Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Jag har hört rykten om att det skall finnas grov röding i sjön stora holmevatten i svartedalen.

Jag skulle kunna tänka mig att det är sant med tanke på djupet sjön besitter.

Jag har sett vak i denna sjön så någon fisk finns det i den.

Någon som vet mer?

Vem äger fiskerätten?

Är sugen på att ta kontakt med ägaren och fråga om man får göra ett provfiske i sjön.

Hmm jag har spenderat många sommrar där uppe, iofs inte värst många fisketimmar i St Holmevatten utan mer vid Korsvatten och sjöarna däromkring.

Farfar som då bodde på Korsvatten brukade ha hand om utsättningarna där uppe när assi-domän hade hand om fisket och han nämnde aldrig något om ev. röding i Holmevatten.

Han är borta sedan länge dock så någon hjälp med fiskerätts innehavare tror jag inte jag kan hjälpa dig med. Möjligt att den ligger kvar på assi-domäns kort?

Får du till ett provfiske hakar jag gärna på om det finns plats och möjlighet.

Gjorde lite research, kan det vara så att din källa/dina källor blandar ihop Stora Holmevatten i Svartedalen med Stora Holmevatten som ligger i Kynnefjäll?

Där har det med största sannolikhet funnits röding fram till 1960-talet innan försurningen slog till.

"I Bohuslän och Dalsland har rödingbestånden dött ut i flera sjöar p g a försurning av vattnen. Sålunda försvann rödingen från Stora Tresticklan (Dalsland) 1935-1940, Stora Holmevattnet (Bohuslän) efter 1967 och Boksjön (Dalsland) efter 1968. Sannolikt är den utdöd i Hogsjön (Bohuslän)."

Källa: http://www.fiskbasen.se/fjallroding.html

Vid provfiske med nät 2003 fångades endast abborre och gädda i denna sjö.

Källa: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/2003/rapport200346.pdf

Gjorde lite research, kan det vara så att din källa/dina källor blandar ihop Stora Holmevatten i Svartedalen med Stora Holmevatten som ligger i Kynnefjäll?

Där har det med största sannolikhet funnits röding fram till 1960-talet innan försurningen slog till.

"I Bohuslän och Dalsland har rödingbestånden dött ut i flera sjöar p g a försurning av vattnen. Sålunda försvann rödingen från Stora Tresticklan (Dalsland) 1935-1940, Stora Holmevattnet (Bohuslän) efter 1967 och Boksjön (Dalsland) efter 1968. Sannolikt är den utdöd i Hogsjön (Bohuslän)."

Källa: http://www.fiskbasen.se/fjallroding.html

Vid provfiske med nät 2003 fångades endast abborre och gädda i denna sjö.

Källa: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/2003/rapport200346.pdf

Kan vara så men jag tror sjön har ett bestånd av röding. Pratade med en kille igår som fiskat där för några år sedan och han hade haft en sjujävel till fisk på som tagit på drag.

När det mojnat skall jag spendera en natt däruppe och spana.

Korsvatten ja... Den sjön minns man. Tjyvfiskade där i moppeåldern. Fanns mycket öring i den sjön då. Hur är beståndet nu?

Mig veterligen så konkurerades öringen effektivt ut av regnbågen i just den sjön.

Nu har inte sportfiskarna satt någon regnbåge i sjön de senaste 5 åren på grund av gyro och de som eventuellt klarat sig ifrån bottenmetarmaffian tror jag personligen = 0 så sjön bör vara rensad på båge i dagsläget.

Jag har vakspanat under några kvällar men inte sett något, iofs inte under optimala förhållanden men något borde man ha sett så jag tror att öringen inte har besatt sjön än.

Den uppehöll sig i en av bäckarna ner i sjön när jag var liten, frågan är om den finns kvar där eller om avverkningarna som gjorts det senaste åren har förstört den miljön.

Jag tar en dag i helgen och kollar det, så rapporterar jag sen :)

Kanske tar en sväng förbi holmevatten med när jag ändå är däruppe.

Korsvatten, jag blandade ihop det med en annan sjö som ligger nära St Holmevatten nämligen Kråkevatten.

Korsvatten har de som du säger slutat plantera in fisk i pga att man inte kan hitta Gyro fri Regnbåge.

Eftersom sjön har anslutning till Ålevatten och vidare med Anråseån planterar man inte in det av rädsla att gyron skall spridas ner i Öring och laxbestånden i Anråseån. Bra tänkt för en gång skull.

Frågan är om vi tänker på samma St Holmevatten

Jag tror du avser en annan sjö, Kollar gröna kartan nu och det finns (minst...) 1 till St Holmevatten vad jag kan se.

Hittade lite mer info som antyder att det kan finnas röding i sjön.

http://www.slu.se/PageFiles/56022/pdf/IMArapport2004-21.pdf,

Kapitel 69, 69. Stora Holmevatten: en kalkad sydlig rödingsjö

Avslutas med

" Rödinginplanteringen ansågs lyckad. Naturlig fortplantning skedde redan hösten efter inplanteringen."

Frågan är dock om det är så även idag, det är ju 30år sedan rapporten skrevs...

Edited by salmonsalar

Jag var där igår igen men såg inga vak.

Med tanke på hur mycket öring det fanns i Kråkevatten då vi fiskade där, för många år sedan och det går en bäck mellan dessa sjöar så skulle det förvåna mig om det inte finns öring i st Holmevatten med. Skall ta en promenad till kråkevatten nån dag och spana med.

• 2 weeks later...

Hejsan.

Stötte på denna tråden på en google sökning.

Har varit och fiskat vid denna sjön för 1-2 år sedan, bosatt i stora höga!

Såg då riktigt stor fisk som åt på ytan, så jag antar att det var röding eller öring?

Vore spännande och fiska där igen.

Har du provat fiska där ?

Mvh

Tobias Olsson

Nej, vet ju inte vem som har fiskerätten i sjön så då vill jag inte fiska där heller men är bra sugen.

Tror det kan gå redigt stor fisk där.

Sant.

Men sjön i sig ser ganska död ut, stenklart vatten, inga växter.

Men väldigt spännande om det finns stor fisk!

• 7 years later...
  • 11 months later...