Hoppa till innehåll

Tips för några flugor


Recommended Posts

Jag har också en hairstacker från FlyDressing i 3 delar, men jag använder bara den minsta.

Trådrullehållare har jag köpt ett flertal från Taimen.com, och jag tycker dessa är grymt bra.

http://www.taimen.com/sv/se/product/stonfo-regular-bobbin_9922/102351

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, tänkte lägga en order hos Mistpool ikväll. Vilken trådrullehå¨llare skulle ni rekommendera därifrån?

http://mistpool.com/index.php?cPath=39_65

En keramisk ska du ha iaf. Annars rycker man bara av tråden hela tiden.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver kanske lägga den i varmt vatten med lite diskmedel i.

Om du band med vaxad tråd, har du torkad och klumpar av vax i röret.

Jag har bara keramisk till Dyneema och Textreme.

Griffin vanlig vore mitt val, om jag inte skulle handla åt mig själv, då är Fly Rite det självklara valet. Kanske lite dyrt så här i början ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sorry ! Rite Bobbin , med stålrör. Ska finnas ett par olika. Ställbar i utdraget, och jag gillar den, framförallt när det är en originalfluga med en tråd som inte är så stark. Men även stark tråd för högt åtdragsmoment. Men jag undrar om de verkligen är så dyra, kolla någon annanstans som prisbekräftelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta keramiska är tvärare i utgångshålet för tråden. De flesta med stålrör är mer rundade. Vid en vinklad trådhållare mot kroken och lindningslinjen, går tråden lättare av med en keramisk, då belastningen precis vid kanten blir för hög. Numera håller tråden bättre (de nya , som Veevus och Nanosilk) och det kanske inte spelar någon roll. Jag är nog kvar lite i `det gamla` <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta keramiska är tvärare i utgångshålet för tråden. De flesta med stålrör är mer rundade. Vid en vinklad trådhållare mot kroken och lindningslinjen, går tråden lättare av med en keramisk, då belastningen precis vid kanten blir för hög. Numera håller tråden bättre (de nya , som Veevus och Nanosilk) och det kanske inte spelar någon roll. Jag är nog kvar lite i `det gamla` <_<

Jag trodde det var tvärtom...!?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flugan85, jag gjorde just min första foamkropp :) Det gick ok, men jag fick tråden att gå över varje segment. Får du det med eller hur gör jag för att det inte skall bli så? ImageUploadedByTapatalk1362436944.119283.jpg

Viker ut fomen efter jag lindad varje segment. Så gör tex 3 varv för att forma segmentet, sen viker jag ut den lösa foambiten rakt ut, så bindtråden inte rör foamen utan träffar nålen bara, sen gör jag typ 1-2 varv bara på nålen för att flytta trådens position för nästa segment.

Ser snyggt ut :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...