Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat
19 minutes ago Beretta sa:

STORT tack för svar. Det lutar åt Ockelbo B18, men det skulle vara fint om man fick se och ev provköra en i verkligheten. Känns hårt att lägga 500-600 000:- på nåt man inte ens sett i verkligheten..

Ta en tur till Övik och testa. Det är en liten kostnad när vi pratar en så pass stor investering. Har mycket svårt att tro att du kan bli annat än supernöjd. Och begagnatalternativet kvarstår ju om du hittar en båt med dina specar. De här båtarna är inget man sliter ut. Som jag ser det spelar det ingen roll om båten har några år på nacken. När jag sålde min gamla B18CC efter nästan fyra år så var den i superskick, och då gick den mest i västkustens saltvatten.

Om du köper begagnat så rekommendera jag däremot att båten har M400 nano behandling av aluminiumet. (Standard från 2018 tror jag) Båtarna behåller glansen över tid då. Min båt hade i stort sett samma lyster i aluminiumen som min nya som sagt.

Publicerat

Tack Jonas.

Övik ligger över 40 mil bort från mig... det går helt bort, tyvärr. Hoppas kunna få svar från Ockelbo, har varit i kontakt med dem på sociala medier och dom har lovat försöka hjälpa mig. Tyvärr så har jag inte hört något från dem efter det.

Tack än en gång för dina svar.

//L-O

Publicerat

Joo fasen...glömde en sak..

Motorstorlek, vad tycker du den behöver? Tittar på Mercury 115 och Yamaha 115 motorer i första hand.

Räcker det med mindre motor, hypotetisk fråga, beroende på hur mycket man är lastad förstås, men vi åker gärna tre gubbar och har en hel det utrustning med oss ut? 

Publicerat
4 hours ago Beretta sa:

Joo fasen...glömde en sak..

Motorstorlek, vad tycker du den behöver? Tittar på Mercury 115 och Yamaha 115 motorer i första hand.

Räcker det med mindre motor, hypotetisk fråga, beroende på hur mycket man är lastad förstås, men vi åker gärna tre gubbar och har en hel det utrustning med oss ut? 

Jag har 100 på min och det räcker gott. Inga problem att plana ut med full båt. (6 pers) Beroende på propp gör båten 33-36 knop. Jag har nu en fyrbladig 17 pitch stålpropeller nu men tänkte testa en 19 för skoj skull. Min känsla är att den varvar ut på slutet med 17 så med 19 får jag nog ut några knop till… vet däremot inte hur det påverkar starten så vi får se. I grund är jag supernöjd redan nu. Med orginalpropp innan jag satte in all marinelektronik gjorde båten 35-36.

stålpropeller ger en gokartkänsla i båten, styrningen blir knivskarp👌🏻 och man blir startsnabbare.

• Like 1
Publicerat

Mercury, kolla bilderna så ser du min setup

jag kolla lite med Ockelbo och tyvärr så är det Övik som är din närmsta möjlighet att testa en båt.

Publicerat

Det behövs inga trimplan. 

• Like 1
Publicerat

Karl, det ligger en del i vad du säger, har också tyckt att det är en rätt ansenlig summa för lite bockad aluminium.. men jag känner att livet rusar förbi och jag tänker inte skjuta upp en minut till morgondagen. Ska försöka leva livet fullt ut, om det så innebär en plåtkorv för 500 papp, eller fjällvandra en vecka, eller vara med min familj och plocka hjortron. Det får bli så nu, jag har inte tid att vänta på resten av mitt liv. 

• Like 1
Publicerat
8 minutes ago Beretta sa:

20230804_151118.jpg

Nya modellen. Bra val👌🏻😎 du kommer älska båten. Ser fram emot en kommentar när du provkört samt att se hur du väljer att utrusta båten. Lycka till och grattis till en fantastisk båt🤗

• Like 1
Publicerat
15 minutes ago Beretta sa:

Alltså... vart är tankmätaren för soppan??

