Hoppa till innehåll

Tuber till kusten


Kungen

Recommended Posts

Ingen erfarenhet från tuber på kusten, men dock från försiktig, nafsande havsöring.

Kan väl tänka mig att du får försöka hålla vingen kort, annars fortsätter nafsandet. Dock så blir en tub utan lite vinge en ganska stel historia.

Undantaget är borstmask-varianterna du hittar i den här tråden.

Vid försiktig fisk brukar annars tunnare längre tafs, gärna fc, och mindre flugor göra tricket.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Fisken tar mycket mer skada av trekrok, under en fight kan en trekrok faktiskt vandra runt i munnen på fisken. Med tanke på hur många besor och under-måttet-fiskar man fångar så känns trekrok helt galet. Jag släpper tillbaka ca 9 fiskar av 10 och de som jag släpper ska ha bra förutsättningar för att klara sig, så för min del är trekrok inte aktuellt för kustfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använd dubbelkrok om du kör tuber, krokar bra och lättare att ta loss.

OT.

bhe: läser din kommentar ang håv. Handlandar(eller krokar av direkt) du all fisk på kusten? funderar på att lämna håven hemma hädanefter,håvgarnet fryser ju bara ihop. Känns vanskligt att stranda C&R fisk.

Hur gör ni andra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska erkänna att jag använder håv till HÖ-fisket. Fast jag är så inkörd på laxfisket så jag glömmer ofta att jag har en håv på ryggen och väljer istället en plats med blöt tång som jag kanar upp fisken på för avkrokning förutsatt att jag ska släppa fisken. Hittar du bara en plats med blöt tång så har jag svårt att tänka mig något mer skonsamt för en fisk som ska släppas.

Ska fisken med hem är jag inte så noga med att välja perfekta platsen för landning, då går det lika bra med en sluttande klippa och sedan avlivas fisken så snabbt det går för att förkorta lidandet.

Använd dubbelkrok om du kör tuber, krokar bra och lättare att ta loss.

OT.

bhe: läser din kommentar ang håv. Handlandar(eller krokar av direkt) du all fisk på kusten? funderar på att lämna håven hemma hädanefter,håvgarnet fryser ju bara ihop. Känns vanskligt att stranda C&R fisk.

Hur gör ni andra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...