Jump to content

allergisk mot flugbindningsmaterial?

Rasmus19

Recommended Posts

Jag har i cirka två år varit nästan konstant täppt i näsan/ena näsborren samt nyser mycket. Sambon tjatar om att jag ska gå och kolla upp de men jag drar mig som fan för att gå till läkaren. Idioti? Ja det är det men sån är jag. 

Vi har trott att det beror på någon allergi eller om det är polyper eller kanske bihåleinflammation. Har testat olika nässpray och de har hjälpt lite. 

MEN har märkt att under perioder då jag inte binder flugor (kanske 1-2 veckors uppehåll) så är de inte alls lika jobbigt i näsan. När jag sen binder flugor så blir jag täppt i näsan samma dag. Tror det kan vara rävhår jag inte tål.

Innan jag väljer att gå till läkaren och kollar upp de så undrar jag om de kanske är någon annan som har samma problem som mig? Tycker ändå det är lite kul att jag kan vara allergisk mot ett av mina största intressen :D

/Rasmus

Jag får röda ögon och det kliar i in i helvete när jag klipper mycket hjorthår. Min lösning på det blev att binda inne och sätta mig ute och frisera muddlerhuvuden. Binder väldigt sällan med hjorthår p.g.a. detta. Har som tur är inte märkt av något med allt annat material.

Jag nyser så att bindmaterialet flyger från bordet. inte så kul för mig alla gånger, men fiskebröderna har alltid lika kul åt det...; )

Jag kan nästan slå vad om att du känner av allergi mot damm och KVALSTER! Du kan ju bara gissa vad som kryper omkring på bindmaterialet om du skulle kolla med microskop. Kan ju alltid dämpas med allergi medicin en aning, men i mitt fall vinner alltid kvalstrena så jag har slutat att binda själv. Å andra sidan har jag numera alltid supersnygga flugor i min ask eftersom jag måste köpa dem från butik :D

Allt gott! 

.rillerod

Jag har i cirka två år varit nästan konstant täppt i näsan/ena näsborren samt nyser mycket. Sambon tjatar om att jag ska gå och kolla upp de men jag drar mig som fan för att gå till läkaren. Idioti? Ja det är det men sån är jag. 

Vi har trott att det beror på någon allergi eller om det är polyper eller kanske bihåleinflammation. Har testat olika nässpray och de har hjälpt lite. 

MEN har märkt att under perioder då jag inte binder flugor (kanske 1-2 veckors uppehåll) så är de inte alls lika jobbigt i näsan. När jag sen binder flugor så blir jag täppt i näsan samma dag. Tror det kan vara rävhår jag inte tål.

Innan jag väljer att gå till läkaren och kollar upp de så undrar jag om de kanske är någon annan som har samma problem som mig? Tycker ändå det är lite kul att jag kan vara allergisk mot ett av mina största intressen :D

/Rasmus

Gå du till läkaren. Enkelt att ta reda på om du är allergisk mot räv. Han kan skicka ett blodprov på analys mot räv-epitel (e210, ImmunoCAP) ( http://www.phadia.com/en/products/allergy-testing-products/immunocap-allergens/epidermals-and-animal-proteins/allergens/fox-epithelium/). Det är egentligen inte hår (eller damm) i sig som man är allergisk mot utan det som gömmer sig där. Och det är när du andas in dessa små partiklar som du reagerar.

Ismos idé är inte så dum, men kanske lite jobbig att få till hemma. Man kanske kan få bort en del genom att tvätta dem. Eller om man håller dem fuktiga när man hanterar dem, kan man  minska mängden som yr om kring. Att tvätta sig efteråt, och byta kläder kan också minska exponeringen.

Fick sälja all min flugbindningsutrustning för något år sedan. Tog massa prover men de hittade ingen direkt orsak. Hade klåda och ont i ögon m.m. när jag suttit med flugbindningen ett tag. Läkaren tror att kemikalierna kan vara orsaken då jag visade nada på fjädrar m.m. 

När sedan min son reagerade när han var nyfödd stoppade jag undan allt och sålde det efter ett tag.

Hade säkert funkat med endast syntetiska material men gnista försvann. Hade bundit mer än 20 år och tappade sugen när det blev massa om och men när man skulle binda. Ner med prylarna i plastlådor med lock istället för min flugbindningshörna.

Vet inte om fjädrar och hår idag behandlas med mer naturvänliga kemikalier men har smygbundit :) för att se reaktionen och inte reagerat alls så vem vet, man kanske startar om igen.