May 25, 201610 yr comment_1856193 Hej! Starta upp en tråd om kallrökning. Har gått och funderat på att göra en kallrökt under en längre tid. Har kollat på tuben och fastnade för funktionen med en akvarie luftpump med ställbart luftflöde. Är det någon som har byggt någon liknande rök och kan dela med sig lite info? Hur stor pump bör man köpa l/h? Jag vill ha en rök tid på ca 10-12 timmar, vilken längd och diameter ska röret ha då? Jag har många frågor och funderingar som måste redas ut innan jag kör igång:-) Hls Magnus Report
May 25, 201610 yr comment_1856195 Du kanske kan hitta nån info här http://www.smokai.se/rokaggregat/ Report
May 25, 201610 yr comment_1856196 Jag har byggt en kallrök .En smokegenerator och har haft fisken i kylskåp som jag har rökt i så att man kan styra temeperaturen. Förra året så blev det lite bitter smak i fisken och efter jag frågat på nätet så är nog anledningen att kylskåpet var för tätt.Den måste ha större lufthål så att röken inte ska ge för bitter smak.Det finns lite olika sätt o göra det på själva luftrrörer som ska trycka in luft i brännkammmarn.Den ritningen som visas funkade bättre än att trycka in luft längst bak i röret.Har en aqvarie pump med två lufthål som jag har fogat i ett rör .Sen finns det enklafre sätt att kallröka .Fanns tidigare i XXL en spiralnätrök som funkar väldigt bra i grille under kallare tider.Inte under sommaren.Viktiga är att inte ha fisken rätt över röken.Vid sidan om .Glöden som bildas i spåret avger lite värme o påverkar fisken. Edited May 25, 201610 yr by Meritaimen Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/ Report
May 26, 201610 yr Author comment_1856316 På 2016-05-25 at 23:31 Lilljalle sa: Du kanske kan hitta nån info här http://www.smokai.se/rokaggregat/ Tack. Jag har kollat på denna tidigare. Jag har inte sett vilken diameter det är på röret, någon som vet? / / Magnus Report
May 26, 201610 yr Author comment_1856318 23 hours ago Meritaimen sa: Hur visste du att jag hade denna modell på hjärnan;-) Tänkte sätta snabbkopplingar på röret och röklådan/skåpet och ansluta med slang. Pumpen ansluter jag på slangen. Vilken diameter och längd har du på röret? Vilken storlek har du på pumpen l/h? Hls Magnus Report
May 26, 201610 yr comment_1856319 39 minutes ago Freak sa: Tack. Jag har kollat på denna tidigare. Jag har inte sett vilken diameter det är på röret, någon som vet? / / Magnus 70mm utv, 350mm långt. Report
May 26, 201610 yr comment_1856321 37 minutes ago Freak sa: Hur visste du att jag hade denna modell på hjärnan;-) Tänkte sätta snabbkopplingar på röret och röklådan/skåpet och ansluta med slang. Pumpen ansluter jag på slangen. Vilken diameter och längd har du på röret? Vilken storlek har du på pumpen l/h? Hls Magnus Är ute o campar vid havet. Återkommer med info under helgen. Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/ Report
May 27, 201610 yr Author comment_1856335 6 hours ago Lilljalle sa: 70mm utv, 350mm långt. Tack för svar! Är det den minsta modellen? Report
May 27, 201610 yr comment_1856340 51 minutes ago Freak sa: Tack för svar! Är det den minsta modellen? Det kan jag tyvärr inte svara på. Brorsan byggde en och tog måtten från ett "original" rör. Vet inte vilken modell det var. Tror han hade en rök tid på 10-11 timmar på lägsta effekt på pumpen. Report
May 27, 201610 yr Author comment_1856353 1 hour ago Lilljalle sa: Det kan jag tyvärr inte svara på. Brorsan byggde en och tog måtten från ett "original" rör. Vet inte vilken modell det var. Tror han hade en rök tid på 10-11 timmar på lägsta effekt på pumpen. Ok! Tack för svar;-) / /Magnus Report
June 7, 201610 yr Author comment_1857312 På 2016-05-27 at 00:30 Meritaimen sa: Är ute o campar vid havet. Återkommer med info under helgen. Om du kommer ihåg, så får du gärna kolla diameter på röret och l/h på pumpen;-) Hls Magnus Report
June 7, 201610 yr comment_1857315 22 minutes ago Freak sa: Om du kommer ihåg, så får du gärna kolla diameter på röret och l/h på pumpen;-) Hls Magnus Alldeles strax får du info. Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/ Report
