Hoppa till innehåll

Vätterharr 2015


magnusg

Recommended Posts

Motsvarande fenomen med harr lek finns i Västerbottenskusten i små åar/bäckar, där stor harr (tom 60 cm) kan gå upp i små bäckar och leka, efteråt återvänder dom till Bottenviken. Det finns inte tillräckligt med föda och vatten i små bäckarna för att stanna kvar. Även harr ynglen kunde gå ut tidigt för att klara vintern. Ska finnas forskning från prof. Müller vid Umeå Universitet sent 70-tal. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade vid Breviks hamn idag. Var blankt vatten och vak strax utanför hamnen när jag kom dit, tappade en harr vid håven efter 10 minuters fiske. Sen började det blåsa en nordvästlig vind helt olämpligt. Fisken vakade lite i vågorna men de var väldigt svårt att se vaken. Sjön lugnade sig framåt kvällen så sista halvtimmen vakade det lite bättre. Fick 2 harrar (31 och 32) cm, hade två fiskar som var på nån sekund också.

 

post-2445-0-11402800-1442779547_thumb.jp

 

Såg inga danicor så kläckningen är nog redan över. Fanns lite dagsländor och nattsländor på ytan. 13,9 grader i vattnet. 120 vak.

 

post-2445-0-98197100-1442779549_thumb.jp

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade vid Skämningsforsån idag. Vakade redan vid ån, gick ett gäng fiskar där. Fick två (31 och 31 cm) och hade en som satt på ett par sekunder de första 5-10 kasten. En av harrarna var ganska lusangripen.

 

post-2445-0-37161100-1442859223_thumb.jp

 

post-2445-0-18017400-1442859226_thumb.jp

 

post-2445-0-83890000-1442859227_thumb.jp

 

post-2445-0-94393400-1442859229_thumb.jp

 

Det är nog till 100% säkert att det är karplusen som är orsaken till de deformerade ryggfenorna på harrarna. Jag har svårt att tänka mig att det finns någon annan orsak.

 

Vakade bra längs hela kanten. Höll på ganska länge med en stor harr som vakade och vakade och vakade och vakade, jag kastade och kastade och kastade och kastade men det var lögn att ens få den att titta på mina flugor. Den måste vakat 150-200 gånger, ibland bara några decimeter från min fluga. Så det började bra sen vet jag inte vad de åt för nåt, mina flugor tittade de inte på iallafall.

 

Var någon annan tråd "Brandfackla om harrfiske" där de tycker att harren är så lätt att få, Welcome to Vättern säger jag. Här räcker det inte med 7-8 kast sen är det garanterat napp. Gjorde 70-80 kast på en harr utan att den ens tittade på flugan. Det händer ganska ofta att de kan vara helt omöjliga att få. Jag vet fler personer som har varit med om att harren vakar som galningar men det är helt omöjligt att få ett hugg även om man går igenom hela flugasken.

 

Annars så kläckte det lite danica så säsongen är inte över än.

 

post-2445-0-76080500-1442859220_thumb.jp

 

Fick ihop till 374 vak. 13,9 grader i vattnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen vakkavalkad vid kanotklubben. Jag var där idag mellan 14.40-16.40. Lugn sjö till att börja med. Jag vadade mig uppåt mot det döda trädet som hänger ut över vattnet. Det ser trevligt ut där. Och mycket insekter. Men ingen ytaktivitet. Jag gick tillbaka mot klubben. Genast ser jag några sporadiska vak. Knottimitation på och hugg direkt på vakande fisk. Men bom vid mothugget. Vaken fortsatte men ytterst sällan. Bytte till geting. Vid ett omkast mot en vakande harr flyger en harr upp för att ta den hemtagna getingen. Bom. Jag låter flugan ligga kvar och fisken hugger på nytt... återigen bom. En annan fisk vakar lite närmre land. Ut med flugan mot vaket och fisken hugger direkt. Och nu äntligen sitter första Vätterharren. Snabb mätning, korttagning och c&r. 29cm. Lite naggade på ryggfenan.

