Jump to content

Hur mycket pengar har ni lagt ut på flugbindning?

Recommended Posts

1 hour ago, Sahlberg said:

Ha ha, underbart! 

Påminner mig om när min styvfarsa började med flugbindning och helt plötsligt började visa intresse för morsans perserkatt (som han egentligen avskydde). 

Ja det ger andra ögon på tillvarons små bepälsade medborgare. ?

En anekdot på temat var när jag tog en rejäl bunt långt blont gethår. Samma kulör som sambons. En rejäl kökssax, gethåret, smög upp bakom henne tog tag i hennes hår och klippte till rejält med saxen i luften. Hon vrålade, hoppade rakt upp och vände sig i luften! Där stod jag med saxen och höll upp gethårsmanen i triumf. Skrattade hysteriskt och sprang iväg med den. Hennes illtjut och vilda blick när hon började dra i sitt hår och jaga mig med äkta mordlystnad glömmer jag aldrig. 

• Like 2
  • Haha 4

4 hours ago, jakobj said:

Ja det ger andra ögon på tillvarons små bepälsade medborgare. ?

En anekdot på temat var när jag tog en rejäl bunt långt blont gethår. Samma kulör som sambons. En rejäl kökssax, gethåret, smög upp bakom henne tog tag i hennes hår och klippte till rejält med saxen i luften. Hon vrålade, hoppade rakt upp och vände sig i luften! Där stod jag med saxen och höll upp gethårsmanen i triumf. Skrattade hysteriskt och sprang iväg med den. Hennes illtjut och vilda blick när hon började dra i sitt hår och jaga mig med äkta mordlystnad glömmer jag aldrig. 

Du är en ond man! :D

13 hours ago, jakobj said:

Jag lider av samma problem.

Men tack vare sambons bordercollie har jag hittat det perfekta gethåret! I strukturen precis som get. Bra längd också. Och taperat utan brutna spetsar. Superhår! Tyvärr får jag inte klippa honom så jag tar bara småbitar då och då utan att det märks så mycket. Till en och annan fluga. Blir ett jävla liv när jag råkat klippa så det syns och är en kal fläck så jag får göra det i lönndom och försiktighet..

En gång i en kombination av ungdomligt oförstånd och rikligt med Laphroaig hittade jag en liten vrå på min dåvarande sambos kungspudel där det växte fantastiskt fint sunrayhår.

Jösses vilka flugor jag fick ihop den kvällen.

Men vart hon visst skitsur när hon kom hem, dels för att jag var dretfull och dels för att hundkräket skulle ställas ut dagen efter.

Fyfan vilket dåligt omdöme hon hade.

Inte konstigt att det förhållandet tog  slut ? 

Och inga pudelsunrays har jag kvar...

• Haha 1

Det blir ju lätt en del.
Men som många skrivit så är det ju en del av tjusningen med fiske att binda sina egan flugor och drömma om kommande säsong. Lägger nog några tusen per säsong. Nu senast har jag försökt hitta den perfekta bruna nyansen på rävhår till den vanlige, går igenom en del rävhår...

• 2 months later...
  • 1 year later...

Mycket har det blivit. Jag har hållit mig borta från de små flugorna och köpt färdiga, där har jag sparat mycket pengar. Har nämligen problemet med att jag snöar in och går all in. Senast för 2-3 år sedan på gäddflugor på tub, där gick det säkert 4-5000. Eftersom jag är omständig och binder långsamt så har det inte blivit mer än kanske 8 flugor. Inte direkt ekonomiskt försvarbart…

Laxflugor har det också blivit, har säkert bundit 100 st. Men nu är det 5 år sedan jag fiskade lax. Flugor för kustöring har det också blivit massvis av, tyvärr längesedan dom simmade. Nu blir det mest streamers mm till regnbåge och dessa används! 

Tyvärr gör familjelivet, och dåliga regnbågsvatten i Sthlm att flugbindningen blir ett substitut till det riktiga fisket.

Helt säkert inget på senaste 25åren men innan det.

Många tiotals fina Metz torrflugenackar i samlingen grade 1 och fridlysta djungeltuppnacken grade a1 knappt använd ligger  och väntar på beslag. Krok i tiotusental. I dagens kurs  kan det landa på 20-30k.