Jump to content

Recommended Posts

Posted

Halloj alla duktiga kastare, 

Jag har senaste veckorna tränat lite kastning. 
Har köpt mig en lite rappare 5.a med tillhörande lina för detta ändamål. 

Köpte en begagnad lina här på forumet (sa infinity smooth) 

Linan sitter som en smäck på spöet, otroligt tighta linbågar. Längden är tillräcklig. 
Och jag vet exakt vad jag behöver fokusera på för att effektivisera kastandet. 
Kastandet sker i vatten. 

Men, efter cirka 15-20 min fiske så suger linan fast i ringarna / spöet. 
Kortare kast, trots hög hastighet på linan fastnar liksom i spöet. Vid fram och bakkast så kan jag inte mata ut ytterligare lina. Linan suger fast. 

Jag behöver addera rätt mycket fart samt ha en hel del lina utanför för att kunna mata ut ytterligare lina i fram och bakkast på ett effektivt sätt. 

Jag har rengjort linan samt applicerat lite glid. 
Men det blir samma sak efter 15-20 min kastande. 

Någon som haft samma problem? 

Allt gott
Patrik 

Posted

Vid de tillfällen jag upplevt det här fenomenet har jag fått för mig att linan är för mjuk. Linan saggar mellan spöringarna. Men det är bara min gissning. Inget jag kunde åtgärda, så det blev linbyte. 

Posted (edited)

Vrider du ut öglorna på spöt? Ligger linan emot spöt kan den liksom klibba fast när den är blöt. Prova att vrida sektionerna med öglor 45 grader eller vrid spöt i handen. 

Sedan blir ju handen som hanterar linan blöt och får annan friktion. Också en sak att undersöka. Att öppna handen för att få bort veck gör stor skillnad. 

Edited by Fisk
Posted

Har fiskat hela dagar många dagar i rad med en likadan lina som du har problem med. Inga tendenser att klibba eller bete sig som du beskriver.

Posted

Intressant! 

Då kanske det är något med tekniken som sätter stopp (vridning) 
Jag ska se om jag kan filma mig själv nästa sektion, kanske upptäcker något när jag kikar på kastandet. 

Posted
1 hour ago PatrikJ sa:

Du kan nog vara inne på rätt spår. 
Jag har SA MPX samt SA Trout, ej i smooth varianten. 

Ska testa med detta om det är samma fenomen. 

Tack Lawson. 

Du har inget annat spö du kan testa? Kan ju ge en ledtråd om det är spöt eller något annat. Mindre antal ringar på samma spölängd kan ju göra skillnad.

Posted
48 minutes ago, Foam said:

Har fiskat hela dagar många dagar i rad med en likadan lina som du har problem med. Inga tendenser att klibba eller bete sig som du beskriver.

Har 15+ hela fiskedagar med SA Amp Smooth Trout, hälften i ösregn samt ett par dagar med SA Amp Smooth VPT. Har inte märkt av det du beskriver.

Posted

Har flera andra, och jag upplever inte alls som utmaning där. 
Men det betyder ju inte att detta är kopplat till bristfällig teknik :)

Kan ju dock vara så att min teknik / eventuellt fel visar sig extra tydligt med just denna kombination. 

Posted

Hade liknande problem med ett spö för några år sedan, fick tips om att göra rent och sedan gnida in spöet med lite flytande bilvax. Det blev mycket bättre. Om det skadar spöet vet jag inte men inte märkt något i allla fall.

Posted (edited)

Har samma problem, med exakt samma lina, i samma klass. Provat den på ett "high end" spö, samt ett i medel, båda nyare, same same resultat. Köpt begagnad, ifjol via tradera. Det funkar en liten stund som ny smord. Jag upplever linan som " den blir trög i ytan", vet inte om gummi-aktig är rätta ordet, men i vart fall trög, på liknande sätt du beskriver. Har haft nyfikna tankar om att prova en splitter ny för jämförelse, men har ej tillgång till det. Måndags ex? eller förbrukad, gräs påverkan?

Det är den enda linan som uppför sig så tsm med dessa spön. Så ringarna har jag svårare att tro är problemet. Har provat några ggr under sommaren/hösten, men byter då till annan spole/lina, för att jag ger upp/tröttnar när det inte funkar som det ska.

Edited by Dreamer
Posted
2 minutes ago, Dreamer said:

Det funkar en liten stund som ny smord.

En fundering. Hela grejen med den dyrare ”amplitude” coatingen är väl att den är ”självsmörjande”. Har aldrig behövt använda medel på mina - det har räckt att dra linan genom en svamp/trasa etc. Tänker att det kanske inte blir bra resultat att smörja dem?Kaka på kaka, typ.

