Hoppa till innehåll

Stigfjorden,Tjörn


Patoalexis

Recommended Posts

Jag bor i närheten av Stala kyrka och fiskar ofta i området. Brukar lägga i vid Rossö. Stigfjorden är ett fantastiskt område för havsöringsfiske och du kan fiska öring i stort sett var som helst. Fiska av strömsatta landlinjer med fina leopardbottnar och ålgräsängsområdena. Det är svårt att misslyckas i Stigfjorden :) Makrill är inga problem det heller bara de kommit in. 

Hade jag varit dig hade jag tagit båten och gett mig ut på rektur med båten. Du kommer bli helt salig när du ser alla ställen. Det här är tveklöst ett av Orusts vackraste och mest produktiva fiskeområden.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Patoalexis sa:

Vilken tid på dagen är bäst för att fiska makrill?

Den tiden då ett jagande stim råkar hålla till i närheten ;) Skämt åsido så får du makrill under  hela dagen bara de är där och inställda på att äta. Om så är fallet märker du det enkelt genom att de gärna jagar upp småfisk till ytan och när det är som mest action bryter även makrillen ytan i jakten. Tänk dig att det regnar fisk typ, du hör/ser det på avstånd. 

Det är bara när de går å silar plankton de är svåra att få på kroken. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Patoalexis sa:

Hej Jonas ,

Tack ska du ha för informationen.

Jag har sommar stugan på andra sidan dvs Tjörn , Klövedalen ,<har du någon tips här ?

Kolla Google maps satellitbild. Det är kanonfint längs hela kustlinjen på Tjörnsidan. Har du båt är ett bra starttips att helt enkelt börja fiska mitt emot Kälkerö och sen bara följa kustlinjen in i viken och hela vägen mot Sundsby kile. Där har du en rejäl heldag eller två och sen kommer du veta betydligt bättre var du ska lägga krutet resten av säsongen. Har du frontmonterad elmotor lägger du dig på en långsam drift 20-30 meter från land och bara matar kast hela vägen. Det är väldigt effektivt och du kommer lära dig området samtidigt som chansen till hugg är på topp.

På tal om Sundsby kile... Det var tydligen en ganska rejäl tidvattenström därigenom in mot hakefjorden innan man byggde om 160:an och blockade flödet till en bråkdel. Tänk vilket lyft om man kunde bygga riktiga broar och öppna upp vattenströmningen därigenom igen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas,

Tack!!

Det ska jag göra , jag har båt , en uttern 5412, fast ingen elmotor. I somras såg jag många båtar i somras mittemot Källkerö som fiskade makrill, det verkar vara en populär plats, fast vi fick bara 3 st makrill.

Det blir en mycket spännande sommar.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inga problem. Om du vill kan du höra av dig när du är i krokarna så kanske vi kanske köra någon rektur ihop? Jag har några vita fläckar på Tjörnsidan jag behöver beta av. 

Det är fint utanför Kälkerö. Är du ändå där ska du passa på att ta en havsöringsrepa i naturhamnenB)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...