Hoppa till innehåll

En tvåbarnspappas dagbok


deGothia

Recommended Posts

Ja! Här tänkte jag skriva om mina fiskebravader, med och utan söner. Väntar otåligt på 1:a april.

Havsöringsfiske är det jag helst sysslar med, men denna säsong tänkte jag ge mig på att fiska abborre med flugspöt, samt att fånga min första gädda med detsamma. /Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten presentation kanske:

Har alltså två barn,två pojkar, Edvin är äldst med sina 5 år, Elmer snart 1år.

Båda har vart med och fiskat ,men Elmer har endast vart med på kortare isfiskepass. :rolleyes: Hans flugfiskepremiär får vänta... till april.. Edvin e grym på snultra-mete med räka. :)

Jag är 30år,bor på Hisingen i gbg. Flugfiskar och spelar gitarr så mycket jag hinner,vilket är mycket mindre än vad jag skulle vilja.

Denna vinter provade jag isfiske på allvar för första gången. Det dämpar ju fiskeabstinensen iallafall. Och det finns ju lite likheter med flugfiske när man exprimenterar med olika nymfer som upphängare,bygger spön och pillar med mormyskatoppar och liknande.

...men april får gärna komma nu..

Just det... har en fru också,hon gillar inte fiske...

Redigerad med deGothia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ja här har ju inte mycket blivit skrivet...

Jag har fiskat lite grann, mest efter havsöring med skralt resultat. Endast fem stycken har kommit upp,men det positiva är att ingen har varit under måttet.(45cm) Med en toppfisk på 70 cm. Den kom upp igårkväll. Nytt rekord. =)

Alla fiskar har fått simma tillbaks eftersom jag har min egen regel som jag följer: Endast den tredje fisken är tillåten att ta upp. Dvs. de två första fångade fiskarna ska ovillkorligen tillbaks, oavsett storlek och kondition,därefter får jag välja. Det är inte så ofta jag får tre fiskar vid samma fisketillfälle. :blush:

Min tanke med detta är att får jag mer än två fiskar vid ett tillfälle,då finns det tillräckligt med fisk för att man ska kunna ta upp en.

Mer om annat snart/ Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här följer en lista på mer eller mindre ovanliga animaliska iakttagelser jag gjort under året:

Hare

Kanin

Igelkott

Räv

Rådjur

Säl

Vanlig groda

Vanlig padda

Stinkpadda

Snok

Ekorre

Krabba

Räka

Mus

Grävling

Fiskar:

Havsöring ^_^

Abborre

Sik

Flodnejonöga

Sandskädda

Söt och saltvattenspigg

Snultra

Sill

Torsk

Näbbgädda

Makrill

Rötsimpa

Tilläggas bör att jag sällan rör mig särskilt långt ifrån bebyggelse och vägar. (tyvärr)

Redigerad med deGothia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gav mig ut på havsöringstur igår. Vädret var nästintill perfekt. Dvs regnigt, grått och blåsigt som faan. En öring fastnade direkt på andra kastet, sen fick jag årets första simpor, innan ytterligare en öring svalde(!)flugan. Den fick bli middag. Årets första bonk. Och årets sjunde(!) öring över måttet (45cm) av sju möjliga. Hyfsat snitt. :)

På söndag verkar det bli gött väder igen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gav mig ut på havsöringstur igår. Vädret var nästintill perfekt. Dvs regnigt, grått och blåsigt som faan. En öring fastnade direkt på andra kastet, sen fick jag årets första simpor, innan ytterligare en öring svalde(!)flugan. Den fick bli middag. Årets första bonk. Och årets sjunde(!) öring över måttet (45cm) av sju möjliga. Hyfsat snitt. :)

På söndag verkar det bli gött väder igen!

Bra snitt som sagt. Lite skillnad mot öringfisket här, 10 turer och kanske en fisk. Men den kan väga hur mycket som helst men gör sällan det <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra snitt som sagt. Lite skillnad mot öringfisket här, 10 turer och kanske en fisk. Men den kan väga hur mycket som helst men gör sällan det <_<

Segt.

Men det finns klunsar även här. Igår va det någonting som sprängde tafsen(0.25) med ett enkelt knyck på huvudet. Det hade varit intressant att se va det var.

Men innan dess kom årets första under måttet upp, plus en på 55cm ca. Den store var riktigt blank å fet. En perfekt mat fisk...som såklart fick simma tillbaka. :wub:

Redigerad med deGothia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Igår fick jag mitt livs första barfota-öring!

Kom ifrån familjeplikterna ganska tidigt så det var fortfarande ljust ute när jag kom ut, och dessutom varmt. Så jag tänkte doppa fötterna lite medans jag väntade på mörkret och fisken. Men då det vakade ca fem meter från mina bara tår fick jag bråttom att tackla upp spöt å ut med flugan, skor å strumpor hann jag inte med. Fick testa lite olika flugor innan jag hittade vad dom ville ha: en pyttteharöra. Sen höll jag å en stund till å fick en till öring kring 50 cm, fast då med skor på... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...