Hoppa till innehåll

Torrflugespö - GL fario?


Freakyphil

Recommended Posts

Äntligen dags för nytt spö, men vad ska man välja? Huvudsakligen är det torrfluga/nymf det ska användas till och främst p&t i brist på bra, strömmande vatten här nere i skåne.

Har spanat lite på GL Fario. Någon som har erfarenhet av dessa spön? Eller andra tips, gärna med tillhörande flytlina?

Har två #5 för tillfället, men vågar man gå ner i klass om man främst kör c&r? Vill ju inte trötta ut fisken onödigt mycket..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen dags för nytt spö, men vad ska man välja? Huvudsakligen är det torrfluga/nymf det ska användas till och främst p&t i brist på bra, strömmande vatten här nere i skåne.

Har spanat lite på GL Fario. Någon som har erfarenhet av dessa spön? Eller andra tips, gärna med tillhörande flytlina?

Har två #5 för tillfället, men vågar man gå ner i klass om man främst kör c&r? Vill ju inte trötta ut fisken onödigt mycket..

Jag köpte mig ett Fario i vintras. Riktigt skönt spö tycker jag.

Dock är jag sugen på ett Evotec så det finns under bytes, det är dock inte för att jag ogillar spöt utan mer för att jag gillar att testa nya plus att x-grip passar mig som handen i handsken!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du ha ett lite långsammare spö är Fario bra, själv använder jag ett Vision Mag #4 som är betydligt snabbare men riktigt grymt.

Jo, har kännt på det men inte testkastat. Svårt val, bara hunnit testa 3 spön hittills i flugfiskekarriären, så vet inte ens mina egna preferenser ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft mitt Fario ett år nu och är mycket nöjd, som tidigare inlägg ger så är det ett MF spö med mycket känsla. Jag gillar denna lite långsammare aktionen men upplever att det finns kraft nog för långa kast. Jag har fiskat såväl i strömmande vatten som i sjöar.

 

Jag har dock Inte lika lätt att dänga långt med mitt spö som med min sons Sage men jag presenterar betydligt bättre med Fariot. Jag kör själv med en GL 4cast lina som jag upplever matcha spöt väldigt bra. 

 

Ut och känn på grejerna för att se om detta passar dig, lycka till. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag köpte ett Fario #4 och ett #5 i somras. Lämnade tillbaka #4 eftersom det kändes lite för "spagetti". Säkert kanon om man bara ska använda det som torrflugespö på kortare distans men inget för mig då jag var ute efter ett lite mer allround. Fick ett Evotev 486 nu i veckan som förhoppningsvis passar mig bättre.

 

5:an blev kvar, riktigt skönt och förlåtande mot min sunkiga teknik. Ingen kastkanon så är man ute efter ett riktigt allroundspö som klarar längre kast alt vind så kanske det inte är det optimala spöt. Kan ev upplevas som lite framtungt, kanske beroende på den djupa aktionen(?) 

Skulle absolut kunna ha kvar spöt som enda 5:a men känner isf att jag på sikt behöver komplettera med en 6:a för vind och distans, funderar därför på att byta ut det mot en något snabbare 5:a

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...