Allt som allt 14 vak. Ett av dem var av en bamseharr. Och en enorm fisk som hoppade. Lax eller öring?!

post-12356-0-20405800-1442865105_thumb.j

post-12356-0-98079300-1442865139_thumb.j

post-12356-0-80484700-1442865178_thumb.j

post-12356-0-72353300-1442865241_thumb.j

post-12356-0-60105800-1442865286_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra fart på fisken idag men de var selektiva som fn. Lyckades till slut landa två firrar efter många flugbyten  på en stor brun foammyra. Håller med Magnus emellanåt är det en stor utmaning det var det idag också , det är kul när man knäcker koden. Riktigt fin dag vilket bilden förmedlar, fantastikt fin fiskemiljö vid Vättern så här års.. Harrarna var på drygt fem hekto vardera och utan karplöss.

post-16373-0-56465100-1442865747_thumb.j

Redigerad med PeterE
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog mig en liten tur till kanotklubben idag också. Svårt att låta bli när man bor så nära. ☺ Småregnade hela tiden. Fiskade från 10.30 - 12.30. Ganska lugnt vatten att börja med och en hel del insekter. Tyvärr bara två vak. Jag hade två hugg efter mycket om och men på slutet. Fisken steg två gånger för att ta min harkrank. Men mothugget vart allt annat än bra.

Nya tag framöver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slänger ut en fråga som jag vet är totalt off-topic men jag vet att det rör sig många vättern-experter i denna tråd.

Om det är så att någon stött på flodpärlmussla i Rödån, skämningsforsån eller nykyrkebäcken så får dem gärna skicka ett PM till mig. All info uppskattad, då jag arbetar med ett litet projekt som rör flodpärlmusslan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken fluga körde du med Magnus? Om jag får gissa myra....

Griffiths gnat. Binder man dem så här håller de hur länge som helst. Fast påfågelherlen ska bindas in med toppändan, de snurrar lättare då.

 

 

Vakade så det nästan kokade i vattnet utanför udden där landfiskarna brukar stå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27/9 Var ute med två vänner vid Rödån 9.30. Vågigt men blanka fläckar vid land. Vadade längs kanterna och även en bit ut. Två enorma vak långt ut. Det var allt. Tillbaka till Jkpg för lite lunch och en av kompisarna skulle åka hem. Runt 16 var det nya tag vid Rödån. Fortfarande en del vågor och svårt att lokalisera vak. Men vi räknade på en 120 vak, men vi missade säkert många. Då ingen av oss har flytring,kajak, båt etc. så var det svårt att nå ut till fiskarna. Inga vakande fiskar nära land tyvärr. Under kvällningen tog vi oss ut på en klippa och hade äntligen några sporadiska vak att fiska på. Kompisen bommade ett par. Varav en knyckte hans fluga(hullinglös, så firren borde få bort flugan relativt fort förhoppningsvis). Äntligen dök en vakande fisk upp nära mig. Jag fick ut flugan och fisken högg. Bom 1,2,3,4... och vid femte tillfället då fisken gick upp för att ta flugan satt mothugget. En harr på 30cm. Ryggfenan såg fin ut. Dock hade den några småsår här och var.

Varm och fin kväll, med fullmåne(gick upp i ottan för att fota blodmånen). Mycket insekter dagsländor och nattsländor i olika variationer.

 

 

post-12356-0-67498200-1443480836_thumb.j

post-12356-0-23285000-1443480859_thumb.j

post-12356-0-96788800-1443480868_thumb.j

post-12356-0-21022000-1443481608_thumb.j

Det blir snett hur jag än gör

 

 

28/9 15-tiden vid kanotklubben och första bryggan. 1 vak. Mycket insekter. Men inga vakande fiskar vid blankfläckarna nära land. Innan hemfärd vid 16.30 kastade jag lite vid kanotklubben igen. Jag ser där ett stim med ca 15 småharrar. Snabbt på med den minsta myran jag hade och kastade ut på miniatyrvaken. Resultat direkt... men det var inte harr utan öring. Det blev tre öringar. Jag trodde inte öringen simmade i stim på det sättet.

En fundering: Går harren inte så ofta in mot land för att äta? Jag har knappt sett ett vak vid blankfläckarna nära land. Brukar det oftast vara lugnt med vakande fisk mitt på dagen? Jag upplever att det är färre vak då.

