Hoppa till innehåll

Lina för att träna sin teknik


Pajk

Recommended Posts

Känner att jag vill på allvar börja träna på min kastteknik...visst får man iväg flugan och fångar fisk men kasten kan man önska mer av...

Frågan är då vilken lina som är att rek som träningslina, bör den ha vissa egenskaper,eller funkar det lika bra att köra med aggressiva kust/kortklumpar/gäddlinor i klass 7-9 som man oftast har till det praktiska fisket...Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Gillholm. Lär du dig hålla 17-21 meter lina i luften, utanför spötoppen, klarar du allt sen. 15-19 meter är finfint det med. Med en kort klump är det mycket svårare. Allt träning är bra träning men den bästa är den du analyserar och lär dig något av. Man kan kasta i timmar och inte lära sig ett dugg men om man läser in sig lite och frågar andra kan utvecklingen gå snabbt. Hör av dig om du behöver hjälp.

Från telefon.

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Barrios linor verkar tyvärr ha tappat i kvalitet. Jag hade en mörkorange GT 125 som var grym men köpte en ny, samma lina men klarorange, och den klarar inte smuts. Efter insmörjning skjuter den bra i några kast men sedan är den lina kass igen. Min Barrio Mallard sjunker och har ett jädra linminne. Jag hörde i höstas att Barrio har haft problem hos tillverkaren och de linor jag senast köpt bekräftar det. De kan ha blivit bra igen, ska inte säga för mycket. MSX Control är annars inte dyr. Det är en bra lina.

Från telefon.

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för det....då kikar jag på både barrio och msx...har några tellislinor med lång klump som borde funka tillsvidare...

Hur är det med spöt då?....funkar det med dom jag använder idag till fisket tex opti coast/evotec/cross eller bör jag gå ner på en 5-6:a.

Tafsen...? Vanlig taperad 9 fot med en tuss i änden?

// Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör mediumaktion på mina spön också kanske ska tilläggas så jag harinte optimala grejerför attkasta långt. :)

Man kastar längst med det spö man är mest van vid. :)

Men att hålla mycket lina i luften handlar om att lära sig linkontroll. Man behöver inte försöka kasta långt om man inte vill.

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Barrios linor verkar tyvärr ha tappat i kvalitet. Jag hade en mörkorange GT 125 som var grym men köpte en ny, samma lina men klarorange, och den klarar inte smuts. Efter insmörjning skjuter den bra i några kast men sedan är den lina kass igen. Min Barrio Mallard sjunker och har ett jädra linminne. Jag hörde i höstas att Barrio har haft problem hos tillverkaren och de linor jag senast köpt bekräftar det. De kan ha blivit bra igen, ska inte säga för mycket. MSX Control är annars inte dyr. Det är en bra lina.

Från telefon.

Hmm det var inte bra att Mike har problem med kvaliteten nu när det ska köpas nya linor inför våren. Någon som känner till om de fortfarande dras med dessa problem?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...