Hoppa till innehåll

Intresserad av CTS-klingor?Ny tidsfrist!


magnolia

Recommended Posts

  • Svar 277
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Luftbubblor kan vara ett problem och givetvis kan man vidta åtgätrder mot dessa t.ex. tillverka en "lufttät" blandningskammare med en kula i. Den nya lacken från American Tackle var betydligt bättre i alla avseenden! Och om man är efterklok skulle jag ju beställt den tidigare. Den tråd som ser "olive" ut är i verkligheten ljusare och färgerna harmonierar enligt min smak.Bilden överdriver kontrasterna.

Du får bygga hur du vill! ;)

Beställa? Där är det väl din tur nu Ozzy. Visa vad du går för.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fyra trådar samtidigt: jag tror inte det är att rekommendera till noviser, men om du försöker dig på det, öva i så fall på en klinga/spö som du inte är så rädd om. Det är början av lindningen; nämligen att fästa många trådar samtidigt samt avslutningarna som är det knepiga alltså återigen att fästa trådarna. Dessutom bör man "packa" (maka ihop) trådvarven lagom hårt och med samma "kraft" då man kommit igång med lindandet annnars blir spiralmönstret ojämnt. Man kan "slå ihop varven" hårt ungefär som i en vävstol men lagom och rätt löst är nog bättre.

Det är viktigt att ha samma trådspänning (i stort sätt) på alla trådar hur många man nu använder. Två trådar samtidigt är inte så svårt och lindningen flyter på bra med rätt trådspänning och vinkel mellan inkommande trådar och klingan. Naturligtvis måste båda/alla trådar gå igenom en ögla på spölindningsstället och i rätt ordning (de kan ju hoppa över varandra). Jag brukar styra trådarna mellan ena handens tumme och pekfinger och mer eller mindre "lägga dit" trådarna.Kolla så att inte trådarna bytt plats, för då måste man backa och det kan ju vara lite knepigt med fyra trådar.I ett fall där jag måste göra om några varv använder jag ena handen  för att spänna samtliga trådar. Då går det förstås inte att svara i telefon något vidare... 8)

Övning är bra och med lite träning och fingerfärdighet blir två eller tre trådar skapligt lätt att hantera. Blir det dåligt så är det bara att göra om och att göra om blir inte så jobbigt när man har övat en del. 

Jag föreslår att du blandar en tråd/ett par trådar som är vanlig nylon (ev silke) och som är mörkare i färgen med en ljusare NCP tråd alltså en tråd som inte behöver colour preserver för att hålla kulören. På så vis behöver du inte använda CP och får ändock ett distinkt mönster.

Det är knepigt att få CP att täcka ordentligt särskilt om det rör sig om ljusa kulörer så kan minsta svaghet i Cp-lagret göra att lacken slår igenom och att de ljusa trådarna mörknar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest LS Supreme

Det vore nog roligt att få se ett kort taget ca 3 cm ovanför korkhandtaget !!! ;D ;D ;D

Eller jag menar att det vore roligt för alla utom Magnolia :'( :'(. Jag är väl en av de få här förutom Håkan som har sett eländet live. För övrigt så skulle man kanske kunna stå ut med att dänga runt med "påken" en dag eller två, det kastade ju trots allt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest LS Supreme

Jo nog vart jag road av att ett så uppskrivet bygge såg ut så. Jag skriver såg ut för jag antar att du kommer att ta bort picasson som du har målat ovanför korken. Eller det kanske är hyllningen till OZZY som sitter där ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vore nog roligt att få se ett kort taget ca 3 cm ovanför korkhandtaget !!! ;D ;D ;D

Eller jag menar att det vore roligt för alla utom Magnolia :'( :'(. Jag är väl en av de få här förutom Håkan som har sett eländet live.