Redigerad med Titto777
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27/9 Var ute med två vänner vid Rödån 9.30. Vågigt men blanka fläckar vid land. Vadade längs kanterna och även en bit ut. Två enorma vak långt ut. Det var allt. Tillbaka till Jkpg för lite lunch och en av kompisarna skulle åka hem. Runt 16 var det nya tag vid Rödån. Fortfarande en del vågor och svårt att lokalisera vak. Men vi räknade på en 120 vak, men vi missade säkert många. Då ingen av oss har flytring,kajak, båt etc. så var det svårt att nå ut till fiskarna. Inga vakande fiskar nära land tyvärr. Under kvällningen tog vi oss ut på en klippa och hade äntligen några sporadiska vak att fiska på. Kompisen bommade ett par. Varav en knyckte hans fluga(hullinglös, så firren borde få bort flugan relativt fort förhoppningsvis). Äntligen dök en vakande fisk upp nära mig. Jag fick ut flugan och fisken högg. Bom 1,2,3,4... och vid femte tillfället då fisken gick upp för att ta flugan satt mothugget. En harr på 30cm. Ryggfenan såg fin ut. Dock hade den några småsår här och var.

Varm och fin kväll, med fullmåne(gick upp i ottan för att fota blodmånen). Mycket insekter dagsländor och nattsländor i olika variationer.

 

 

attachicon.gifP9270027.JPG

attachicon.gifP9270077.JPG

attachicon.gifP9270085.JPG

attachicon.gifP9270041.JPG

Det blir snett hur jag än gör

 

 

28/9 15-tiden vid kanotklubben och första bryggan. 1 vak. Mycket insekter. Men inga vakande fiskar vid blankfläckarna nära land. Innan hemfärd vid 16.30 kastade jag lite vid kanotklubben igen. Jag ser där ett stim med ca 15 småharrar. Snabbt på med den minsta myran jag hade och kastade ut på miniatyrvaken. Resultat direkt... men det var inte harr utan öring. Det blev tre öringar. Jag trodde inte öringen simmade i stim på det sättet.

En fundering: Går harren inte så ofta in mot land för att äta? Jag har knappt sett ett vak vid blankfläckarna nära land. Brukar det oftast vara lugnt med vakande fisk mitt på dagen? Jag upplever att det är färre vak då.

 

Harren kan gå väldigt strandnära bara nån meter från land. Mestadels är de 30-50 meter ut, precis lagom utom kasthåll. Flytring underlättar enormt mycket då det vanligtvis är svårt med bakkastet där harrarna är.

 

 

Nu på hösten brukar fisken vaka lika bra mitt på dagen. Har man flytring fiskar man där det ligger löv på ytan, det brukar vara massa insekter där löven är.

 

Fiskade vid Skämningsfors i söndags och såg 3 vak, så förhållandena var mycket bättre vid Rödån.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade mellan Vättersnäs och Rosenlund idag. Var flygmyror på vattnet.

 

post-2445-0-12426500-1443901177_thumb.jp

 

post-2445-0-07700800-1443901175_thumb.jp

 

Vakade till och från längs med hela rasbranten men som vanligt var det lite mer harr där det finns träd.

 

post-2445-0-61310900-1443901173_thumb.jp

 

post-2445-0-96681000-1443901163_thumb.jp

 

Fick 3 harrar (31, 33 och 33 cm) tappade en harr.

 

post-2445-0-80632800-1443901158_thumb.jp

 

post-2445-0-13217000-1443901156_thumb.jp

 

post-2445-0-09452000-1443901170_thumb.jp

 

post-2445-0-08218100-1443901168_thumb.jp

 

Såg inga fiskar av den större storleken, fanns ingen sik som var uppe heller. Förr om åren kunde man få sik emellanåt men jag ser ingen sik numera, ändå ska siken ha ökat i Vättern.

 

Fanns fortfarande lite danicor.

 

post-2445-0-70188500-1443901165_thumb.jp

 

Fick ihop till 242 vak, 13,1 grader i vattnet.

Luktar avloppsvatten utanför Skrämmabäcken så det är ingen lekbäck för vätterharren, precis som Lillån i Bankeryd. De verkar vara bra på att skita ner vattendragen i Jönköping. Det är väl därför de framtidssäkrade vattenintaget så de pumpar vatten från 50 meters djup istället för 20 meter. Det var väl billigare att förlänga insugningsröret än att rena vattnet som rinner ut i Vättern.