June 7, 201610 yr comment_1857320 35 minutes ago Freak sa: Om du kommer ihåg, så får du gärna kolla diameter på röret och l/h på pumpen;-) Hls Magnus Hade helt glömt bort o svara men här kommer foton.Vet inte hur många liter pumpem pumpar men den har två lufthål och risken kan va at man har för mycke tryck så att fisken får för mycke rök och blir besk men det är ja bara o testa sig fram. En problem är också nätet som håller spåna uppe från askkoppen där askan ska samla sig om det är för små maskar i nätet så geggar den ihop sig .tror nått i 4 mm maskar i nätet. Hae´r ritati rött hur jag har böjt röret o den andra röret så att utblåset blir mot rökkammaren/Kylskåpet eller var man nu har fisken. Ska lägga barnen så hörs vidare Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/ Report
June 7, 201610 yr Author comment_1857324 23 minutes ago Meritaimen sa: Är det denna du har? 275 l/h. Report
June 7, 201610 yr comment_1857327 16 minutes ago Freak sa: Det där är nog en variant kraftigare pump .Den har ju 4 munstycken ut men det gör ju inget man kan ju alltid minska trycket. Edited June 7, 201610 yr by Meritaimen Går inte att svara i ämnet Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/ Report
June 7, 201610 yr Author comment_1857330 Jag såg det när jag postade bilden. Har ett rör som är 80 invändig diameter. Tänkte bygga min rök med den, blir ca 600 hög, kommer rymma ca 2,5 l spån. Hur mycket spån rymmer ditt rör och hur länge brinner det om du snålar med luft? Hls Magnus Report
June 8, 201610 yr comment_1857338 14 hours ago Freak sa: Jag såg det när jag postade bilden. Har ett rör som är 80 invändig diameter. Tänkte bygga min rök med den, blir ca 600 hög, kommer rymma ca 2,5 l spån. Hur mycket spån rymmer ditt rör och hur länge brinner det om du snålar med luft? Hls Magnus Sist så räckte det gott o väl. Sen är ju luftfuktighet som påverkar. Röret fyllde jag ca 2.5 litet. Jag hade full ös på aqvarie pumpen. Ska försöka få tag i en mindre kylskåp så ska jag testa o röka igen. Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/ Report
June 29, 20169 yr Author comment_1858935 Hej! Då var röken klar!! En provisorisk montering av rök röret. Fyllde röret med 5 dl spån och startade upp den. Den har snart gått i 4 timmar och ryker fortfarande! :-) Nu måste jag knåpa ihop en röklåda så man kan provröka. Bilder kommer någon annan gång / /Magnus Report
June 29, 20169 yr comment_1858936 Spännande att se hur resultatet blir.Hoppas att det blir gott i första omgången,Ta lite bilder också. Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/ Report
June 30, 20169 yr Author comment_1859038 Hej! Då var köttet i saltlagen, en neutral och en med enbär, vitlök och örter. Röklådan är på g i form av en stor hink. Tänkte starta rökningen i morgon kväll, så vi hörs imorgon. Hls Magnus Report
July 1, 20169 yr Author comment_1859111 Hej! Då var köttet i den provisoriska teströken med salt på toppen! Varning för skrämmande hempulsbilder;-) Hls Magnus Report
July 1, 20169 yr comment_1859122 På 2016-06-29 at 22:23 Freak sa: Hej! Då var röken klar!! En provisorisk montering av rök röret. Fyllde röret med 5 dl spån och startade upp den. Den har snart gått i 4 timmar och ryker fortfarande! :-) Nu måste jag knåpa ihop en röklåda så man kan provröka. Bilder kommer någon annan gång / /Magnus Saltlådan ovanför va intresant.Saltas köttet under tiden när man röker? Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/ Report
July 1, 20169 yr Author comment_1859123 5 minutes ago Meritaimen sa: Saltlådan ovanför va intresant.Saltas köttet under tiden när man röker? Det hoppas jag inte! Tanken är att fixa lite röksalt i samma veva som jag röker köttet. Kommer byta ut saltet mot olja i morgon. Bra att ha om man vill ha lite rök smak i maten. Hls Magnus Report
July 2, 20169 yr Author comment_1859187 Hej! Rökningen gick sådär, fick tända om några gånger för att det hade slocknat:-( Skickar ner dom torklådan nu så får dom gå färdigt. Hls Magnus Report
July 2, 20169 yr comment_1859206 1 hour ago Freak sa: Hej! Rökningen gick sådär, fick tända om några gånger för att det hade slocknat:-( Skickar ner dom torklådan nu så får dom gå färdigt. Hls Magnus När man har rökröret längs upp så har den svårigheter att få luft.Har sett lösningar med en rund tät fjäder dimesion 20mm i diameter som man har instoppat i spånen hela vägen ner till tilluften.En anledning att jag valde ha rökröret längs ner i aparaten. Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/ Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.