Hoppa till innehåll

En fiskekniv..


Lohi

Recommended Posts

Tack Johan!

Har grävt fram en kniv som jag gjorde åt min dotter när hon var tre år och skulle börja lära

sig hur man överlever i skogen :D Den har varit med om ett och annat. Grävt mycket i jorden..

skurit sten..åkt tvättmaskin osv osv under åren som hon använde den. Nu har hon en större som

passar näven bättre!

Skaftet är kanske 4,5 cm, bladet ca 4 och kniven har en total längd på ca 9 cm. En minikniv helt enkelt.

Mkt. bra "discokniv" som vi säger i Gällivare :D

/Lohi

Fantastiskt! Jag hade nästan tänkt lägga upp en bild på en kniv jag jobbar på nu. Men då får man ju skämmas så jag får nog öva några knivar till. Är nybörjare.

Du har aldrig gjort någon helhorn?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fantastiskt! Jag hade nästan tänkt lägga upp en bild på en kniv jag jobbar på nu. Men då får man ju skämmas så jag får nog öva några knivar till. Är nybörjare.

Du har aldrig gjort någon helhorn?

Har en stor helhornare på gång men den är nog nåt år bort! Lägg upp en bild du! Starta en tråd så får du säkert tips och råd av många, det finns fler knivmakare än jag på Edge! Tack för dina kommentarer Johan!/Lohi

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en stor helhornare på gång men den är nog nåt år bort! Lägg upp en bild du! Starta en tråd så får du säkert tips och råd av många, det finns fler knivmakare än jag på Edge! Tack för dina kommentarer Johan!/Lohi

Jag avvaktar ett tag. Men när den jag jobbar på nu är klar ska jag visa så får du ge kritik. För lite tid för knivarna nu tyvärr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Johan!

Har grävt fram en kniv som jag gjorde åt min dotter när hon var tre år och skulle börja lära

sig hur man överlever i skogen :wub: Den har varit med om ett och annat. Grävt mycket i jorden..

skurit sten..åkt tvättmaskin osv osv under åren som hon använde den. Nu har hon en större som

passar näven bättre!

Skaftet är kanske 4,5 cm, bladet ca 4 och kniven har en total längd på ca 9 cm. En minikniv helt enkelt.

Mkt. bra "discokniv" som vi säger i Gällivare :lol:

/Lohi

Grymt vacker kniv

:rolleyes:;):wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har precis avslutat en kniv som varit ett riktigt långdraget projekt! Har nog tagit ett par år att få färdig.

Mest pga av att inspirationen trutit men nu börjar det rycka lite i slöjdtarmen igen -_-

Bilden är väl inte riktigt rättvisande men ska försöka fota upp den lite mer seriöst nån dag.

Blad- mönster damask, M Baudin

Slidan är av renhorn (jag vägrar att bleka det så det har lite grå marmorering)¨

Skaftet är av björkrot, betsat med Herdins "modebrun", samt renhorn som jag böjt

före montering, typ som man gör med en svepask.

Den första och sista hornbiten på skaftet är av älghorn då den har mindre märg än vad renhornet har.

Skinnet är rårandsläder.

/Lohi

Den där kan Du tävla med.

Håller med när det gäller hornet..."man tar livet" av hornet om man bleker det.

Graverar Du med kniv eller stickel?

Skitsnyggt (proffs eller????)

Själv har jag kommit in i ett "slöjdil" just nu och tillbringar all ledig tid i Snickerboa B)

MVH

Lasse "Fore" Bröms

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där kan Du tävla med.

Håller med när det gäller hornet..."man tar livet" av hornet om man bleker det.

Graverar Du med kniv eller stickel?

Skitsnyggt (proffs eller????)

Själv har jag kommit in i ett "slöjdil" just nu och tillbringar all ledig tid i Snickerboa -_-

MVH

Lasse "Fore" Bröms

Tackar Fore! Det finns ju ett sätt att bleka horn som är ok, nämligen i vatten. Men det är ju en tämligen utdragen metod tidsmässigt sett

men med den metoden bibehålls hornets struktur! Väteperoxid är verkligen ett stort NO NO.

Jag gör egna gravyrsticklar av kallsågbblad. Men utformar dom så att dom ändå skär. Är du intresserad kan jag maila bilder på dom!

Proffs? Nope! Nog har jag såld en och annan kniv men mest gör jag knivar åt släkt och vänner. Skulle vara kul att få se

något av dina alster Fore B)

Mvh Lohi

Redigerad med Lohi
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar Fore! Det finns ju ett sätt att bleka horn som är ok, nämligen i vatten. Men det är ju en tämligen utdragen metod tidsmässigt sett

men med den metoden bibehålls hornets struktur! Väteperoxid är verkligen ett stort NO NO.

Jag gör egna gravyrsticklar av kallsågbblad. Men utformar dom så att dom ändå skär. Är du intresserad kan jag maila bilder på dom!

Proffs? Nope! Nog har jag såld en och annan kniv men mest gör jag knivar åt släkt och vänner. Skulle vara kul att få se

något av dina alster Fore -_-

Mvh Lohi

Gärna lite bilder på Dina sticklar, själv graverar jag med en gravyrkniv.

Jag blev inspirerad av Din kniv och la ut några bruksknivar och lite annat smått och gott alldeles nyss. ("Bröderna" och en färsk kniv i masurbjörk)

Jag spelar inte i samma division som Du. Din gravyr är super.

Vi kanske skulle be Jonas lägga upp en Slöjdtråd där vi kan ha lite erfarenhetsutbyte som innefattar all handslöjd.

MVH

Lasse Fore Bröms

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...