Låter intressant  :o  Väntar spänt på bilder på spektaklet  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En blixtbild! Ska ta en i solljus och be en granne som är proffs att hjälpa mig. Ljuset är väldigt viktigt, blider tagna med blixt blir lätt "platta" därför att ljuset måste spela i en bra bild. ;) När jag var ute och kastade idag så kom spöt bättre till sin rätt. Det var fint!  :D Jag begär förstås inte att O&F ska tro det men ni andra kanske förstår att jag är rätt nöjd. Jag sitter inte och gör spön hela dagarna så lite "småfel" accepterar jag särskilt som jag brukar experimentera en del. 

Härligt spö att underhandskasta med och totalt tycker jag att det är minst lika bra som ett Loomis Stinger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag måste ge pojkarna (Ozzy & LS) något att klaga på så jag la dit lite damm i Photoshop. ;)  Det roligaste de vet är ju att klaga på andras byggen!

Däremot visar de sällan eller aldrig egna alster av någon anledning.  ::)

Ozzy kan förstås medge att CTS klingorna blev bra spön medan Fredrik vanemässigt "sågar" allt som han inte själv äger. Därför är citat "För övrigt så skulle man kanske kunna stå ut med att dänga runt med "påken" en dag eller två, det kastade ju trots allt bra" =ett oerhört högt betyg. Man kan översätta Fredriks omdömen till vanliga människors ung. så här. (Han skulle nog behöva ha en tolk med sig  ;)). Värdelöst=ganska bra, bara skit= bra, jävla skit=mycket bra.  :D

Inte mycket att göra något åt (antagligen Jantelagen), men om Fredrik bygger ett CTS spö så kommer de plötsligt att bli så jävla bra..... ;) Den som lever får se. 8)

"Jag är nyansernas mästare" skrev en svensk diktare. Det var förstås varken  Ozzy eller Fredrik. Diktaren är numera död och riskerar därmed inte att bli deprimerad av att möta "pojkarna". ;D  Vad är nyanser pojkar ??? ::)

Något negativt kommer förmodligen från er men jag bryr mig inte.Behöver jag ta det på allvar? (En s.k. retorisk fråga). NÖJD!

"Sågat av Ozzy & Fredrik" kan ju användas i reklam, då förstår de flesta människor att något är bra. ;D "Det är bara skiiiit" brukar en av dem säga x antal gånger per dag... ::) Kom igen pojkar det är så tacksamt att driva med er! 8)  Slutligen: ett stort TACK till er pojkar som lärt mig hur underbart livet är bara men inte är överkritisk!  ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest LS Supreme

Magnolia!! Det vore trevligt att ha ett CTS känner du någon som vet hur man får tag på ett ;). Har du ingen närbild på picasson. Vi vill ha något att små le åt. Nyanser det ska jag förklara för dig så fort vi får närbilderna av din "Buttwrap". För där är det minsann olika nyanser !!!!

Det bästa i kråksången är ju att man inte behöver driva med dig det klarar du själv.

Ha en trevlig helg!

Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Picasson sålde jag dyrt. När du sa att den var skitful förstod jag naturligtvis att det var en värdefull målning.... ;) Snart har jag kanske råd att köpa en sån där digitalkamera så att jag kan ta bilder efter eget huvud.

Jag har en affärsidé Fredrik. Du ser till att bli kändis, du slänger en tårta på kungen och skriver sen en bestseller om din barndom eller så är du med i någon tv-såpa. Sen när folk vet hur du är så kan reklamföretag anlita dig för diverse uppdrag. Om Porsche´s senaste modell http://www.dagensps.se:80/article.aspx?art...0&categID=1

kan det heta Fredrik tycker att den här bilen "går det att köra med". Alla förstår då att det måste vara en superb bil och reklammakarna behöver inte längre leta efter superlativer som det ju gått inflation i.  Reklam där det står "Fredrik tycker att det här spöt är fantastiskt" skulle genast avslöjas som bluff. "Duger att fiska mört med" skulle å andra sidan vara högsta beröm. 8) ;)

Trevlig helg själv

Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Imorgon ska jag försöka att vara snäll!  ::)    Ingen vidare skärpa i bilden. :'(

Jag tackar dem som tagit bilderna. Jag ska försöka ta några bilder själv och då ev. något mer få fram vad som jag tycker är det roliga med att bygga själv. Jag har två fabriksbyggda Winstonspön och att försöka "tävla" med Winston när det gäller finish är som jag ser det bortkastad tid. Den som lackar spön hela dagarna blir med säkerhet bättre på detta än den som bygger ett spö per år. Däremot finns det ju ett utrymme för att bygga lite annorlunda och då experimentera. Ibland blir det som man  hoppats och ibland inte. Det är lite av tjusningen med det hela.

