Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kallrök

Featured Replies

Hej! 

Starta upp en tråd om kallrökning. Har gått och funderat på att göra en kallrökt under en längre tid. Har kollat på tuben och fastnade för funktionen med en akvarie luftpump med ställbart luftflöde. 

Är det någon som har byggt någon liknande rök och kan dela med sig lite info?
Hur stor pump bör man köpa l/h?
Jag vill ha en rök tid på ca 10-12 timmar, vilken längd och diameter ska röret ha då?

Jag har många frågor och funderingar som måste redas ut innan jag kör igång:-)

Hls Magnus

  • Replies 69
  • Views 71.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Mathias Nilsson
    Mathias Nilsson

    Har byggt mig en rök nu, inte testad med kött än men rök blir det i alla fall! Nu är det iofs minusgrader ute, men temperaturen ökar i princip inte alls i röken när den är igång!  

  • Mathias Nilsson
    Mathias Nilsson

    Invigd! Resultatet blev med beröm godkänt både av mig och familjen! Gjorde en 10%ig saltlage (1 dl grovsalt och en matsked socker/liter vatten) där fileerna fick ligga i ca 24 timmar. Lät de

  • Hej! Då var röken klar!! En provisorisk montering av rök röret. Fyllde röret med 5 dl spån och startade upp den. Den har snart gått i 4 timmar och ryker fortfarande! :-) Nu måste jag kn

Jag har byggt en kallrök .En smokegenerator och har haft fisken i kylskåp som jag har rökt i så att man kan styra temeperaturen.

Förra året så blev det lite bitter smak i fisken och efter jag frågat på nätet så är nog anledningen att kylskåpet var för tätt.Den måste  ha större lufthål så att röken inte ska ge för bitter smak.Det finns lite olika sätt o göra det på själva luftrrörer som ska trycka in luft i brännkammmarn.Den ritningen som visas funkade bättre än att trycka in luft längst bak i röret.Har en aqvarie pump med två lufthål som jag har fogat i ett rör .Sen finns det enklafre sätt att kallröka .Fanns tidigare i XXL en spiralnätrök som funkar väldigt bra i grille under kallare tider.Inte under sommaren.Viktiga är att inte ha fisken rätt över röken.Vid sidan om .Glöden som bildas i spåret avger lite värme o påverkar fisken.

 

 

smoke_generator_high_nozzle.jpg

Rökgenerator.jpg

Weber_test.jpg

Edited by Meritaimen

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

 

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

 

 

  • Author
På 2016-05-25 at 23:31 Lilljalle sa:

Du kanske kan hitta nån info här http://www.smokai.se/rokaggregat/

Tack. Jag har kollat på denna tidigare. Jag har inte sett vilken diameter det är på röret, någon som vet?

/ / Magnus

  • Author
23 hours ago Meritaimen sa:

 

 

 

smoke_generator_high_nozzle.jpg

Hur visste du att jag hade denna modell på hjärnan;-)

Tänkte sätta snabbkopplingar på röret och röklådan/skåpet och ansluta med slang. Pumpen ansluter jag på slangen.

Vilken diameter och längd har du på röret?

Vilken storlek har du på pumpen l/h?

Hls Magnus

39 minutes ago Freak sa:

Tack. Jag har kollat på denna tidigare. Jag har inte sett vilken diameter det är på röret, någon som vet?

/ / Magnus

70mm utv, 350mm långt. 

37 minutes ago Freak sa:

Hur visste du att jag hade denna modell på hjärnan;-)

Tänkte sätta snabbkopplingar på röret och röklådan/skåpet och ansluta med slang. Pumpen ansluter jag på slangen.

Vilken diameter och längd har du på röret?

Vilken storlek har du på pumpen l/h?

Hls Magnus

Är ute o campar vid havet. Återkommer med info under helgen.

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

 

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

 

 

  • Author
6 hours ago Lilljalle sa:

70mm utv, 350mm långt. 

Tack för svar!  Är det den minsta modellen? 

51 minutes ago Freak sa:

Tack för svar!  Är det den minsta modellen? 

Det kan jag tyvärr inte svara på. Brorsan byggde en och tog måtten från ett        "original" rör. Vet inte vilken modell det var. Tror han hade en rök tid på             10-11 timmar på lägsta effekt på pumpen.     

 

  • Author
1 hour ago Lilljalle sa:

Det kan jag tyvärr inte svara på. Brorsan byggde en och tog måtten från ett        "original" rör. Vet inte vilken modell det var. Tror han hade en rök tid på             10-11 timmar på lägsta effekt på pumpen.     

 

Ok! Tack för svar;-)

/ /Magnus

  • Author
På 2016-05-27 at 00:30 Meritaimen sa:

Är ute o campar vid havet. Återkommer med info under helgen.

