Hoppa till innehåll

Tips i/kring Ammarnäs


Recommended Posts

Hej,

Jag och fiskepolaren har nu bokat in vår traditionsenliga fiskeresa till Ammarnäs, detta året blir det 10 augusti till den 21 augusti.
Vi har besökt Ammarnäs de två senaste somrarna och haft otroligt bra fiske, men nu tänkte vi leta efter lite "nya" fiskeplatser i området.
Vi har varit vid de vanliga platserna såsom Tjulån, Vindelälven, Näsbergstjärn och även någon dag i Vindelån.
Om någon har lite andra förslag på fiskeplatser får ni gärna skriva (eller skicka PM), vore kul att se lite nya vyer och testa nya vatten.

En tanke har varit att ta oss upp till den korta strömsträckan mellan stora och lilla tjulträsk.

Vi kan absolut tänka oss att vandra en bit, men kommer nog att sikta in oss på dagsetapper.
Fiske efter öring och röding står högst på listan, tror inte harrfisket kan bli mycket bättre än vad det är i Tjulån.

Vi planerar även på att spendera ett par dagar längs med Vindelån (hyra bäddar i rävfallsstugan), någon som gjort det tidigare?

Mvh,
Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej,

Jag får kolla upp Laisälven, tack för tipset!
Jag mailade Peter (samt fishyourdream) för ett tag sedan. Tyvärr fick jag inget svar från Peter, vet ej varför.
Jag har träffat Peter flera gånger i Ammarnäs och håller med om att han verkar vara en trevlig man!

Mvh,
Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Peter har säkert haft fullt upp med renovering m.m. Prova ring till Guidecentret, eller kanske till Naturrum. Rävfallsstugan är fin, och där är några fina platser rätt nedanför. Från den kan man också gå uppströms Vindelälven, efter ca 3-4 km gör älven några fina svängar. Vidare Vindelälven norrut mot Vitnjul och ändå längre är fantastiskt fint. Ån mellan lilla och stora Tjulträsk är också fin och lättillgänglig med båtskjuts. Magiskt vackra platser allihopa!

Röding är mera i fjällsjöarna, medräknat även Tjulträsken och Bissan, Bertejaure områdena. Du bör kolla med de i Ammarnäs om vilka sjöar man kan köpa kort till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för tipsen Salar, dessa ska diskuteras med fiskevännen och förhoppningsvis kan vi besöka några av dem!
Är väldigt sugen på att fiska i Vindelån i år, lärde mig en hel del nytt om öringfiske efter 1 år på Nya Zeeland, kan säkert komma väl till pass.

Vet du var/hur man bokar båtskjuts till ån mellan lilla och stora tjulträsk?

Mvh,
Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...