Det är på liknande sätt med fotografering. De bästa bilderna jag har på några spöbyggen togs av en gammal vän och skolkamrat som då jobbade som fotograf på heltid. Att han fick fram "finesserna" var ju inte så förvånande, men att han överträffade mina förväntningar var det. Sådana bilder tagna med konventionell film kommer inte till sin rätt via nätet det får jag acceptera. Bilderna var inte förskönande utan verklighetsnära och tänk så svårt det kan vara att skildra verkligheten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enl. LS Supreme måste alla skratta. ???

Hur som helst;Tack,TACK Ozzy gamle vän!! :D Det kommer bättre bilder dock. Gårdagens fotograf har nu hittat makro-knappen på kameran så att han kan ta bilderna på mindre än 1.5 m håll. Ett framsteg. Eller ett steg framåt. Men nu fungerar inte hans dator. 8)

Kameran som tog de riktiga närbilderna blev stulen i tunnelbanan i Buenos Aires. Min kompis gav de andra i sällskapet stränga order att "hålla i sina grejer", men själv gjorde han tydligen inte det. Sen uttryckte han en viss beundran för den "skicklige" ficktjuven...Hade du reseförsäkring frågade jag min kompis.

Kanske det svarade han. Folk som har pengar kan vara dryga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest LS Supreme

Picasson eller kladdet har blivit redigerat sen sist. Tänk att du inte vågade dra på ett lager klarlack på den och stolt visa upp den som den såg ut. Den var ju skitful. ;D ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Picasson eller kladdet har blivit redigerat sen sist. Tänk att du inte vågade dra på ett lager klarlack på den och stolt visa upp den som den såg ut. Den var ju skitful. ;D ;D ;D ;D

Fusk  ??? Photoshop  ??? Kan vel alldrig tro det om den gode Magnolia  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort "Picasson" för att du blev så upprörd. Men minnet av en  annorlunda dekoration räcker tydligen fortfarande för att få dig upprörd.

Lärdom; visa aldrig något okonventionellt för LS. Och jag borde förstås ha skaffat ett intyg av Notarius Publicus om att bilden som jag visade här och verklighetens spö stämde överens.

De som bara står ut med "normala" föreetelser kan jag tycka lite synd om.

Det är lätt att missa något av livets rikedom. På en disputationsfest hamnade jag bredvid en person som jag känner lite grann. Då jag fick vegetarisk mat utbrast han indignerat "Nu får du väl förklara dig varför du inte äter kött!" Typiskt, han behöver inte förklara varför han äter kött och jag har f.ö. aldrig frågat någon om varför denne äter kött.

Alltså; tolerans och frihet ligger mig varmt om hjärtat. Och jag vill inte alltid vara normal, för personligen tycker jag att sånt kan kännas lite tråkigt.

Men om LS och andra vill bygga helt normala spön så bryr jag mig inte.

Och vill någon bygga ett annorlunda spö så är det bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Lindningarna till ringarna det är "bara" 2 trådar då eller fattar jag fel?

NCP tråden har man ju hört mkt olika bud om allt från att lacken knappt fäster på den till att den är riktigt bra.. Skall jag satsa på den eller på CP och standard tråd?

Nu hamnade det ju en liten OT fråga med här och det ber jag om ursäkt för men jag orkar inte söka eller skapa en ny tråd bara för den lilla frågan.. Hoppas ni har överseende med det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...