Hoppa till innehåll

fiske i Grövelsjön, när?


rensvind

Recommended Posts

Hej,

jag tänkte åka och fiska i Grövelsjön i sommar. Jag har letat och letat och hittat massa om fisken runtomkring Grövelsjön men ingen om fisket i själva Grövelsjön. Jag undrar bara när jag ska tima i det. Nu sitter ni säkert och tänker att "det vet väl alla att i fjällsjöar ska man fiska då och då för vid tillfälle hitochdit återfinns öringen och rödingen i strömmande vatten etc" men jag vet inte det för jag är skåning i Örebro som bara fiskat i fjällen när det passat kalendern, aldrig med någon särskilt plan om när det skulle vara bäst. Så kort och gott, har ni några goda råd till mig om när jag ska lägga min resa? Mitten på juni, slutet på augusti etc?. Och det är i själva Grövelsjön jag vill fiska även om jag förstått att Femundsmarka, forsksjöarna, storån, grövlan etc är "de riktiga flugfiskevattnen", Man jag gör sällan saker som man ska. Jag gör som jag vill.

 

Vänligen

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, finns fina vatten runt omkring i området. Om du går över fjället till försäljarna kan du ha ett fint fiske där på öring.

5 km till är du i storån. Fint öringfiske.

Grövelsjön är både öring o röding.  Åker du upp veckan efter midsommar brukar det vara bra fiske överallt. Det hade jag gjort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Midsommar. Förstår att du bestämt dig för Grövelsjön och inget av det andra i området så jag lämnar det. 

Kolla Google earth. Leta upp grynnor, djuphålor och bäckutlopp.  

Ett tips. Är det tråkigt väder, inga vak och du har båt. Lägg drifter längs land och fiska av långa sträckor precis som när du fiskar havsöring. Funkar utmärkt att använda samma flugor också...

Ta en tur över på norsksidan också. Fiskekort borde finnas på www.fishspot.no alt i Sylen på andra sidan sjön. Finns några fina utlopp där.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...