Hoppa till innehåll

Finnartråden ?????


Record

Recommended Posts

Jag misstänker att jag missade en del inlägg på slutet men det fanns en risk att tråden skulle utvecklas till något som på juridiska kallas 'hets mot folkgrupp'. Att det svinas ner i naturen och annorstädes har blivit allt vanligare och tycks vara ett internationellt problem. I USA framställs det mera som en generationsfråga efter vad jag har läst. Gammelt tebaks hade man kanske en större respekt både för naturen och det gemensamma. Själv blir jag fortfarande både chockad och upprörd när människor äter sin hamburgare och sedan 'vevar' ner sidorutan och slänger ut skräpet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, xps said:

Jag misstänker att jag missade en del inlägg på slutet men det fanns en risk att tråden skulle utvecklas till något som på juridiska kallas 'hets mot folkgrupp'. Att det svinas ner i naturen och annorstädes har blivit allt vanligare och tycks vara ett internationellt problem. I USA framställs det mera som en generationsfråga efter vad jag har läst. Gammelt tebaks hade man kanske en större respekt både för naturen och det gemensamma. Själv blir jag fortfarande både chockad och upprörd när människor äter sin hamburgare och sedan 'vevar' ner sidorutan och slänger ut skräpet.

hej.

Jag vet inte vad du menar med "långt tebaks" men om man ser våran "plastperiod" här på jorden så skulle jag nog vilja påstå att det är nu först som den stora massan börjar få upp ögonen för vad våran nedskräpning de senaste 60-70 åren har inneburit. Det är bara en väldigt svår uppgift att få de överbefolkade länderna att börja ta hand om sitt skräp istället för att bara kasta ut hushållsavfallet i närmsta vattendrag.

Jag hade ett samtal med en barndomsvän för några veckor sen om hur våra fäder betedde sig när vi var små(vi är från kiruna/tornedalen) och hur vi blev tvungna att säga åt dom att tex ölburkar på botten av älven ej försvinner, de brinner ej hellre upp i brasan eller förmultnas i myren.  Min farbrors saab v4 står fortfarande kvar bredvid en sjö nära soppero, den har stått där sen 70-talet. Det var väl ett smidigt ställe att dumpa sin trasiga bil på tyckte han.

Personligen har jag inte märkt nån gigantisk skillnad på svenskar,finnar,norrmän och hur de beter sig. Träffade norrmän i rostuelva som skröt om hur jäkla bra det var att näta där, de gjorde det även då framför ögonen på oss svenska flugfiskare som rest i dagar för att ta sig dit. 

 

Det jag tycker mig se varje gång jag är ute är en stor skillnad i respekt både för naturen och fisken mellan flugfiskare och spinnfiskare, det kommer nog av att flugfiskare i regel är mer intresserade och investerade i det de håller på med. 

"långt tebaks" ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är kanske lite inskränkt när jag jämför hur människor ikring mig betedde sig förr jämfört med hur de beter sig nu. 'Gammelt tebaks' är när jag var riktigt ung, när jag var en valp för 60+ år sedan. Jag såg just inget skräp när vi var vid sjön eller i skogen. Kanske jag var i fel skog och vid fel sjö? Konsumtionssamhället som vuxit fram sedan dess har ju alstrat oändligt mycket mera skräp och den ekonomiska utvecklingen har gett fler människor möjlighet att köpa detta skräp så det är ju möjligt att beteendet inte har ändrats utan att det finns fler människor som beter sig och de har råd att bete sig mera? Vad vet jag??

Det var i alla fall en fin instruktionsfilm om hur man sänker skräpet utomskärs. Nu måste jag bara skaffa en båt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...