Den är digital. Slå igång motorn så kommer det upp i displayen. Räcker med första läget. Var köpte du båten? Motor?

Publicerat

Köpte den i Jämtland på Oktan, kanontrevlig personal.

Dock tog det 20 timmar i bil och 124 mil innan den stod hemma på gården.

Vilken mätare pratar du om? Har klickat runt Mercurys egna runda mätare och Simrad plottern, hittar inte någon soppamäning??

Publicerat

Ok, standardinställningen tror jag är att soppan visas först. 

nästa grej för dig blir att installera 1st Mate i mobilen och koppla in din trådlösa Man över bord (MOB).

Publicerat
1 hour ago, Jonas said:

Ok, standardinställningen tror jag är att soppan visas först. 

nästa grej för dig blir att installera 1st Mate i mobilen och koppla in din trådlösa Man över bord (MOB).

Ja fasen hur gör man det? Tips?

Publicerat (redigerad)

Du som jobbar med Ockelbo i helgen, kan du visa dom detta: (dom skulle ringa mig, men ids förstås inte det. Sånt avskyr jag...)

*Varför har dom 30mm räcken, när i stort sett det mesta i sportfiskeväg är anpassat för 25mm räcken.

*Varför har dom inte gjort ett vettigare fack under pulpeten framför fötterna, det är ju bara en skiva fastsvetsad med tomrum bakom. Det finns ju alla möjligheter att göra nåt bättre med det utrymmet.

*Varför finns det inga relingsräcken bakom fotstegen på relingen. Det hade ju varit perfekt om ett räcke fortsatte hela vägen till båten slut. Kunna fästa utustning där, eller för att ta sig upp ur vattnet som handtag. Ett litet stöd för fot/vrist om du står i aktern och fiskar.

*Varför har dom inte likt amerikanska bassbåtar svetsat en ögla på varsin sida om motor ute på aktersidorna, så man kan fästa laststropprna/spännbanden där och sen ner i trailern. Nu får jag fästa i knaparna och sen ner på sidorna, ner i vagnen. Det nöter hårt på skrovets utsida och blir skitfula märken av banden.

*Om man ska fästa en trollingmotor framtill, tappar man luckan längst fram då?? Om inte skicka bilder på en elmotor montering.

*Tänk om man kunde göra övre delen på pulpeten fällbar. Då skulle man kunna backa in trailern i ett vanligt garage. Det skulle inte ta i uppåt. Soppaförbrukningen vid trailing skulle nog minska en del. Samt att rutan skulle ha 2000 insekter mindre på sig när man kom fram, och den skulle vara skyddat mot stenskott.

*Dom stora dräneringhålen på sidorna skulle gå att stänga ifall man ville det. T ex med en kulventil inifrån under aktersoffan. Kolla hur Sandströmbåtarna ha löst detta, skitenkelt.

*Någon sorts belysning inne i båten hade varit guld. En LED lampa kostar ju inte många kronor att stoppa dit.

*Sprayhood (som t ex Faster 570 CC har ) hade varit GULD som tillbehör.

*Givarfästet till ekolodet, det ska vara justerbart, så man kan dra upp givaren ifall man sjösätter på långgrunda ställen med trailer. Har knäckt 2 givare pga att dom slagit i botten vid sjösättning från grunda naturramper.

Det var mina 5 cent efter en tur i afton med familjen..

//L-O

Redigerad med Beretta
Felstavning
Publicerat
32 minutes ago Beretta sa:

Ja fasen hur gör man det? Tips?

1st mate? Ladda ned appen och följ instruktionerna. Kolla även manualen som medföljer.

jag är med i Ockelbos monter i Gustavsberg 1-3 september. Så det är en bit kvar dit😅

Ring till butiken du köpte av så hjälper de dig om allt inte är färdiginstallerat. Vilket verkar märkligt? Båten borde vara färdig när du plockar ut den. Om ni inte kommit överens om annat vill säga?
Men nu är det ju helg så antar de inte svarar förens på måndag. Det medföljde manualer till min båt. Kolla svarta väskan så hittar du säkert det du behöver där annars.