Om du kommer ihåg, så får du gärna kolla diameter på röret och l/h på pumpen;-)

Hls Magnus

35 minutes ago Freak sa:

Om du kommer ihåg, så får du gärna kolla diameter på röret och l/h på pumpen;-)

Hls Magnus

 

Hade helt glömt bort o svara men här kommer foton.Vet inte hur många liter pumpem pumpar men den har två lufthål och risken kan va at man har för mycke tryck så att fisken får för mycke rök och blir besk men det är ja bara o testa sig fram.

En problem är också nätet som håller spåna uppe från askkoppen där askan ska samla sig om det är för små maskar i nätet så geggar den ihop sig .tror nått i 4 mm maskar i nätet.

Hae´r ritati rött hur jag har böjt röret o den andra röret så att utblåset blir mot rökkammaren/Kylskåpet eller var man nu har fisken.

Ska lägga barnen så hörs vidare

Aqvariepump.jpg

20160607_rök.jpg

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

 

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

 

 

  • Author
23 minutes ago Meritaimen sa:

Är det denna du har? 275 l/h.

Aqvariepump.jpg

51V60ja29bL._SY300_QL70_.jpg

 

16 minutes ago Freak sa:

 

Det där är nog en variant kraftigare pump .Den har ju 4 munstycken ut men det gör ju inget man kan ju alltid minska trycket.

Edited by Meritaimen
Går inte att svara i ämnet

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

 

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

 

 

  • Author

Jag såg det när jag postade bilden. Har ett rör som är 80 invändig diameter. Tänkte bygga min rök med den, blir ca 600 hög, kommer rymma ca 2,5 l spån.

Hur mycket spån rymmer ditt rör och hur länge brinner det om du snålar med luft?

Hls Magnus

14 hours ago Freak sa:

Jag såg det när jag postade bilden. Har ett rör som är 80 invändig diameter. Tänkte bygga min rök med den, blir ca 600 hög, kommer rymma ca 2,5 l spån.

Hur mycket spån rymmer ditt rör och hur länge brinner det om du snålar med luft?

Hls Magnus

Sist så räckte det gott o väl. Sen är ju luftfuktighet som påverkar. Röret fyllde jag ca 2.5 litet. Jag hade full ös på aqvarie pumpen. Ska försöka få tag i en mindre kylskåp så ska jag testa o röka igen.

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

 

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

 

 

  • Author

Hej!

Då var röken klar!!

En provisorisk montering av rök röret. Fyllde röret med 5 dl spån och startade upp den. Den har snart gått i 4 timmar och ryker fortfarande! :-)

Nu måste jag knåpa ihop en röklåda så man kan provröka.

Bilder kommer någon annan gång

/ /Magnus

  • Author

Hej!

Då var köttet i saltlagen, en neutral och en med enbär, vitlök och örter. Röklådan är på g i form av en stor hink. Tänkte starta rökningen i morgon kväll,  så vi hörs imorgon. 

Hls Magnus

  • Author

Hej!

Då var köttet i den provisoriska teströken med salt på toppen!

Varning för skrämmande hempulsbilder;-)

Hls Magnus

 

20160701_205233.jpg

20160701_205252.jpg

20160701_205302.jpg

20160701_205542.jpg

20160701_212303.jpg

20160701_212339.jpg

20160701_215553.jpg

På 2016-06-29 at 22:23 Freak sa:

Hej!

Då var röken klar!!

En provisorisk montering av rök röret. Fyllde röret med 5 dl spån och startade upp den. Den har snart gått i 4 timmar och ryker fortfarande! :-)

Nu måste jag knåpa ihop en röklåda så man kan provröka.

Bilder kommer någon annan gång

/ /Magnus

Saltlådan ovanför va intresant.Saltas köttet under tiden när man röker?

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

 

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

 

 

  • Author
5 minutes ago Meritaimen sa:

Saltlådan ovanför va intresant.Saltas köttet under tiden när man röker?

Det hoppas jag inte! Tanken är att fixa lite röksalt i samma veva som jag röker köttet. Kommer byta ut saltet mot olja i morgon. Bra att ha om man vill ha lite rök smak i maten.

Hls Magnus

  • Author

Hej!

Rökningen gick sådär, fick tända om några gånger för att det hade slocknat:-(

Skickar ner dom torklådan nu så får dom gå färdigt.

Hls Magnus

1 hour ago Freak sa:

Hej!

Rökningen gick sådär, fick tända om några gånger för att det hade slocknat:-(

Skickar ner dom torklådan nu så får dom gå färdigt.

Hls Magnus

När man har rökröret längs upp så har den svårigheter att få luft.Har sett lösningar med en rund tät fjäder dimesion 20mm i diameter som man har instoppat i spånen hela vägen ner till tilluften.En anledning att jag valde ha rökröret längs ner i aparaten.

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

 

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.