Hoppa till innehåll

Epic Pike Kit vs Big Daddy


daniel222

Recommended Posts

Tjena alla flugfiskare :-)

 

Jag ska köpa Flugfiskespö till gäddfisket har jag tänkt och har lus läst fourm osv.... Blir lite kluven över om det är värt att lägga dubbelt så mycket pengar lite drygt på att köpa vison Big Daddy setet istället för det som jag ser som väldigt prisvärt Guidline Epik Pike Kit.

 

Kom gärna med vad nu tycker som är + och minus med dem ;-)

 

Normalt sett e jag en Jerkfiskare men vill ha lite ombyte ohe e 100 nybörjare med allt gällande flugfiske :-) ser dock sjukt skoj ut men lär samtidigt ta en stund att träna upp kasttekniken !

 

MVH //Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara säja en sak när det gäller gäddflugfiske så är linan det viktigaste. Provat dom mesta så kallade gäddlinor funkat sådär. Den bästa ja provat är Rio outbound Short fantastiskt skjut i den 2-3 luftkast och hela linan är ute. Så lägg lite extra pengar på linan så blir det roligare och kasta dom stora sparvarna. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du bör nog prova. Det är så extremt personligt. För mig är Big Daddy fullständigt dött i handen. Jag får noll känsla med det helt enkelt. Andra tycker det är superskönt (helt fel förstås!). En personlig favorit förutom Cross S1 som står i en klass för sig till gädda är Guideline AWM som inte tillverkas längre men det var ett spö i det billigare segmentet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara säja en sak när det gäller gäddflugfiske så är linan det viktigaste. Provat dom mesta så kallade gäddlinor funkat sådär. Den bästa ja provat är Rio outbound Short fantastiskt skjut i den 2-3 luftkast och hela linan är ute. Så lägg lite extra pengar på linan så blir det roligare och kasta dom stora sparvarna. :)

Jo efter att ha läst lite verkar linan vara en viktig del, Men har hört mycket gott om just Big Daddy linan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag började med big daddy kittet i slutet av förra sommaren och är liksom du i spinnfiskare i grunden. Det funkade helt ok att lära sig med men det tog inte lång tid att hitta brister i komponenterna.

Spöringarna blev snabbt bruna under lindningarna, det är inga saltvattenkomponenter precis. Rullfästet är jag inte överens med, det hakar alltid upp sig och nyper i gängorna när rullen ska av eller på. I övrigt tycker jag spöt fukat bra att kasta med och var lätt att lära sig.

Rullen är lite för liten och lätt för att balansera spöt i mitt tycke, nu kör jag med en danielson l5w 8-12 som jag tycker balanserar bättre, inte på något sätt nödvändig uppgradering då vision rullen funkar bra fortfarande.

Linan kastar gäddflugor fint, men det finns vassare linor när det gäller att skjuta lina, jag kör en rio outbond short #12 till ett #9 spö, men det ska erkännas att jag förmodligen inte kunnat börja med en #12. En rio pike blir nog nästa lina på detta spöt.

Jag skulle ändå vilja påstå att big daddy kitet effektivt drog ner mig i flugträsket för en relativt rimlig peng och jag hade haft svårt att få ihop någorlunda matchade prylar om jag skulle plockat ihop dom själv.

/anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag började med big daddy kittet i slutet av förra sommaren och är liksom du i spinnfiskare i grunden. Det funkade helt ok att lära sig med men det tog inte lång tid att hitta brister i komponenterna.

Spöringarna blev snabbt bruna under lindningarna, det är inga saltvattenkomponenter precis. Rullfästet är jag inte överens med, det hakar alltid upp sig och nyper i gängorna när rullen ska av eller på. I övrigt tycker jag spöt fukat bra att kasta med och var lätt att lära sig.

Rullen är lite för liten och lätt för att balansera spöt i mitt tycke, nu kör jag med en danielson l5w 8-12 som jag tycker balanserar bättre, inte på något sätt nödvändig uppgradering då vision rullen funkar bra fortfarande.