Återkommer kring dina övriga funderingar.

• Like 1
Publicerat

Okey, jag trodde ni hade utställning i helgen... såg nå reklam swisha förbi på Instagram.

Nåväl, ställ GÄRNA mina frågor till dem. Jag tycker att dom är relevanta.

Thanks.

//L-O

Publicerat
2 hours ago Beretta sa:

Du som jobbar med Ockelbo i helgen, kan du visa dom detta: (dom skulle ringa mig, men ids förstås inte det. Sånt avskyr jag...)

*Varför har dom 30mm räcken, när i stort sett det mesta i sportfiskeväg är anpassat för 25mm räcken.

*Varför har dom inte gjort ett vettigare fack under pulpeten framför fötterna, det är ju bara en skiva fastsvetsad med tomrum bakom. Det finns ju alla möjligheter att göra nåt bättre med det utrymmet.

*Varför finns det inga relingsräcken bakom fotstegen på relingen. Det hade ju varit perfekt om ett räcke fortsatte hela vägen till båten slut. Kunna fästa utustning där, eller för att ta sig upp ur vattnet som handtag. Ett litet stöd för fot/vrist om du står i aktern och fiskar.

*Varför har dom inte likt amerikanska bassbåtar svetsat en ögla på varsin sida om motor ute på aktersidorna, så man kan fästa laststropprna/spännbanden där och sen ner i trailern. Nu får jag fästa i knaparna och sen ner på sidorna, ner i vagnen. Det nöter hårt på skrovets utsida och blir skitfula märken av banden.

*Om man ska fästa en trollingmotor framtill, tappar man luckan längst fram då?? Om inte skicka bilder på en elmotor montering.

*Tänk om man kunde göra övre delen på pulpeten fällbar. Då skulle man kunna backa in trailern i ett vanligt garage. Det skulle inte ta i uppåt. Soppaförbrukningen vid trailing skulle nog minska en del. Samt att rutan skulle ha 2000 insekter mindre på sig när man kom fram, och den skulle vara skyddat mot stenskott.

*Dom stora dräneringhålen på sidorna skulle gå att stänga ifall man ville det. T ex med en kulventil inifrån under aktersoffan. Kolla hur Sandströmbåtarna ha löst detta, skitenkelt.

*Någon sorts belysning inne i båten hade varit guld. En LED lampa kostar ju inte många kronor att stoppa dit.

*Sprayhood (som t ex Faster 570 CC har ) hade varit GULD som tillbehör.

*Givarfästet till ekolodet, det ska vara justerbart, så man kan dra upp givaren ifall man sjösätter på långgrunda ställen med trailer. Har knäckt 2 givare pga att dom slagit i botten vid sjösättning från grunda naturramper.

Det var mina 5 cent efter en tur i afton med familjen..

//L-O

Jag kan ge min syn på dina frågor. Vill du svar från Ockelbo får du fråga dem direkt.

1. Ockelbo är ingen standardbåt och fokus ligger på att bygga en bruksbåt i toppkvalitet. Det är rejälare med 30mm. Jag tycker det är kanon och det ger ett betydligt robustare intryck. Som jämförelse kan sägas att man på Anytec kör 35mm (eller ännu mer… lite osäker där)

Ex RAM har fästen som är gjorda för 30mm. Jag kör just nu bara med grejer från Cannon och RAM i min båt.

2. Tycker nya pulpeten är grym. Den är rejäl och tålig och jag gillar att den är stängd. Och inte öppen som den va på båtarna före 2022. Min båt är full med elektronik bakom så där finns inget utrymme kvar. Det låsbara handskfacket på högersidan rymmer förövrigt det jag behöver så där skiljer sig nog våra behov?

De öppna insidorna på båten (nyhet från 2022) rymmer mängder med grejer om du vill ha snabb åtkomst till löst liggande prylar. 

