Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Linlängd vid fiske m.m?

Featured Replies

Publicerat

Tycker det är kul med att flugfisket också genererar att kastandet blir en sport där man tävlar i längd o precision(nu menar jag inte casting).men när har man nytta av det vid fiske ?

Många av oss som vid tillfälle försöker ex. fresta en regnbåge till hugg vid någon skogssjö har ju vid få tillfällen nytta av att kunna hålla 20-25 meter lina i luften då är man ju för länge sedan fast i nått träd

. Borde det inte finnas klasser där man tävlar med linor o längder som man också kan använda vid fiske? Ex vem som kan skjuta en viss lina längst?

JOJ

Publicerat

Jag använder SA ED vid normalt fiske, den går även utmärkt att kasta skitalångt med (ED:n är en av tävlingslinorna som används vi distanstävling)..

Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige

Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/

2c97e5e423ece3a95d600d9ddee850e9.gif

Delta 3 Pro Staff

Publicerat

Jag använder SA ED vid normalt fiske, den går även utmärkt att kasta skitalångt med (ED:n är en av tävlingslinorna som används vi distanstävling)..

Det kanske är en dum fråga, men kan jag få en förklaring till vad SA ED är för lina? Skulle vara roligt att testa.

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot"

Publicerat

Det kanske är en dum fråga, men kan jag få en förklaring till vad SA ED är för lina? Skulle vara roligt att testa.

http://buy.scientifi...t-distance.html :) Det är en WF lina med en mycket lång tapering so ofta används vid torrflugefiske.

Kaffebryggarn; Många utav de bästa Trout DIstance kastarna använder ED och Rio Gold Tournament vid praktiskt fiske. I exempelvis USA är longbelly linor mycket populära till många fisken. Det vi använder primärt i Sverige sätter inte standarden för den totala marknaden. :)

Redigerad med Tellis

Publicerat
  • Författare

I de sjöar jag fiskar i är avståndet vid de flesta vinklar till bakomvarande buskar- träd max 12-15 meter därav min fråga. Att då använda en lina som har en maximalt "effekt" när 20-25 meter är utanför spötoppen blir något jag behöver ett bra svar på för att förstå,

JOJ

Publicerat

I de sjöar jag fiskar i är avståndet vid de flesta vinklar till bakomvarande buskar- träd max 12-15 meter därav min fråga. Att då använda en lina som har en maximalt "effekt" när 20-25 meter är utanför spötoppen blir något jag behöver ett bra svar på för att förstå,

JOJ

Det får bli ett switch/speykast då :)

Självklart är det så att i vissa fall är en lina med kortare klump smidigare. Men det är sällan vi behöver de extremaste längderna vid fisket och då fungerar dessa longbellylinor väldigt bra trots att du inte har hela taperingen ute. På dessa linor är ofta vikten framskjuten och med lång baktapering just för att de skall fungera vid kortare linlängd.

Publicerat

Tycker det är kul med att flugfisket också genererar att kastandet blir en sport där man tävlar i längd o precision(nu menar jag inte casting).men när har man nytta av det vid fiske ?

Många av oss som vid tillfälle försöker ex. fresta en regnbåge till hugg vid någon skogssjö har ju vid få tillfällen nytta av att kunna hålla 20-25 meter lina i luften då är man ju för länge sedan fast i nått träd

. Borde det inte finnas klasser där man tävlar med linor o längder som man också kan använda vid fiske? Ex vem som kan skjuta en viss lina längst?

JOJ

Du missar poängen. Kan man kasta 40meter med ett 9´#5 spö och #5 lina så kan man kasta "ganska" bra på 15-25meter. Sedan finns det folk som fiskar på kusten och ovan trädgränsen där det inte finns några träd ;)

Det finns även en "skjut" klass. Seatrout distance. 15-20meter klump och sedan skjutlina. Svenska rekordet är på 47meter så det skjuts ganska bra ^_^

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

JOJ

Linorna funkar lika bra med 10-15meter utanför spötoppen ;)

Bättre svar behövs inte :)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Det finns ingen enhandsswitchklass antar jag?

Publicerat

Finns en seatrout spey med enhands max 10´ och 27g klumpar. Det är dock riktningsförändring så det är inte switch. Annars finns det en switchtävling som brukar gå av stapel under sportfiskemässan. Då kör vi med 9´#5 spö och #5 lina :)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

För att vidareutveckla vad Sasse skrev så finns det idag ingen offiecall switch eller speygren för enhands. Jag har under tiden jag hållt på jobbat för att få en enhands speygren offiell och har under samtliga tävlingar jag arrangerat haft med den grenen.

Publicerat

För att vidareutveckla vad Sasse skrev så finns det idag ingen offiecall switch eller speygren för enhands. Jag har under tiden jag hållt på jobbat för att få en enhands speygren offiell och har under samtliga tävlingar jag arrangerat haft med den grenen.

Precis, glömde det officiella :blush:

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Personligen föredrar jag linor med korta klumpar till sjöfisket, enda gången jag använder longbellys är om det är en myrkant med mycket plats bakom eller ifrån båt/flytring.

Jag tycker en klump på runt 10 meter är ganska lagom eller kortare om det är riktigt trångt, och om det behövs så skjuta längden istället för att bära mer lina :)

Mvh

Magnus