Hoppa till innehåll

Kajaktransport på biltak, tips?


Recommended Posts

Kommer en sån här hem till mig snart.

https://www.kayakstore.se/products/hobie-passport-10-5-fish

Tacksam om jag kan få tips angående transport på biltak.

Duger takräcke, rörisolering o spännband?

Ska upp till bohuslän via E6an i mitten på april.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Takräcke och spännband är perfekt. Däremot är det viktigt att du spolar av bilen/taket noga direkt efter varje hemkomst. Saltvattendropp som lämnas på taket mår inga bilar bra av.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer, tackräcke och spännband räcker gott. Fram tills i år har jag haft en Native slayer 10 som väger ca lika mycket som din kajak. Den har funkat bra att lyfta upp själv direkt till takräcket och sedan spänna fast. Tror dock det är viktigt att man använder spännband med lastspännare och inte den enklare modellen. Man får tänka på att det blir stor rörelseenergi om man exempelvis bromsar kraftigt.

Tills i år har jag köpt en Hobie Pro angler 12 360 som väger betydligt mer. Till den har jag köpt något som heter Rhino Rack side loader och som hjälper en att få upp den på taket. När väl på taket kommer den transporteras på vanliga takräcken och med spännband runt. 

Du bör få en en bibba papper med kajaken som bland annat beskriver hur transportera men även förvara. Tror Hobie skickar med det med alla sina kajaker 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft minst ett tiotal Hobie och Native samt en point 65 sedan 2005. Har använt vanliga spännband i mindre varianten eller remmar. Har aldrig upplevt att det skulle va ett problem med att få fast kajaken på taket. Spänn med förnuft så funkar det utmärkt med vanliga grejer. Kajaken är ju bredast på mitten så lägger man spännbanden i de smalare delarna fram och bak finns det inte en chans att de kan glida.

Jag använder förövrigt hellre vanliga remmar än spännband men det jag hittar först brukar prioriteras.

Lägg gärna in en länk till kajakspännare. Vore intressant att se vad det är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kajakspännare? Menar du mina kajakspännband? De ser ut så här. https://langholmenkajak.se/utrustning-tillbehor/spannband-kajak/?gclid=CjwKCAjw_YShBhAiEiwAMomsEH0uzrn4YGXhQFQUiDqTtlc9pUammSWyIZj-K8DfQObZ5VBWGF8Y_RoCxHcQAvD_BwE

Fördelen är ju att man bara drar med armstyrka. Så blir automatiskt att man inte spänner för hårt. Säkra upp med ett par halvslag så inte banden fladdrar i vinden heller. Är inte jätteflitig kajakfiskare men blivit ett antal hundra mil med kajak på taket och inga problem. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör ni era uppochnervända på taket eller rättvända?

Också nyfiken på om ni sätter remmar från för respektive akter till bogseröglor?

Man ser bilder på vanliga kajaker med sistnämnda...

Men hobien är 10,5' och min bil är nästan 5 meter lång...

(frågar eftersom jag planerar att köra på 110-väg någon enstaka gång...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upp och nervända.

lägg den mitt på räcker och ha lite längre mellan räckena. Dra runt räcket innanför railsen, över kajaken runt insidan railsen på räcket, över kajaken och dra åt. Knyt fast flärpen på spännbandet så den inte slår mot biltaket.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...