3. På de första modellerna gick räcket längre bak. Man ändrade det runt 2017 tror jag. Jag tyckte det blev betydligt bättre så här. Det är enklare att kliva i båten och man sitter skönare i soffan. Jag fäster ingenting i relingen förutom ett avtagbart snabbfäste från RAM jag har till elmotorn för att stabilisera den om jag ska åka fort i hög sjö. Om trolling hade varit intressant för mig hade jag monterat en aluminiumskena från Cannon på varje sida (vilket matchar båten perfekt) och byggt vidare utifrån det. 
Vi står och fiskar på den plana ytan bak så sett ur min synvinkel är båten perfekt så här. Men jag förstår hur du tänker eftersom du föredrar att montera allt på reling.

4.Jag har precis köpt några grymma spännband från Attwood som jag tror kommer funka super. Återkommer med en bild när jag monterat det på trailern.

Men det här är värt att kolla på. Jag tar det med mig. Det borde finnas någon vettig placering som funkar. Man måste man hitta en placering som funkar både med stegen och med monterad talon.

5. Nej. Ockelbo har ett orginalfäste som fungerar bra. Sen blir det såklart tungt att öppna luckan med motorn monterad men tar du av motorn från exempelvis ett minnkota snabbfäste så har du full funktion på luckan.

6. Jag föredrar nuvarande robusta konstruktion. Det finns ett enklare pulpetöverdrag som man med fördel spänner fast med ett spännband om man ska åka långt. Det funka fint för mig fram och tillbaka till Sthlm på sportfiskemässan i våras i varje fall. Behöver du rejälare grejer finns det företag som kan ta fram det man behöver bara man är beredd att betala.

7. Varför? Det är inget problem med självdräneringen på B18CC vad jag märkt.

8. I min båt har jag belysning på Talonen och sen har jag en riktigt stark 12V led strålkastare från RAM liggande i toft som jag kan fästa med snabbfäste på pulpeten. Sen kan du ju alltid montera lanternan med ledlampan som ligger i soffan. Den lyser rätt bra den med.

9. Det finns till modellen fram till 2021. Vet inte om den passar till 2022. Kolla med ÅF.

10. Jag tror inte du kommer ha det problemet med den här båten. Båten har ett skrov som skyddar givaren. Jag har ett riktigt fint givarfäste från Comstedt som kom i vintras men jag rör inte det. Jag trailar upp och ner, och på tveksamma ställen men givaren klarar sig bra då båtens V-skrov bak går ner längre än den plana delen där givaren ska monteras. Kolla bilden på min båt.

Publicerat (redigerad)

Hej, tack för svar, även om jag ser att vi har skilda åsikter om vissa saker. ;) (Ockelbo ids inte kontakta mig, tyvärr. )

1: Jag har haft 25 mm räcken på allt annat jag ägt och det har aldrig känts för klent. Gissar att det är en designfråga tyvärr. Nåja, låt gå för det..

2: Jag tycker att utrymmet ovanför fotstödet måste gå att göra någonting vettigare av. I nuläget är det ju bara en plåtbit med tomrum bakom. Svårt att komma åt och nyttja på ett vettigt sätt.

3: Jag kan acceptera att dom avslutar räcket i höjd med stolarna, just för att folk ska kunna kliva i och ur båten enklare, men räcket bör fortsätta bakom fotsteget hela vägen ut till aktern. Om du trollingfiskar har du gärna djupriggarna längre bak för att inte linorna ska ta i propellern när du girar. Du skulle dessutom känna dig mer säker när du står baktill och kastar, då skulle du kunna stödja foten/vristen mot relingen. Lägg därtill att det skulle vara enklare/säkrare att ta dig in i båten från aktern med dessa "handtag" i aktern.

4: Jag har Attwoods spännband runt om på min trailer, men det hjälper ju inte om du måste fästa i knaparna på sidan och sen ner i trailern. Det blir skitfula märken på skrovet utsida av att dessa band ligger och vibrerar mot skrovets utsida. Har du öglor i aktern så blir det ju inget som ligger och slår/vibrerar mot skrovets yttersidor.

