Jump to content

Fiske i Florida

sloopy

Recommended Posts

Jag har lite funderingar på en resa under juluppehållet i år. Tänkte ta en 3-4 veckorstur till Florida. Har hört att fisket kan vara riktigt bra på  många platser och det är rätt så varierat vad gäller arter och miljöer. Är det någon här på forumet som fiskat i Florida och har några tips att ge en novis?

Även allt som inte har med fiske att göra är välkommet. Typ boende, platser och annat som är värda att besöka och uppleva tas tacksamt emot.

• 3 weeks later...

Inte mycket kött på benen när det gäller Florida men har börjat snegla mot Bahamas istället. Där verkar det som man kan röra sig lite mer på egen hand och eventuellt fiska lite själv utan guider. Ser man på priser för båtguider i Florida så får du jobba många timmar under lång tid för att ha råd med det. Är det någon som har varit på någon av Bahamas alla öar och har lite handfasta tips eller bra länkar? Hotell, fiske, sevärdheter, dykning osv. All info tas tacksamt emot!

Tack för svaret, Svanberg! Har tänkt på det där med att hyra något där det ingår en båt. Det öppnar många dörrar. Frågan är bara var man kan få tag på det. Vet du om det finns någon sajt/ förmedling där man kan hitta en sådana kontakter? Kanske amerikanska fiskeforum? Har förstått att ska man ha det ultimata fiskeracet så är det typ från mars till juni i Florida när större tarpon rör sig in mot land för att leka. Men med en sån på kroken så är väl risken att grejerna åker på hyllan och det blir typ golf efter det. Bahamas verkar mer layback and take it easy på nått sätt men jag kan ha fel. Behöver bara komma bort ett tag från ekorrhjulet och få lite nya intryck och det är egentligen inte viktigt är inte hur många och stora fiskar  jag kan få.

Florida fungerar perfekt om du inte är ute efter att fånga den största..

flyg till Miami eller ft louderdale, hyrbil till västsidan (mexikanskagolfen) naples-bonita-ft myers-sanibel.

Finns hur mycket Snook, Jacks och andra mindre kända arter!

Fiska från stränder, mangrov eller

i kanalerna.

Tack för förslagen, Blomqvist! Verkar som spännande områden du pekar ut. Mycket träskmark ser det ut som. Har sett fiskeprogram tidigare när de fiskar snook, trout, red med båtar nånstans i de här områdena men aldrig från land.  Är det något ställe du nämner som du tyckte var speciellt och extra trevligt att vistas på?

14 hours ago blomqvist_99 sa:

Vi bodde vid bonita beach. Bara att greppa spöet och ut och kasta på stranden. Fick Snook, ladyfish och Jacks.

Gillade barefoot beach och big hickory Island:)

Jag bugar och bockar för dina tips på platser! Stränderna ser ut som i en dröm, vit sand och turkos hav. Lite svårt att föreställa sig att det finns bra fiske vid sådana sandstränder. Här på västkusten så undviker man dem om man vill få annat än plattfisk med sig hem. Det här området mot golfen i Florida var nått helt nytt för mig. Det blir nog en tur dit nu i vinter och få sätta foten på amerikans mark för första gången. Än en gång tack för dina tips, Blomqvist!

Fiskade vid st Petes beach utvadad, fick större akvariefiskar. Fiskade tarpon från en hotellpir i Keywest utan framgång dock förutom dessa akvariefiskar. Fick tips om flatsfiske utan båt  i Bahia Honda state park nära Key West. Det var inte bonefishsäsong när jag var där över nyår så jag tetsade inte.Glöm inte fiskekort, separata för sött och salt.

7 hours ago Foam sa:

Fiskade vid st Petes beach utvadad, fick större akvariefiskar. Fiskade tarpon från en hotellpir i Keywest utan framgång dock förutom dessa akvariefiskar. Fick tips om flatsfiske utan båt  i Bahia Honda state park nära Key West. Det var inte bonefishsäsong när jag var där över nyår så jag tetsade inte.Glöm inte fiskekort, separata för sött och salt.

Tack för dina tips, Foam! Bahia Honda state park verkar riktigt nice. Har sett fiskeäventyr därifrån tidigare med både tarpon och goliat grouper tror jag det var. Men det var från båt och ute i bukten och vid bropelare. Jag tar gärna akvariefiskar om de bara drar i linan. :)

Och bra du nämde det där med fiskekort. Kan inte hitta nån info om kort för havet. Är det speciella områden, typ privata fiskeområden i havet som här svedala?

Tack! Härlig information American style:D 90% reklam. Inte så fördelaktigt för turister att vara en fiskande non resindent men bra för bevarandet av mångfald och artrikedom. Fast det drabbar ingen fattig så det är bara att betala och se glad ut.