusningen. Dom har ju också en platta man kan skruva fast, men dom har även en typ man sätter i relingen, som sen tar stöd mot båtens kant på utsidan, sjukt smart, blir inga hål i båten och dessutom flyttas vart man vill i båten, eller till kompisens båt som också har relingsräcke.

Uppskattar dina svar Jonas, väntar tålmodigt på nästa ;)

//L-O

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3. Man rör sig väldigt enkelt i hela båten.  När vi fiskar står vi på samtliga plana ytor i båten. Man vill ju stå så högt som möjligt. Kolla filmen så ser du hur vi rör oss. Ett lyft i nya båten var att jag skippa toften framför pulpeten och skaffa mig en Dometic kylbox på 85l istället. Den är extremt välbyggd och man kan utan problem stå och fiska på den. Jag har inte ens fastmonterad den. Det behövs inte. Den står bra även i tuffare sjö. https://www.dometic.com/sv-se/outdoor/kylboxar/passiva-kylboxar/dometic-cool-ice-ci-85-64649

En B18CC är en mycket stabil båt att fiska från tack vare skrovet som är både flatbottnat och V format i aktern. Skrovet fortsätter sen fram i ren V form.

Jag saknar erfarenhet av Silver Chark CCX.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4. Anytecbåtarna har den typen av vindskydd som man enkelt kan fälla ut och in. (Samma ägare och fabrik som Ockelbo)

Jag funderade på att installera ett sånt men jag tycker inte behovet existerar riktigt. Det är känns inte befogat att köra runt i 30-35knop. Det drar rätt bra på de i soffan då och framförallt så gör man av med onödigt mycket soppa. Sen får jag ytterligare en grej som sticker ut inne i båtet. Jag eftersträvar alltid en så ren och minimalistisk båt som möjligt. Det är ex därför jag inte fastmonterat något på relingen.

jag brukar transportera mig i 22-26knop. Det är en behaglig hastighet som räcker till väl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5. Till gamla modellen finns det ett Kapell som är upp och nedfällbart. Det funkar fint. Jag valde däremot att inte ha det i min gamla B18CC då de blir ytterligare en sak som är i vägen. Jag föredrar en absolut ren båt när jag fiskar där allt som inte används är nedpackat i tofterna och extraspön är förvarade längs sidorna. Alla betesboxar/väskor packas in i tofterna.

https://www.ockelboboats.se/boat/b18cc#equipment
 

Det kapellet är däremot inte med i tillvalslistan till nya B18CC vad jag kan se. Misstänker att det är på g, ska kolla upp det.

https://www.ockelboboats.se/boat/ockelbo-b18-cc?_ga=2.77398806.2060966702.1690360985-255427693.1689098505#equipment
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.



















×
×
  • Skapa ny...