5: Skicka gärna ut några detalj bilder på hela monteringen.

6: Här tänker jag nytt... Du ska kunna fälla ner pulpeten i höjd med rutans undre kant, så att båtens höjd minskar med minst 70-80 cm i höjd. Det skulle innebära att du enklare skulle kunna backa in i ett vanligt garage, för förvaring eller reparation. Det skulle också betyda mindre bränsleförbrukning i bilen vid långa transporter. Du skulle dessutom ha en ruta som var ren från insekter mm när du kom fram till båtrampen. När rutan/pulpit är uppfälld ska den vara lika stadig som om den vore fastsvetsad.

7: Självlänset, jag har upplevt att när någon i båten drillar stor fisk och du som kapten backar båten bakåt för att ta in lina, så kan vatten rinna in på golvet. Alla väskor mm som står på golvet får blöta bottnar. Att ha öppen självläns behövs ju bara om det går höj sjö så vatten stänker in eller då det regnar. Övrig tid skulle dessa hål kunna vara stängda. Sandströms båtar har löst det med en enkel kulventil, som stängs och öppnas inifrån bakre soffans lastutrymme. Enkelt och ändamålsenligt.

8: Belysning. Det är ju inte alla som har en Talon som lyser upp. Det vore väl busenkelt att ha några LED lampor som gick att tända.

9: Finns bara ett kapell so täcker hela aktern att köpa till, för ca 20 000:-. Ockelbo har inte ens en bild på det så man kan se hur det ser ut. För många skulle det räcka med ett minitak över huvudet, dagar då det regnar eller går grov sjö.

10: Jag har knäckt 2 givarfästen på mina båtar innan jag monterade justerbara givarfästen. Om man som jag mestadels sjösätter i naturramper, ofta otroligt långgrunda, har båten en så brant vinkel vid sjösättning att akter tar i botten, då knäcks givaren på ett kick. Ska du gå iland där botten är grund och orolig, stöter givaren lätt i en sten och knäcker plasten i givararmen.

//L-O

Redigerad med Beretta
Felstavning
Publicerat
11 hours ago Beretta sa:

Hej, tack för svar, även om jag ser att vi har skilda åsikter om vissa saker. ;) (Ockelbo ids inte kontakta mig, tyvärr. )

1: Jag har haft 25 mm räcken på allt annat jag ägt och det har aldrig känts för klent. Gissar att det är en designfråga tyvärr. Nåja, låt gå för det..

2: Jag tycker att utrymmet ovanför fotstödet måste gå att göra någonting vettigare av. I nuläget är det ju bara en plåtbit med tomrum bakom. Svårt att komma åt och nyttja på ett vettigt sätt.

3: Jag kan acceptera att dom avslutar räcket i höjd med stolarna, just för att folk ska kunna kliva i och ur båten enklare, men räcket bör fortsätta bakom fotsteget hela vägen ut till aktern. Om du trollingfiskar har du gärna djupriggarna längre bak för att inte linorna ska ta i propellern när du girar. Du skulle dessutom känna dig mer säker när du står baktill och kastar, då skulle du kunna stödja foten/vristen mot relingen. Lägg därtill att det skulle vara enklare/säkrare att ta dig in i båten från aktern med dessa "handtag" i aktern.

4: Jag har Attwoods spännband runt om på min trailer, men det hjälper ju inte om du måste fästa i knaparna på sidan och sen ner i trailern. Det blir skitfula märken på skrovet utsida av att dessa band ligger och vibrerar mot skrovets utsida. Har du öglor i aktern så blir det ju inget som ligger och slår/vibrerar mot skrovets yttersidor.

5: Skicka gärna ut några detalj bilder på hela monteringen.

