Hoppa till innehåll

#3 spö till vad ?


Skanerost

Recommended Posts

Hej alla glada,

Sitter och kollar alla diverse reor, och har snöat in på ett Guideline Act 4 till hyggliga pengar!

MEN vad ska jag ha det till och kommer jag använda det, är det så att det är ha begäret i mig som spökar !?

Jag har idag #5 och #8 spö, och matchade rullar till dessa men köper jag ett #3 så behöver jag köpa lina och rulle med så det smyger snabbt iväg i pengar ...

Vad använder ni era #3 spö till ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada,

Sitter och kollar alla diverse reor, och har snöat in på ett Guideline Act 4 till hyggliga pengar!

MEN vad ska jag ha det till och kommer jag använda det, är det så att det är ha begäret i mig som spökar !?

Jag har idag #5 och #8 spö, och matchade rullar till dessa men köper jag ett #3 så behöver jag köpa lina och rulle med så det smyger snabbt iväg i pengar ...

Vad använder ni era #3 spö till ?

Kasst med mindre flugor. Jag fiskar nästan uteslutande med klass 3 när jag fiskar i strömmande vatten.

Skitroliga fighter även på mindre fisk samtidigt som den klarar av att drilla större fisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Skanerost,

Har själv ögonen öppna för ett #3 spö nu. Själv kommer jag använda den till regnbåge, havsöring och öring (säkert mycket mera en de), men så klart de kan jag använda min #5,#6 eller #7 till med, men för mig är de absolut roligaste med flugfiske är att få en "stor fiske" på ett så litet spö som möjligt så jag som personen bakom spöt får jobba för att få upp fisken. Finns inget tråkigare en att få en lite fisk på ett stort spö.

För mig är de inte ha begäret i mig som spökar utan den underbara kicken jag vill "ha" när jag får en fisk.

De ända jag tänker på är att de ska vara bra garantier på spöt ifall spöt går sönder vill jag inte stå där i ca3-6 veckor och vänta på en ny del mm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Goa svar :)

Man vet att Edge medlemmar de levererar alltid :)

Ok så ut ifrån era svar så skulle jag gissa att ett #3 kommer passa perfekt när jag ska upp till svärföräldrarna och fiska nere i ån, där smiter runt lite små aborrar och som ni säger kan vara kul att köra lite mer finlir.

Skulle det passa till mindre P&T dammar med båge, öring ? Eller blir det för klent om en 3 kilos båge hoppar på ? Vad kan man dänga för flugor är det 12 och 10 torrflugor som gäller ? Eller kan man även köra förtyngda som tex flickslända tungsten ?

Ha det gott :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

#3, 7 fot, små-åar, bäcköring, Harr osv.

#3, 9 fot fungerar utmärkt till regnbågsfiske i sjöar, klarar faktiskt av förvånansvärt mycket vind och det går att lägga ut uppemot 25 m en bra dag.

Känner mig inte begränsad av spöklassen om jag fiskar regnbåge (i sjö) med 9 fotaren. Det lilla spöt däremot är för mig ett rent bäckspö med korta kastlängder.

Skiljer väldigt mycket på kastlängder mellan spöna. Lika roligt att drilla fisk på båda.

/Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit en riktigt livlig regnbåge på 2,2kg på mitt 7,6 fots klass 3.Det funkade men det var väl inte helt o hållet jag som bestämde hur det skulle gå... :wacko:

Klass 3 har jag annars till små vatten, strandnära fiske i fjällsjöar, åar, bäckar. Ställen där det är korta avstånd och mycket växtlighet/träd (både bakom, bredvid och att kasta under).

Mest torrflugor, en del nymfer. Storlek upp till 12. Har testat att kasta en förtyngd Wolly Bugger med guldskalle på 10:ans streamerkrok på en presentationlina men det var inte kul.

Redigerad med Raidlevel
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt Guideline LPXe RS V2 - 907 gick av och jag fick en ny del efter 2 veckor så de va ju bra, men om Act 4 #3 8,8 kan jag inte svara på om de är bra, men tycker du om ett Med.fast så är de säkert bra för dig. rekommenderar dig bara och åka ner till butik och prov kasta de, kostar ju inget så!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

#3, 7 fot, små-åar, bäcköring, Harr osv.

#3, 9 fot fungerar utmärkt till regnbågsfiske i sjöar, klarar faktiskt av förvånansvärt mycket vind och det går att lägga ut uppemot 25 m en bra dag.

Känner mig inte begränsad av spöklassen om jag fiskar regnbåge (i sjö) med 9 fotaren. Det lilla spöt däremot är för mig ett rent bäckspö med korta kastlängder.

Skiljer väldigt mycket på kastlängder mellan spöna. Lika roligt att drilla fisk på båda.

/Martin

Heller med. Kört stora bågar på NRX 9´"3 och det funkat toppen.

Krävs ganska mjuka spön när man drillar 2-3kg båge på 0,14tafs och 20-30meter lina -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker blir mest begränsat på klass 3 och 4 spö är storleken på flugorna man kan använda. Linorna blir helt enkelt för lätt för att styra nånting större än torrflugor och mindre nymfer när det blåser lite. Och visst går det att kasta större flugor med, men det är inte speciellt bekvämt.

Måste hålla med om att 9 fot fungerar otroligt fint till större vatten även om det är låg klass på spöet, medan ett 7 fot blir mer av myggfiskespö i små åar och bäckar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...