Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hur gör man för att färga vitt hår till beiss/golden olive?

Eller finns det någon bättre grundfärg på håret att köra på?

Edited by hector
Posted
5 minutes ago Ismo sa:

ikade i Frödins färgning-skala...det sa bara "Gyllen-Olive" Färgbad 2ml...(färg) Ättika 1dl...tid i badet...45-min-1 tim.

Antar att färgen skall var den samma....& antar att han menar att en skall använda så vitt material som möjligt....& detta med 1l vatten som grund.

Låter som en bra grund att jobba utifrån, tackar!

Posted

Jag var väl mest orolig för att överdosera färg och så :P

Men visst har du rätt, men kan lära sig genom att faila själv, men det är ju också trevligt att ibland höra vad mer erfarna har att säga, speciellt om det finns någon som har erfarenheter av just den färgen :) 

Posted
3 hours ago Ismo sa:

Kikade i Frödins färgning-skala...det sa bara "Gyllen-Olive" Färgbad 2ml...(färg) Ättika 1dl...tid i badet...45-min-1 tim.

Antar att färgen skall var den samma....& antar att han menar att en skall använda så vitt material som möjligt....& detta med 1l vatten som grund.

Var får man förresten tag på Frödins färgningsskala?

Posted (edited)

Den fungerade efter en stunds tvekan hos min gamla Explorer som automatiskt valdes som läsprogram trots att jag kör eldräv.

Artikeln var ju helt lysande och påminnde mig om den goda tiden när vita kockrockar färgades orange, i storgrytan på spisen,  för att bekläda cortegemusiker från en viss mycket känd teknisk högskola i Göteborg ( börjar på CH o slutar på MERS). Känner väl igen salt och ättikafixeringen.

Tänk på handskar, tänger, slevar avrinningsplatser mm för er egen och samboronbons säkerhet och glädje. Och dra ut torkens sladd innan den nedsänkes i värmebadet. Färga gärna hos en avlägsen släkting...

Kan man använda annorlunda material för att till handahålla färgen? T ex  Cohenilllöss, gul lök mm

Edited by Ingemar
Posted

Lennart Bergqvist - "Flugbindning på mitt sätt" var ganska bra att läsa vid färgning om jag kommer ihåg rätt, dock har jag inte kvar boken själv.