6: Här tänker jag nytt... Du ska kunna fälla ner pulpeten i höjd med rutans undre kant, så att båtens höjd minskar med minst 70-80 cm i höjd. Det skulle innebära att du enklare skulle kunna backa in i ett vanligt garage, för förvaring eller reparation. Det skulle också betyda mindre bränsleförbrukning i bilen vid långa transporter. Du skulle dessutom ha en ruta som var ren från insekter mm när du kom fram till båtrampen. När rutan/pulpit är uppfälld ska den vara lika stadig som om den vore fastsvetsad.

7: Självlänset, jag har upplevt att när någon i båten drillar stor fisk och du som kapten backar båten bakåt för att ta in lina, så kan vatten rinna in på golvet. Alla väskor mm som står på golvet får blöta bottnar. Att ha öppen självläns behövs ju bara om det går höj sjö så vatten stänker in eller då det regnar. Övrig tid skulle dessa hål kunna vara stängda. Sandströms båtar har löst det med en enkel kulventil, som stängs och öppnas inifrån bakre soffans lastutrymme. Enkelt och ändamålsenligt.

8: Belysning. Det är ju inte alla som har en Talon som lyser upp. Det vore väl busenkelt att ha några LED lampor som gick att tända.

9: Finns bara ett kapell so täcker hela aktern att köpa till, för ca 20 000:-. Ockelbo har inte ens en bild på det så man kan se hur det ser ut. För många skulle det räcka med ett minitak över huvudet, dagar då det regnar eller går grov sjö.

10: Jag har knäckt 2 givarfästen på mina båtar innan jag monterade justerbara givarfästen. Om man som jag mestadels sjösätter i naturramper, ofta otroligt långgrunda, har båten en så brant vinkel vid sjösättning att akter tar i botten, då knäcks givaren på ett kick. Ska du gå iland där botten är grund och orolig, stöter givaren lätt i en sten och knäcker plasten i givararmen.

//L-O

7. Båten tar inte in vatten om du backar. Ventilen på utsidan täpper till. Enda sättet att få båten att läcka in vatten är om du skulle placera extremt mycket vikt fram i båten. Då blir vinkeln för självlänsen fel och då kan det möjligtvis rinna in lite vatten. Det drar däremot direkt du startar motorn och ger gas, då vinkeln blir rätt igen även om du skulle vara tungt lastad fram.

8. Är det mörkt är ju reglerna att läntärnorna ska vara tända. Jag är övertygad om att medföljande lanterna i aktern ger dig det ljus du behöver. Den är rätt stark. Annars kan du ju alltid bygga en egen lösning och koppla mot den lediga knappen i pulpeten.

9. Ok, vad bra. Det kapellet är kanon. Jag har provat den som satt på gamla modellen. En enklare lösning får du nog fixa till själv.

10. Testa. Jag betvivlar att du får problem med den här båten även om du fastmonterar. Och har du humminbird kan du ju alltid vika upp den om du är orolig. (Jag är för lat för det) Jag har inte lyckats knäcka en enda givare vid sjösättning med Ockelbo sedan jag fick min första för 8-9 år sedan. Och jag har haft de största givarna och sjösatt precis överallt. V-skrovet bak sticker ner såpass att den alltid tar i först är min erfarenhet.
Har du stor givare kommer du vilja montera med kavitationsplatta som ligger mot skrovet så du inte får sprut från givaren i hög hastighet. Monterat du en höj/sänkbar lösning är det viktigt att den är tajt mot båten. Får du mellanrum mellan givarens lösning och skrovet så sprutar det vatten när du kör.

Det är också viktigt att givaren monteras  på rätt ställe. Mellan två lameller på skrovet. Se min lösning.

IMG_9839.png

• Like 1
Publicerat

Snygg montering Jonas.

Har du detaljerade bilder på frontmotor montaget, infästning, kabeldragning mm?

Håller som bäst på att försöka fräsa ur alla mina spöfästen till båten, förhoppningsvis kan jag tvinga på dem på relingen.  Även djupriggarna ska försöka få att passa. Sen blir det att byta ut elektroniken till Garmins produkter. Plus lite annat smått & gott.

Återkommer :)

• Like 1