Posted
32 minutes ago, Dreamer said:

Har samma problem, med exakt samma lina, i samma klass. Provat den på ett "high end" spö, samt ett i medel, båda nyare, same same resultat. Köpt begagnad, ifjol via tradera. Det funkar en liten stund som ny smord. Jag upplever linan som " den blir trög i ytan", vet inte om gummi-aktig är rätta ordet, men i vart fall trög, på liknande sätt du beskriver. Har haft nyfikna tankar om att prova en splitter ny för jämförelse, men har ej tillgång till det. Måndags ex? eller förbrukad, gräs påverkan?

Det är den enda linan som uppför sig så tsm med dessa spön. Så ringarna har jag svårare att tro är problemet. Har provat några ggr under sommaren/hösten, men byter då till annan spole/lina, för att jag ger upp/tröttnar när det inte funkar som det ska.

Väldigt intressant! 

Var nere igår och kastade, tränade på lite längre kast. Kastade så fint första 15 min. Linan är mjuk, följsam och otroligt fint glid. Sen är det som att allt tvärdör. Den suger fast, kan ha 1 meter linan mellan sista ringen och handen (löst) 
Och den glider inte ut medans jag luft-kastar. Helt fast-sugen i spöet / ringarna. 

Och det som är synd är att linan matchar verkligen spöt till 110 % i kastandet / fiskandet. 

Jag köpte linan begagnad, oklart hur gammal den är. "bra skick" ;) enligt säljaren. 

Posted
28 minutes ago, Troutman said:

En fundering. Hela grejen med den dyrare ”amplitude” coatingen är väl att den är ”självsmörjande”. Har aldrig behövt använda medel på mina - det har räckt att dra linan genom en svamp/trasa etc. Tänker att det kanske inte blir bra resultat att smörja dem?Kaka på kaka, typ.

Det blir exakt samma utfall om jag enbart tvättar av linan / ej smörjer. 
Håller i 15-20 min innan den suger fast. 

Posted (edited)
15 minutes ago, PatrikJ said:

Det blir exakt samma utfall om jag enbart tvättar av linan / ej smörjer. 
Håller i 15-20 min innan den suger fast. 

Tror faktiskt linan är slut. Har gjort slut på 2 st vpt 2.0 .smooth. Håller i ca 1.5 år .jag fiskar mycket i sjö. Kastar med dubbeldrag.  Verkar som när smörjmedlet är slut . Så hjälper inget. Har provat med tvätt . Sa cleaning pads. 

Edited by HansKlinga
  • Thanks 1
Posted

Jaha har inte läst ordentligt(som vanligt)..jasså en beggad lina!!..prövat en NY-lina då!?

Posted

Har haft samma problem med nya linor efter alldeles för kort tid på spöt, rengjort efter konstens alla medel, sen smörja men fan heller, coatingen e skit tyvärr… Så för att kräma ur d sista på den linan som jävlades för min del, så sprejade jag skiten med scilicone-spray, och då jävlar löpte den på 😁… Fast d dödar linan totalt och är nog inget man skall göra egentligen 😊

Posted
29 minutes ago Krippax sa:

Har haft samma problem med nya linor efter alldeles för kort tid på spöt, rengjort efter konstens alla medel, sen smörja men fan heller, coatingen e skit tyvärr… Så för att kräma ur d sista på den linan som jävlades för min del, så sprejade jag skiten med scilicone-spray, och då jävlar löpte den på 😁… Fast d dödar linan totalt och är nog inget man skall göra egentligen 😊

Då är det inte problemet med Nya ..som gamla..linor..kolla igenom ringarna...på spöt!

Posted

Ringarna va rena, linan klibbig, fast spraya ringarna kanske ändå kunde vara något? Fan va linan sköt efter jag misshandlade den med spray…

🤔

Posted

Kanske? Eller oxå inte?

Nya linor, med nya funktioner, med ny teknik, med nya blandningar i plast/gummi-materialen??? 

Inte alltid d blir bättre när man frångår farmors gamla hederliga recept på dunderhonung 😊

Men en sak e iaf säker, dyrare, d blir d…

Täcka kostnader för FoU vet du, samt lansering o MF… 🙃 Sen om resultatet blev sämre än vad d faktiskt va från början, hmmm, d kan inte hjälpas tyvärr, marknadsstyrning kräver produktutveckling, utan hänsyn till verklig nytta, alltså 4 better or 4 worse… Utan undantag 🤔🥸