Jump to content

Dagens flugbindning

Recommended Posts

Två flugor klara... en bra dag😅 dags för en virre å fundera på lite matlagning👌

image.jpg

• Like 1
  • Replies 4.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lite bäcksländor!! Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dette må jo være den ultimate imitasjonen   Her har ørreten sjansen til å velge hva den vil ha; ei nymfe, en klekker eller en dun    

Laddar för Ryssland...

Posted Images

3 hours ago, Jonas said:

Islandshäst, pattegrisfjäder, glow in the dark ögon och nått rosa uv med blyförtyngd kropp. Den kommer fånga öring👌

image.jpg

image.jpg

Du är iaf konsekvent i ditt bindande, denna andra ser ju precis lika jävligt ut som den första. 😁

Hoppas whisky, cava och måltid blir bättre 😘

PS. Den rökta laxen var bra, men klart under medel. Jävla slarv att få slut på rökflis senast ☹️

Edited by Henka
  • Haha 1

Binder hellre än bra... lite som min farbrors gamla band... Rotharrys... ingen som minns det eller?

😂 förstår jag dig rätt ska jag vrida 180 grader på ratten till vänster? Känns lite som att jag fiskar med haspelrullen ovanför spöt och vevar bakåt... 😅 klar amatörvarning i alla fall.

Så går det när man köper ett städ enbart för att det hade en design som föll mig i smaken...🙃

ska binda lite mer idag tror jag. Blev lite sugen nu. 

15 minutes ago, Jonas said:

@Bigsalmon vad är föresten fördelen med att vända chucken? 

Som du har den nu utnyttjar du inte städets true rotation-funktion alls. Vänder du på chucken kan du snurra flugan medan krokskaftet alltid är vågrätt. Du kan t.ex. linda på dubbing genom att snurra på flugan och samtidigt se att dubbingvarven lägger sig perfekt.

Titta här så fattar du:

https://www.tiemco.co.jp/eng/groups/view/1257

• Thanks 1

Är väldigt novis flugbindare, men satte mig idag och band ihop något till havsöringen framåt vårkanten.
En Silver Killer räka med laser dub huggpunkt och spröt av ice flash. Kallar den Laser Killer.

Mycket blev som förväntat långt ifrån perfekt, men största tabben var nog att huggpunkten blev för stor och den utstickande delen av den pekade lite väl mycket neråt.

Skål denna extremt gråa lördag 🍻

126252063_399375871184201_1739205765299417069_n.jpg

• Like 1
On 11/20/2020 at 1:00 PM, Sahlberg said:

Tackar!

Den är faktiskt inte så stor eller tung. Skallen är en Fish skull Sculpin helmet strl Small och totallängden på flugan är ca 7,5-8 cm inkl stjärten. 

Jämförde med en lika lång zonker med en fishskull på och flugan på bilden var ungefär 0,8g tyngre i vått tillstånd. Dvs, ja det kommer att märkas en viss skillnad vid kastning men inte överdrivet mycket.

Jag fiskar dem med #6 och uppåt men de är ju flugor jag varken vill eller kan trycka iväg 25m med en torrflugelina direkt.

Mer frågor, 🙂

Hur gör du den långa stjärten? Kollar på youtube och då har de hyskor "articulated spine" använder du dem? Hur långa är de? 

1 hour ago, Even Steven said:

Mer frågor, 🙂

Hur gör du den långa stjärten? Kollar på youtube och då har de hyskor "articulated spine" använder du dem? Hur långa är de? 

Jepp, det är såna jag använde. 

Har inte kollat längden men jag tror att jag använde de tre kortaste i ett Starter pack och sen Gamakatsu F314 #4 som krok (wire mellan krok och sista shank).