Hoppa till innehåll

Bereda fågelskinn?


sasse

Recommended Posts

tvätta kan du göra i tvättmedel för ull kläder eller som du sa såpa , så länge där inte är ensymer i det fungerar det fint.

kom i håg att skrapa skinnen fria från fett, anners blir det inget bra alls.

Björnkram C

Toppen.

Ska tvätta dem nu.

Ska skrapa fettet också.

Fick bort det mesta men lite är det kvar.

Salta baksidan måste vara bra också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja syr du upp skinnet i en ram fönar fjädrarna torra, gnuggar rejält med salt på skinnsidan och sedan lägger det vid elementet bör det vara torrt som fnöske på ett par dagar. du kan byta ut saltet ett par gånger det första dygnet så att fukten försvinner fort. Det som är viktigast är att fettet är borta för det härsknar och fördärvar anners...

Björnkram C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja syr du upp skinnet i en ram fönar fjädrarna torra, gnuggar rejält med salt på skinnsidan och sedan lägger det vid elementet bör det vara torrt som fnöske på ett par dagar. du kan byta ut saltet ett par gånger det första dygnet så att fukten försvinner fort. Det som är viktigast är att fettet är borta för det härsknar och fördärvar anners...

Björnkram C

Luktar det inte f*n när det ligger på elementet och torkar? Har hört att man inte skall ha några grannar i närheten under delar av processen :) .

Redigerad med Stendalen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Luktar det inte f*n när det ligger på elementet och torkar? Har hört att man inte skall ha några grannar i närheten under delar av processen ;) .

Nä, jag tycker inte det är så farligt med lukten om skinnen är små och får snabbtorka.

skrapar man inte ordentligt härsknar fettet och Det Luktar APA :lol:

värre är det med stora skin eller hudar som ska ha tid på sig, men då Måste du ha konserveringsmedel som typ Alun eller Borax. mindre skin torkar fort och luktar inte ett spår om man fönar fjädrar eller hår torrt samt lägger det vid elementet ett par dagar med salt. när man har obehandlade kemikaliefria skinn så går det bra att spraya skinsidan med malmedel eller lägga i påsar med malkulor och cedarträ.

(vill du ha skinnet mjukt kan du ta tre delar stearinsyra och en del majsolja och stryka på i ett tunnt lager på skinsidan med en svamp eller liten pensel. där efter fönar du skin sidan tills blandningen trägnt in ordentligt. detta görs lättast när skinnet fortfarande är uppsytt i ramen.)

Edit: fryser du skinnen innan bredning och har malmedel i lådorna så kan jag sätta min högra arm på att du inte får bagger i fjädrarna.

Björnkram C

Redigerad med Claudia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tvätta är bra - bara frysa löser bara kortsiktiga problem. Ett fågelskinn innehåller oerhört mycket smuts som tillkommande hyresgäster gärna frossar i.

Torka kan man göra på olika sätt. Jag brukar tumla skinnet i sågspån och blåsa rent med hårtork för att sedan häng-torka den sista fukten.

Borax är att betrakta som ett svagt desinficerande rengöringsmedel som också verkar avskräckande för insekter mm. På med handskarna!

För den ultraseriöse kan det rengjorda skinnet badas i fenollösning (karbolsyra) och efteråt avhärdas med ammoniak. Tänk på att fenol är jättegiftigt och så även ditt avloppsvatten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej!

Jag har berett några skinnbitar och fjädrar till flugbindning från djur jag dräpt på jakt. Fasan, räv, rådjur, hare...

Jag har helt enkelt dragit skinnet (med hår eller fjädrar) av djuret och sedan skrapat bort fett- och köttrester och sedan strött rikligt med salt på innsidan av skinnet. Sedan har det fått torka sakta på min kalla vind. Ska tilläggas att detta sker under höst och vinter när vinden är kall.

Mer komplicerat än så behöver det inte vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skall nog börja tvätta också. Tumla i sågspån lät ju smart. Får 200l i veckan från slöjdsalens spånsug. mest spån från hyveln men grävre spån är väl lättare att få ur materialet... Kanske ^_^

Tumla för oss vanlig dödliga utan specialleksaker... Betyder det "spån och lurv i en stark plastpåse och skaka som satan"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...