 

post-2445-0-49686300-1443901190_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade 5/10 vid kanotklubben  och ett stycke uppåt. En del vågor och inga vak. Fick en fisk att hugga i ett fint head-and-tailvak. Tyvärr missade jag mothugget. Jag såg en Vulgata och en del mindre dagsländor. Även någon enstaka nattslända.
 

Är det okay att de skitar ner bäckarna på det viset? Man kan tycka att de borde vara rädda om faunan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade vid Hästholmen idag. Jag var inte den förste fiskaren där någon hade fjällat fisk där jag sjösatte flytringen.

 

post-2445-0-64428700-1444417669_thumb.jp

 

Vakade en del harr ganska strandnära, fisken var på 1-2 meters djup. Fick 4 harrar (26, 33, 35 och 36 cm). Tappade 2 harrar, 3 om man räknar en fisk som var på 10-15 sekunder. Var ett gäng som jag inte lyckades kroka också. Fick ihop till 46 vak samt ett rejält laxvak knappt 100 meter ut, den var nog 4-5 kg minst.

 

Första harren hade en sargad/uppäten ryggfena.

post-2445-0-84255400-1444417671_thumb.jp

 

post-2445-0-83480700-1444417673_thumb.jp

 

post-2445-0-01916800-1444417676_thumb.jp

 

post-2445-0-35631900-1444417677_thumb.jp

 

Eventuellt var en av harrarna (26 cm) fenklippt. De andra fenorna såg fina ut, Karplusen borde gnaga på alla fenor och inte bara på fettfenan. Harren med trasig ryggfena hade bättre fettfena. Någon som kan avgöra om den är fenklippt eller om det är något annat. Jag har inte en susning om hur en fenklippt fisk ser ut.

post-2445-0-40426000-1444417679_thumb.jp

 

post-2445-0-67760400-1444417680_thumb.jp

 

11,4 grader i vattnet.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade 5/10 vid kanotklubben  och ett stycke uppåt. En del vågor och inga vak. Fick en fisk att hugga i ett fint head-and-tailvak. Tyvärr missade jag mothugget. Jag såg en Vulgata och en del mindre dagsländor. Även någon enstaka nattslända.

 

Är det okay att de skitar ner bäckarna på det viset? Man kan tycka att de borde vara rädda om faunan.

Det är upp till kommunen om de vill rena vattnet. I Lillån vid Bankeryd släpper de ut vatten från reningsverket i ån, det vattnet klarar de gränsvärden som kommunen mäter. Vet inte riktigt vad de  mäter men det är väl kväve och fosfor och nåt mer. Nu är det lite mer i avloppsvattnet än det som kommunen mäter och lukten går inte missa om man besöker ån. Det är inget vatten jag vill bada i.

 

Habo kommun stänger av vattnet helt i en Vätterbäckarna. De äger ett litet kraftverk som korttidregleras. I de intilliggande Vätterbäckarna leker harren utan problem.

 

 

Fast de låter vattnet rinna några veckor under hösten när öringen leker om det nu gör någon nytta när de stänger av det under resten av året.

 

 

Jag frågade Habo kommun i våras om de kunde släppa vatten på våren när harren leker. Det borde ge bättre resultat än öringleken eftersom harrynglen vandrar ut i Vättern strax efter de kläckts. Öringrommen blir torrlagd och fryser under vintern. Men det var inte tekniskt möjligt enligt kommunen. Så att släppa vatten förbi kraftverket fungerar bara i oktober och november enligt Habo kommun.

 

Det är en särskild ända av sjön runt Jönköping, de är anskrämligt dåliga på miljöarbete där.

Det fanns harr i Husqvarnaån förut men den ska också vara för skitig för harren.

Munksjön är väl också ett kapitel för sig om jag minns rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min hypotes är att dagvatten är den största boven speciellt när det gäller Lillån och skrämmabäcken och en del andra vattendrag i Jönköping kommun. Habo har dammar för rening av dagvatten från huvudorten. I de mindre orterna som Fagerhult, baskarp och brandstorp leds vattnet från avloppsreningsverken till vattendragen men dagvatten är inte ett lika stort problem då de inte bor lika många människor i dessa småorter samt att det inte finns lika många industrier. Överlag är vattendragens status i habo bättre än i Jönköping just på grund av att dagvatten inte är ett lika stort problem, det är vad jag tror iaf. Att reglera och ställa krav på dagvatten är mycket svårare än andra typer av vattenutsläpp. Det positiva är att dagvatten kommer att bli en allt större fråga. Jag jobbar just nu själv med ett projekt angående dagvatten i just habo kommun och det är inte en lätt fråga det kan jag säga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var vid Röttle idag. Träden har börjat att skifta färg.

