Hoppa till innehåll

Tvåhands


gäddfiske

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om kastningen kontra längd?

Hoppas du tar detta på rätt sätt, vill bara veta dina erfarenheter och tankar :P

Längden på spöt då?

ex en 12-13 fotare har du mindre kontroll med vad du gör då spöt är kortare.

Sen är en 14 mer allround än 12-13 och 15.

med ett kortare spö har du även lite svårare att vinkla kastet ordentligt.. och lyfta linan.

för att kasta riktigt bra med ett kort spö bör man ha lite mer distinkta och små rörelser.

med det längre spöt har du råd att vara lite långsammare.. dvs enklare att lära sig.

:wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Längden på spöt då?

ex en 12-13 fotare har du mindre kontroll med vad du gör då spöt är kortare.

Sen är en 14 mer allround än 12-13 och 15.

med ett kortare spö har du även lite svårare att vinkla kastet ordentligt.. och lyfta linan.

för att kasta riktigt bra med ett kort spö bör man ha lite mer distinkta och små rörelser.

med det längre spöt har du råd att vara lite långsammare.. dvs enklare att lära sig.

:P

Köper inte riktigt det.

I min värld vore det då omöjilgt att kasta med ett 7 eller 8 fot spö?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om man speykastar med en 7 eller 8 fotare får man skylla sig lite själv tycker jag :P

Nu förstår inte jag heller.

Du menar på fullt allvar att det inte går att speykasta med

klass 7 el 8 som Sasse var inne på.

Mvh/Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

håller med porrson... köp minst en 14fotare, perfekt längd att börja med. Kortare blir krångligare. 14fotare har du lättare att styra linan vid utfiskning å drillning både i stora å små vattendrag. Lättar vid kast vid djupvadning mm.

Word! :P

Skaffa en bra 14-fotare i klass 9/10.

Du har väldigt många fördelar med ett längre spö, inte minst vid vadning, mendning och drillning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Word! :wub:

Skaffa en bra 14-fotare i klass 9/10.

Du har väldigt många fördelar med ett längre spö, inte minst vid vadning, mendning och drillning.

Började min tvåhandsbana med 14 fot insåg snart att det var som en bäddsoffa...gick varken sitta eller ligga i :P äger nu 12 (7/8), 13 (8/9) och 15 (10/11)...vad som styr vilket spö jag ska använda är vattentempen och därigenom sjunkgrad...riktiga sjunkjärn då åker femtonfotarn fram....annars går jag allra främst med trettonfotarn...rappt, avslappnande och delikat på de flesta älvar (även i Namsen)... 12 fotarn åker fram i augusti om det är riktigt låg älv eller havsöring på gång...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började min tvåhandsbana med 14 fot insåg snart att det var som en bäddsoffa...gick varken sitta eller ligga i :P äger nu 12 (7/8), 13 (8/9) och 15 (10/11)...vad som styr vilket spö jag ska använda är vattentempen och därigenom sjunkgrad...riktiga sjunkjärn då åker femtonfotarn fram....annars går jag allra främst med trettonfotarn...rappt, avslappnande och delikat på de flesta älvar (även i Namsen)... 12 fotarn åker fram i augusti om det är riktigt låg älv eller havsöring på gång...

samma här. mitt första var en 14.

Nu används bara 13 och 15.

Till 95% 15 fotarna.. pga en medelvattenföring på 120 kubik i Ljungan :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började min tvåhandsbana med 14 fot insåg snart att det var som en bäddsoffa...gick varken sitta eller ligga i :P äger nu 12 (7/8), 13 (8/9) och 15 (10/11)...vad som styr vilket spö jag ska använda är vattentempen och därigenom sjunkgrad...riktiga sjunkjärn då åker femtonfotarn fram....annars går jag allra främst med trettonfotarn...rappt, avslappnande och delikat på de flesta älvar (även i Namsen)... 12 fotarn åker fram i augusti om det är riktigt låg älv eller havsöring på gång...

Samma lika här :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

håller med porrson... köp minst en 14fotare, perfekt längd att börja med. Kortare blir krångligare. 14fotare har du lättare att styra linan vid utfiskning å drillning både i stora å små vattendrag. Lättar vid kast vid djupvadning mm.

Kastar ju lika illa med alla spön så för mig spelar det ingen roll :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En till med samma erfarenhet,äger inte längre ens en 14 fotare :)

Men liksom många andra började jag med en 14' 9/10 och skulle jag bli tvungen att endast använda ett spö för allt mitt laxfiske så skulle det bli en 14 fotare. Funkar i allt från små lax älven i lågvatten till storlax älven i högvatten,inte optimalt men i mina ögon den bästa kompromissen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att femtonfotare och uppåt är tråkigt.

Med en fjortonfotare kan du hantera alla typer av linor och det är bara din teknik som sätter gränsen för kastlängden.

När det gäller drillning så är det mycket roligare med en fjortonfotare (#9-10).

Kompletera sedan med ett spö på 12fot #7-8 så täcker du det fiske du ska bedriva perfekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...