Hoppa till innehåll

Norrbotten, Piteå. Harr Öring


Bluefox

Recommended Posts

Hej!

Jag har sett att det finns en del trådar om flugfiske efter harr och öring i Piteå trakten men tänkte ändå starta en ny.

Då jag är en en nyuppflyttad skåning som numera bor i norrfjärden.

 

Jag undrar om det är nån som har bra tips på Grov harr och Öring i norrbotten. max 20-25 mil från Norrfjärden.

Gärna Ställen som ligger närmre.

 

Tack på förhand och skitfiske på er :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Piteälvens biflöden är värda att prova: Varjisån, Abmoälven (vid moskosel). Vistån har vissa sträckor som är heta. Åbyälven. Arjeplogströmmarna. 

Okej stort tack :)

Jag har hört att Volvoujaure ska vara hett, är det något du har erfarenhet av?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har sett att det finns en del trådar om flugfiske efter harr och öring i Piteå trakten men tänkte ändå starta en ny.

Då jag är en en nyuppflyttad skåning som numera bor i norrfjärden.

 

Jag undrar om det är nån som har bra tips på Grov harr och Öring i norrbotten. max 20-25 mil från Norrfjärden.

Gärna Ställen som ligger närmre.

 

Tack på förhand och skitfiske på er :D

gå in på www.jornsfiskeforening.se kan bara säga att där finns det monster öringar i båda deras ecofishing sjöar, skulle tippa att det kanske är 10 mil från piteå

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

gå in på www.jornsfiskeforening.se kan bara säga att där finns det monster öringar i båda deras ecofishing sjöar, skulle tippa att det kanske är 10 mil från piteå

Ja där kommer det bli minst en visit vecka 29-30 :D några flugtips eller tips på vilken sjö och plats som brukar vara hetast? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena ! Jag bor själv i norrfjärden eller rättare sagt i en by strax utanför och flugfiskar en hel del. Vill du uppleva bra fiske som du säkert vill efter harr och vild öring får du åka som allra minst 20 mil  för att få uppleva bra och roligt fiske .  Om du är Lax fiskare har du dock byskeälven   Själv brukar jag vara en hel del i Sorsele , är rimligt avstånd dit och där har du kanon fiske vatten efter harr och öring. Kan även starkt rekomendera Ammarnäs och Arjeplog samt att fara upp efter Piteälven och dra stor harr :) Är dom vassaste ställena på rimligt avstånd som jag kan tipsa dig om och de är heta platser som är värda att spendera tid på.  20-25 mil tar i och för sig inte allt för länge att köra 2-2.5 timma är ingen kör tid om man vill uppleva kanon fiske ju :)  Välkommen till norrfjärden och Norrbotten ! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut, Både varjisån och Abmoälven är riktigt fina vatten att fiska i men lite väl mycke smått kan jag uppleva, visst har man dragit någon större där i dom flödena men vill man fiska större medelstorlek och chans att fiska på större fiskar kan de vara värt att köra 10-15 mil extra trotts allt, men givetvis är de fina vatten att göra en kortare sväng till ifall inte tiden räcker =) Har man tex en hel helg är de värt att åka en bit längre än varjisån och abmo ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena ! Jag bor själv i norrfjärden eller rättare sagt i en by strax utanför och flugfiskar en hel del. Vill du uppleva bra fiske som du säkert vill efter harr och vild öring får du åka som allra minst 20 mil  för att få uppleva bra och roligt fiske .  Om du är Lax fiskare har du dock byskeälven   Själv brukar jag vara en hel del i Sorsele , är rimligt avstånd dit och där har du kanon fiske vatten efter harr och öring. Kan även starkt rekomendera Ammarnäs och Arjeplog samt att fara upp efter Piteälven och dra stor harr :) Är dom vassaste ställena på rimligt avstånd som jag kan tipsa dig om och de är heta platser som är värda att spendera tid på.  20-25 mil tar i och för sig inte allt för länge att köra 2-2.5 timma är ingen kör tid om man vill uppleva kanon fiske ju :)  Välkommen till norrfjärden och Norrbotten ! 

Hallå! Tackar för det! :)  Vilken by är det? Okej 20 mil är ju lugnt, några speciella ställen i piteälven du kan rekommendera om man vill ha chans till speciellt grov harr. Vet du förresten hur det är med gädd-och abborrfisket i alterälven i slutet av juli? :)

Ha det gott !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alterälven är en rolig försommarälv. Tidigt flugfiske efter id. Gädda direkt efter leken. Själv fiskade jag mest efter gädda i Rosån då jag bodde i Piteå. Där är det sjukt bra gäddfiske på försommaren. Fiskade mycket efter harr också och kunde bara konstatera att det är som tidigare svar du fått att du måste tyvärr åka 20 mil och drygt det för att få skapligt harrfiske. Det är bra harrfiske på vissa ställen i Byskeälven med och chans på grov öring också.

Det finns sjöar i området där man kan få sådana här godbitar. 61cm dryga två kilo.

post-3824-0-98765800-1372992240_thumb.gi

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

otroligt fin harr :) 61 cm är riktigt fint. Jag kan bara säga att jag är avis, har aldrig själv fått så stor harr. Men i sommar har jag några riktigt fina otestade sjöar som jag ska pröva som sägs vara väldigt fina som jag har hört av dom få som fiskar där. får sikta på en harr som din Holk ! 

Kan bara hålla med Holk, alterälven är en bra försommar älv, iden står 1-4 m utanför kanterna oftast och en orange streamer med guld skalle på har du hugg direkt under id fisket runt 10de maj till-1.5 vecka framåt efter den 10de. kanske kan testa Rosån nästa år då med gädd fluga, tack Holk för att du delar med dig :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...