Hoppa till innehåll

SA Lite Skagit


E12

Recommended Posts

Har en SA Lite Skagit med integrerad skjutlina. Tanken var till mitt 9,6#7 efter Lax/HÖ på sommarlåg älv, men efter en tur så insåg jag att jag inte gillade den, kanon med skjutlina och utbytbara spetsar men upplever den lite klumpig.

Vad kör ni andra med, (ej ren WF lina)

Läst gott om G-Lines Multi WF med skjutlina ,men tar gärna emot fler tips. Den ska ladda fort, underhandskast för det mesta.

/Kent

IMG_4022.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har spey lite skagit även spey lite Scandi. Kört båda på 1-h 9.6 #7. Även kastat guidelines multi tip. 
 

Men GL ULS är är det som passat bäst på enhandaren. Obs, kör enbart u-hands kast. 7/8:an på 18 gram med en flat skjutlina, skjuter som en raket.

spey lite Scandi  fungerar också, lite slängig, men med lite längre tafs kastar den riktigt fint. Framför allt väldigt långt, laddar extremt enkelt. 
 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ok tack för ditt svar, så du gillade Uls linan iaf, om det står mellan den och Scandi linan, vilken tar du som en allround med bra underhandskast och snabbt kunna lyfta och ändra riktning osv? Och skjuter de lika bra eller är SA lite vassare där? Tror ULS light tipparna är som klippt och skurna för detta ockdå.

/Kent

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskade SA Scandi (integrerad) en vecka nu i somras. Den lyfter du  och vinklar 90g med en tung 10cm tub 🙂

tyckte spey lite Scandi var enklare, laddade bättre, kastade längre. 

ULS linan var lite mer harmonisk (utrullningen) Jag skulle inte överklassa spey lite Scandi alls.
den laddar så fint ändå.

och som samtliga SA linor är kvaliteten fanatiskt. Och den lilla delen som låter när man när skjutlinan är riktigt härlig på natten. 
 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svår fråga, men jag skulle nog landa i Scandi linan. 

På en 9,6 #7, nu skiljer sig spön från spön men 270 grains varianten. Men om spöet gillar lite lättare kolla även på 240 grains
Jag tyckte dessutom att skjutlinan var så pass bra (integrerade) att jag skulle köra hel-linan. 
Jag fiskar annars alltid klump med flat skjutlina. Men denna var riktigt härlig! 
Slipper man dessutom att blötlägga linan innan :)

+ med ULS - mer harmonisk, mer åt "Scandi hållet" 

+ med Spey lite Scandi, så otroligt lätt kastad, laddar extremt lätt. Även rätt tjock, så man fick bra fart på linan. 
 

Det som jag tycker skiljer linorna är den tydliga viktfördelningen, mer tapering på ULS, mer vikt baktill på Spey lite. 
Är du med :) ?

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.


















×
×
  • Skapa ny...