Hoppa till innehåll

Kallrök


Freak

Recommended Posts

Hej! 

Starta upp en tråd om kallrökning. Har gått och funderat på att göra en kallrökt under en längre tid. Har kollat på tuben och fastnade för funktionen med en akvarie luftpump med ställbart luftflöde. 

Är det någon som har byggt någon liknande rök och kan dela med sig lite info?
Hur stor pump bör man köpa l/h?
Jag vill ha en rök tid på ca 10-12 timmar, vilken längd och diameter ska röret ha då?

Jag har många frågor och funderingar som måste redas ut innan jag kör igång:-)

Hls Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt en kallrök .En smokegenerator och har haft fisken i kylskåp som jag har rökt i så att man kan styra temeperaturen.

Förra året så blev det lite bitter smak i fisken och efter jag frågat på nätet så är nog anledningen att kylskåpet var för tätt.Den måste  ha större lufthål så att röken inte ska ge för bitter smak.Det finns lite olika sätt o göra det på själva luftrrörer som ska trycka in luft i brännkammmarn.Den ritningen som visas funkade bättre än att trycka in luft längst bak i röret.Har en aqvarie pump med två lufthål som jag har fogat i ett rör .Sen finns det enklafre sätt att kallröka .Fanns tidigare i XXL en spiralnätrök som funkar väldigt bra i grille under kallare tider.Inte under sommaren.Viktiga är att inte ha fisken rätt över röken.Vid sidan om .Glöden som bildas i spåret avger lite värme o påverkar fisken.

 

 

smoke_generator_high_nozzle.jpg

Rökgenerator.jpg

Weber_test.jpg

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Meritaimen sa:

 

 

 

smoke_generator_high_nozzle.jpg

Hur visste du att jag hade denna modell på hjärnan;-)

Tänkte sätta snabbkopplingar på röret och röklådan/skåpet och ansluta med slang. Pumpen ansluter jag på slangen.

Vilken diameter och längd har du på röret?

Vilken storlek har du på pumpen l/h?

Hls Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago Freak sa:

Hur visste du att jag hade denna modell på hjärnan;-)

Tänkte sätta snabbkopplingar på röret och röklådan/skåpet och ansluta med slang. Pumpen ansluter jag på slangen.

Vilken diameter och längd har du på röret?

Vilken storlek har du på pumpen l/h?

Hls Magnus

Är ute o campar vid havet. Återkommer med info under helgen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago Freak sa:

Tack för svar!  Är det den minsta modellen? 

Det kan jag tyvärr inte svara på. Brorsan byggde en och tog måtten från ett        "original" rör. Vet inte vilken modell det var. Tror han hade en rök tid på             10-11 timmar på lägsta effekt på pumpen.     

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Lilljalle sa:

Det kan jag tyvärr inte svara på. Brorsan byggde en och tog måtten från ett        "original" rör. Vet inte vilken modell det var. Tror han hade en rök tid på             10-11 timmar på lägsta effekt på pumpen.     

 

Ok! Tack för svar;-)

/ /Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2016-05-27 at 00:30 Meritaimen sa:

Är ute o campar vid havet. Återkommer med info under helgen.

Om du kommer ihåg, så får du gärna kolla diameter på röret och l/h på pumpen;-)

Hls Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago Freak sa:

Om du kommer ihåg, så får du gärna kolla diameter på röret och l/h på pumpen;-)

Hls Magnus

 

Hade helt glömt bort o svara men här kommer foton.Vet inte hur många liter pumpem pumpar men den har två lufthål och risken kan va at man har för mycke tryck så att fisken får för mycke rök och blir besk men det är ja bara o testa sig fram.

En problem är också nätet som håller spåna uppe från askkoppen där askan ska samla sig om det är för små maskar i nätet så geggar den ihop sig .tror nått i 4 mm maskar i nätet.

Hae´r ritati rött hur jag har böjt röret o den andra röret så att utblåset blir mot rökkammaren/Kylskåpet eller var man nu har fisken.

Ska lägga barnen så hörs vidare

Aqvariepump.jpg

20160607_rök.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg det när jag postade bilden. Har ett rör som är 80 invändig diameter. Tänkte bygga min rök med den, blir ca 600 hög, kommer rymma ca 2,5 l spån.

Hur mycket spån rymmer ditt rör och hur länge brinner det om du snålar med luft?

Hls Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Freak sa:

Jag såg det när jag postade bilden. Har ett rör som är 80 invändig diameter. Tänkte bygga min rök med den, blir ca 600 hög, kommer rymma ca 2,5 l spån.

Hur mycket spån rymmer ditt rör och hur länge brinner det om du snålar med luft?

Hls Magnus

Sist så räckte det gott o väl. Sen är ju luftfuktighet som påverkar. Röret fyllde jag ca 2.5 litet. Jag hade full ös på aqvarie pumpen. Ska försöka få tag i en mindre kylskåp så ska jag testa o röka igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej!

Då var röken klar!!

En provisorisk montering av rök röret. Fyllde röret med 5 dl spån och startade upp den. Den har snart gått i 4 timmar och ryker fortfarande! :-)

Nu måste jag knåpa ihop en röklåda så man kan provröka.

Bilder kommer någon annan gång

/ /Magnus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Då var köttet i saltlagen, en neutral och en med enbär, vitlök och örter. Röklådan är på g i form av en stor hink. Tänkte starta rökningen i morgon kväll,  så vi hörs imorgon. 

Hls Magnus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-06-29 at 22:23 Freak sa:

Hej!

Då var röken klar!!

En provisorisk montering av rök röret. Fyllde röret med 5 dl spån och startade upp den. Den har snart gått i 4 timmar och ryker fortfarande! :-)

Nu måste jag knåpa ihop en röklåda så man kan provröka.

Bilder kommer någon annan gång

/ /Magnus

Saltlådan ovanför va intresant.Saltas köttet under tiden när man röker?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Meritaimen sa:

Saltlådan ovanför va intresant.Saltas köttet under tiden när man röker?

Det hoppas jag inte! Tanken är att fixa lite röksalt i samma veva som jag röker köttet. Kommer byta ut saltet mot olja i morgon. Bra att ha om man vill ha lite rök smak i maten.

Hls Magnus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Freak sa:

Hej!

Rökningen gick sådär, fick tända om några gånger för att det hade slocknat:-(

Skickar ner dom torklådan nu så får dom gå färdigt.

Hls Magnus

När man har rökröret längs upp så har den svårigheter att få luft.Har sett lösningar med en rund tät fjäder dimesion 20mm i diameter som man har instoppat i spånen hela vägen ner till tilluften.En anledning att jag valde ha rökröret längs ner i aparaten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...