 

post-2445-0-05920700-1444502942_thumb.jp

 

Det kläcker fortfarande lite danicor. Såg en danica som blev uppäten, det hör inte till vanligheterna. Satt och tittade på en danica när det var ett vak bara 3-4 meter från sländan och tyckte det var konstigt att de aldrig äter danicorna. Då gjorde det ett ploppande och sländan försvann i ett märkligt litet vak. Kan ha varit en stor fisk när det blev ett sånt pyttevak på den stora sländan. Småfisken brukar ha problem att gapa över danicorna.

 

post-2445-0-40598400-1444502943_thumb.jp

 

Den här danican ser ut precis som en vulgata.

 

post-2445-0-29781000-1444502945_thumb.jp

 

Finns en del andra kryp också. Man har lite att knyppla med när man binder en sån här.

 

post-2445-0-73428000-1444502946_thumb.jp

 

Var lite sparsamt med vak. Fisken kom igång och vakade nån timme men mestadels var det dött. Fanns i och för sig inte mycket insekter på ytan. Fick ihop till 58 vak.

Blev en harr på 41 cm.

 

post-2445-0-92724900-1444502948_thumb.jp

 

Den hade en snygg ryggfena, harren ser lite bättre ut med hela fenor.

 

post-2445-0-38069300-1444502951_thumb.jp

 

12,2 grader i vattnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min hypotes är att dagvatten är den största boven speciellt när det gäller Lillån och skrämmabäcken och en del andra vattendrag i Jönköping kommun. Habo har dammar för rening av dagvatten från huvudorten. I de mindre orterna som Fagerhult, baskarp och brandstorp leds vattnet från avloppsreningsverken till vattendragen men dagvatten är inte ett lika stort problem då de inte bor lika många människor i dessa småorter samt att det inte finns lika många industrier. Överlag är vattendragens status i habo bättre än i Jönköping just på grund av att dagvatten inte är ett lika stort problem, det är vad jag tror iaf. Att reglera och ställa krav på dagvatten är mycket svårare än andra typer av vattenutsläpp. Det positiva är att dagvatten kommer att bli en allt större fråga. Jag jobbar just nu själv med ett projekt angående dagvatten i just habo kommun och det är inte en lätt fråga det kan jag säga.

I Lillån ska det vara reningsverket som orsakar lukten.

 

Politikerna i Jönköping vet mycket väl att dagvattnet skitar ner. Nu är det 2015 och inte 1950 så tekniken för att rena vattnet finns, det är en kostnadsfråga. De är för snåla och väljer att förstöra vattendragen istället för att åtgärda problemen. Sen bygger de på minst lilla plätt. De får se till att spara områden till dammar och våtmarker. Nu är det asfalt överallt, det kommer bli problem med översvämningar vid kraftigare regn i Jönköping.

 

Så istället för att säga "Vi skiter i att rena dagvattnet det kostar mycket pengar. Förorenat dagvatten kommer att bli ett stort problem framöver när staden växer. Dricksvattnet kommer bli otjänligt. Det blir mycket billigare att förlänga röret till vattenintaget".

 

Så heter det "Vi har framtidssäkrat vattenintaget".

 

Jag har varit vid Hjoån ett par gånger men där luktar det inte avlopp, ändå rinner ån rakt genom samhället. Hjoån har vatten till fisken också, inte torrlägger de ån två gånger om dygnet.

 

Jönköpings energi har kraftverk i Husqvarnaån och Röttleån och det är inte mycket vatten som rinner naturligt i de vattendragen. Precis som Habo energi leker med Svedån. De där kraftverken borde miljöanpassats för länge sen. Så det är inte många vattendrag som harren leker i vid Jönköping.

 

Om du ändå är i kommunhuset i Habo kan du fråga de där två tomtarna i Miljöpartiet vad de tyckte om min film från Svedån och säga att Magnus fortfarande väntar på svar på det mejl jag skickade för 7 månader sen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...