Jump to content

Landat samma havsöring i havet

Lodjur

Recommended Posts

Åhoj!

Hade en spännande kväll på västkusten i onsdags.
Dels för att en 33-fots båt ute på en kobbe brann upp av oklar anledning, men också pga det tråden handlar om...

Efter att jag precis landat en havsöring på 41 cm så går kompisen fram för att ta en bild innan den får gå tillbaka.
Lite senare ser jag att han sitter och kollar på telefonen och grubblar...
Frågar honom vad det är han tänker på, och han svarar att fisken jag tidigare landat fångade hans uppmärksamhet för att den hade ett speciellt ärr i mungipan som han kände igen, han hade sett en fisk med ett liknande ärr i mungipan bara några dagar tidigare.

Vi börjar kolla igenom mina och hans bilder och mycket riktigt! Han har en bild på en öring fotad på samma sida med ett ärr i mungipan.
Nästan direkt såg vi att de var för lika för att vara ett sammanträffande, men vi jämför placeringen på fiskens markeringar och får det bekräftat.
Det är samma fisk som han 6 dagar tidigare landat på en plats ca 400 meter ifrån vart vi spenderade denna kvällen!

När jag fiskat i en mindre insjö så har jag under en höst landat samma öring 2 gånger.
Att det händer i havet med nästan en veckas mellanrum känns helt osannolikt.

Har någon av er varit med om något liknande?

Bilderna är i olika ljus, kraftigt inzoomade så ursäktar lite kass kvalitet, men det räcker för att med säkerhet kunna identifiera fisken.

image.jpeg.b788e9e4dac1eece2de0c1865ca4ea2b.jpeg

image.jpeg

Edited by Lodjur
  • Like 6
  • Thanks 1