Linan kastar gäddflugor fint, men det finns vassare linor när det gäller att skjuta lina, jag kör en rio outbond short #12 till ett #9 spö, men det ska erkännas att jag förmodligen inte kunnat börja med en #12. En rio pike blir nog nästa lina på detta spöt.

Jag skulle ändå vilja påstå att big daddy kitet effektivt drog ner mig i flugträsket för en relativt rimlig peng och jag hade haft svårt att få ihop någorlunda matchade prylar om jag skulle plockat ihop dom själv.

/anders@gäddfiske.se

Låter ju toppen, tack för tiden du la för att skriva ditt inlägg,

 

//Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte epik pike kittet i julas och har inte fiskat sådär jättemycket med det. Dock är jag sjukt nöjd! Väldigt billigt kit och det funkar perfekt. Jag började flugfiska för lite mindre än ett år sedan och med detta kit har ja fiskat ca 5-10 turer. Dunka iväg en gäddfluga 30m är inte speciellt svårt och med helt ok presentation. Man kan ju lägga hur mycket pengar man vill på grejer men jag är riktigt nöjd med detta. Jag har satt på egen tafs men annars är inget gjort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Epik Pike kit i #9. Spöt och linan passar bra ihop men rullen är riktigt kass, min har i alla fall fallerat helt och hållet. Den är glapp och bromsen fungerar inte alls. Om jag drar ut lina lite för fort så övervarvas rullen. Fastnade i botten under mitt andra pass och när jag skulle dra av tafsen så lossnade fluglinan från backingen före det att tafsen gick av, körde med 0.28 tafs om jag minns rätt (testade fiska HÖ med spöt). Så min rekommendation är att du lägger en extra slant och kör på Big Daddy-settet :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mig ett epik och för att vara guideline länns det jävligt bra för dom små pengarna det faktiskt handlar om.. Kasta ut hela linan och lite backing första gången jag kastade med det på en gräsmatta och jag är långt från nåt proffs:-) Så det verkar iaf vara bra sammansatt från gl:-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ligger i liknande tankar just nu. Funderar på Big daddy kittet som känns prisvärt och det är prisvärt jag är ute efter just nu då jag behöver något snabbt. Någon som har erfarenhet av TFO Mini Magnum kittet från mistpool? Har två andra spön från TFO som jag gillar, speciellt mitt #4 Lefty Kreh Professional och det är ett spö för lite pengar.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ligg lågt och köp ett spö efter semestern. De är ändå inget gäddsäsong nu.

 

Skulle köpa ett roligare spö än big daddy eller epik som ALLA har =tråkigt.

 

Kolla på ett

TFO BVK klass 8 eller 9

MSX Saphire  890-4

 

Istället.  Bra spön för bra pris.

 

Sen en riktig gäddlina rekomenderar jag. 

ev Rio Pike,Guideline Pike eller big daddy linan.

 

Loop pike linas är skit. köp ej!

 

Lite tafs och wire och big flyes=nice

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men ska man spendera semestern med 4 veckors gäddfiske så känns ett köp innan semestern som ett bra val ;) Har ett TFO BVK #6 som jag börjar bli vän med. TFO Mini Magnum ska ju delvis vara gjort för gäddfiske, men har ingen koll på rullen eller linan som följer med. 

 

Sen ska man basera sitt beslut på vad andra INTE har så går ju alla Sage och Loop bort iaf ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag trivs utmärkt med mitt Big Daddy spö och dess linor. Köpte det precis när det kom och har använt det flitigt sedan dess. Jag ska köpa ett Big Daddy spö till eftersom jag vill ha två spön redo med olika linor när jag fiskar. Denna gång blir det dock den kortare varianten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smaken är ju som baken, men håller med Henrik-8400. Big Daddy linan är bra, fast tråkigare spö får man nog leta efter. Finns ju mängder med spön i klass 8-9 att välja på. Fiskar själv med bla ett Scierra A.N.T i klass 8 ( 9`5" 117 gr ). Använder linor 21-23 gr som det kastar mycket bra, men spöt känns som ett klass 6 i jämförelse med B.D nian :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...