Hoppa till innehåll

Splicefråga


norway

Recommended Posts

Tjaba !

Jag införskaffade för en tid sedan ett svenskbygge av ett splicat 12 canespö av vad tillverkaren är klassat 8-9

Spöt är vad jag kan bedömma i utomordentligt gott skick, samt att det är ett lackat och tätlindat spö (ganska självklart kanske) lacken menar jag.

Jag har fiskat spöt nu 2 ggr en gång i höstas och nu en gång på vårkanten och har genom det konstaterat att spöt tål min behandling

med diverse spey, dubbelspey och snakerolls.

Spöt har båda gångerna fiskats med en DT 9 slowsink för övrigt.

Till min fråga.

Detta var som jag nämde ett tätlindat spö och har nu även ett par lindningar även på samtliga splicade delar.

En hel del nötning uppstår kring dessa lindningar, med lacksläpp osv märkte jag snabbt.

Har någon kännedom hurvida man möjligen kan lägga nått så att säga emellan splicen innan man tejpar för att minska stressen av nötning.

Jag tänker då på en eltejp, extremt tunn gummiduk, eller liknande.

Finns några erfarenheter kring detta ?

Spöt är förövrigt jävligt dejligt att kasta med.

Norway

Redigerad med norway
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

På splicarna ska där inte finnas några lindningar - för mig låter det som att byggaren är osäker på hållbarheten.

Splicarna ska helst inte heller lackeras utan impregneras.

Om man nu väljer att lackera så tror jag det ska fungera med att lägga samma tejp på splicen som du lindar ihop spöet med.

Det är inte alls bra med lacksläpp på splicen, då kan vatten tränga in i bambun med delaminering som följd.

Redigerad med rodwizard
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...