Hoppa till innehåll

Enorm landbaserad fiskodling i Sotenäs.


losmopedo

Recommended Posts

Om man kan få till - någonstans och på något vis - en odlingsform för fisk som är hållbar ur alla aspekter har jag inget att invända mot det. Rimligtvis måste denna i så fall vara landbaserad. Fisken i havet räcker inte till för den efterfrågan som finns. Men när jag tidigare läste om detta projekt kände jag mig inte trygg med upplägget och dessutom befarar jag att kommunen och dess innevånare så småningom står där med Svarte Petter. Det norska företaget sysslar ju bara med att utvinna pengar för egen del. Så är det ju också med de flesta investerare, vad det än handlar om. Det krävs att någon har intresse av och kompetens för själva verksamheten. Alla miljöaspekter måste beaktas. Produkten måste kunna bära de kostnader detta innebär, detta i konkurrens med billig norskodlad dynglax. Är detta realistiskt?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 1 year later...
  • 11 months later...

Laxodlingen i Sotenäs fick tydligen avslag hörde jag för några veckor sedan.   Jag tror det var ett bra beslut om man ser till fjordmiljön i Sotenäs. En liknade anläggning i Säffle eller Åmål har däremot gått igenom.

Jag tror tyvärr odlingar är tveksamma miljömässigt även om de är på land. Man skalar ju upp till mångmiljardprojekt för att hitta lönsamhet och på den nivån blir även procentuellt sett små utsläpp (jämfört med befintliga anläggningar) betydande.

Undantaget är väl möjligtvis om de inte beviljas utsläppsrätt i befintliga vattensystem. Mig veterligen finns det däremot inga RAS-anläggningar som är placerade så just nu?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sotenäs var väl tydligt att det var ett luftslott redan från början? Säffle däremot är reellt och i byggnation.

Så vitt jag förstår så faller en sådan landbaserad odling in i våra mycket högt satta svenska krav på vattenrening. I Säffle så vill jag minnas att man har gjort en deal med kommunen så att vattnet renas på den kommunala stationen efter en viss intern rening. Skulle killgissa på en aktiv slam-bassäng eller bara mekanisk grovfiltrering. Sedan så kan det slammet användas till bränsle, gödsel, mm. Då ska det inte vara några konstigheter med vattnet som släpps ut i Vänern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...