Publicerat October 12, 201114 yr comment_1480953 Precis hemkommen från ett häftigt regnbågsfiske i Liderna göl, fjädermygg stod på menyn och regnbågarna högg friskt 6 grader i luften gjorde fingrarna stela men vad gör det när ett jäkligt kul fiske är i full gång. Men nu var det för mörkt, men sippandet och surplandet fortsatte oförtrutet ute i gölen....fantastiskt. //brokenrod Rapport
Publicerat October 12, 201114 yr comment_1480956 Låter som ett helt underbart höstfiske! Jag kör min vända i morgon Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Rapport
Publicerat October 12, 201114 yr comment_1480958 Lördag så smäller det till för mig, hoppas att mina fjädermygg funkar Skitfiske på er! Gäddan är min kryptonit! Rapport
Publicerat October 12, 201114 yr Författare comment_1480965 Lördag så smäller det till för mig, hoppas att mina fjädermygg funkar Skitfiske på er! Ja nu gäller det att suga ut det göttesta av den här säsongen . Och kom ihåg: "flugor som aldrig får se vattnets yta fiskar dåligt" //brokenrod // Rapport
Publicerat October 12, 201114 yr comment_1480983 Ja nu gäller det att suga ut det göttesta av den här säsongen . Och kom ihåg: "flugor som aldrig får se vattnets yta fiskar dåligt" //brokenrod // Jag ska komma ihåg detta och använda mig av detta på Lördag Blir en spännande dag med mycket småflugor, både fjädermygg, foamgetingar och myror Gäddan är min kryptonit! Rapport
Publicerat October 12, 201114 yr comment_1481019 SKALBAGGAR GUBBAR! Det får ni inte gå utan.. Vilket fiske vi har haft på sånt sista tiden. Mums! Älskar höstfisket och regnbågar som går och plockar landinsekter 1 meter från land. Redigerad October 12, 201114 yr med jflyfishing Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481033 Det är sjukt kul. Synd att det inte blir något sådant fiske i år heller Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör! Fd. Global Moderator Årets Edgare 2012 Veritas liberabit vos Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481036 SKALBAGGAR GUBBAR! Det får ni inte gå utan.. Vilket fiske vi har haft på sånt sista tiden. Mums! Älskar höstfisket och regnbågar som går och plockar landinsekter 1 meter från land. Sklabaggar har jag aldrig testat. Kör du med foambaggar? Vad kör du för storlek? Mitt flug-galleri! Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481054 Kolla senaste Flyfishing & Flytying så har du grymma buzzer-imitationer (fjädermyggspuppor), de kallas Threadbare buzzer och binds utan bindtråd. Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481057 Sklabaggar har jag aldrig testat. Kör du med foambaggar? Vad kör du för storlek? Storlek 10-12, grön foam som skal och grön icedub som kropp och med gummiben (jag använder inte gummiben men jag minns inte det jag binder på men det är inte viktigt). Om man som jag mest fiskar i starkt humusfärgade vatten kan man också ha flashabou som ben. Häpp! De här skalbaggarna har fungerat bra för mig. Annars är Bow Tie Beetle också bra men hjorthår är ju lite skört. Det blir lite av en engångsfluga. http://www.theessentialfly.com/charles-jardine/cjs-bow-tie-beetle.html Redigerad October 13, 201114 yr med MathiasL Detta är MathiasLI only wish to catch a fish, so juicy sweet! Kastinstruktör Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481058 29 oktober blir det regnbåge för mig. Tror det är premiär för regnbågsfiske i år för mig. Blir Bohussjön igen... Små buzzers och annat. min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder) Min artikel om klädsel i kyla -Il pescatore pigro non cattura la trota- Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481075 3 dar nu i P&T vatten för mig runt forsa .. men inte ett enda vak eller napp.. slutade gårdagen med att plocka 15 kg kantareller istället =) tror jag behöver införskaffa mer/andra flugor.. Tips?? Over and out / Andreas Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481078 Och glöm för böveln inte Harry Potter, gårdagen resulterade i denna fina och riktigt friska båge: Mer info finns på bloggen // http://flugan.carlorn.se // Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481080 Storlek 10-12, grön foam som skal och grön icedub som kropp och med gummiben (jag använder inte gummiben men jag minns inte det jag binder på men det är inte viktigt). Om man som jag mest fiskar i starkt humusfärgade vatten kan man också ha flashabou som ben. Häpp! De här skalbaggarna har fungerat bra för mig. Annars är Bow Tie Beetle också bra men hjorthår är ju lite skört. Det blir lite av en engångsfluga. http://www.theessent...tie-beetle.html Detta blev jag intresserad av, kör du med flytlina och långsam handtvist eller? Jag tänkte testa med svart foam och svart icedub ( som lyser mörkt grönt) Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481087 Jag ser denna tid som höjdpunkten på Regnbågsfisket. Tex i vår klubbsjö där fisken går år ut och år in blir dem otroligt selektiva, och det är verkligen en utmaning att få dem att välja ens fluga bland alla små små gosaker som precis hänger i ytfilmen. Väldigt rogivande en vindstilla dag att se och höra alla försiktiga vak. Gäller att passa på nu för snart är allt tyvärr över för denna gång. // Bärgh Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481091 Detta blev jag intresserad av, kör du med flytlina och långsam handtvist eller? Jag tänkte testa med svart foam och svart icedub ( som lyser mörkt grönt) Jag brukar ge linan ett ryck ibland för att påkalla fiskens uppmärksamhet men annars låter jag den ligga still. Absolut, jag använder flytlina. Om fisk vakar nära flugan får man ta det lite piano med rycken så att man inte skrämmer bort dem. Detta är MathiasLI only wish to catch a fish, so juicy sweet! Kastinstruktör Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr Författare comment_1481101 Sälhårspuppa med lätt infettad rygg är ett sällsynt bra recept på selektiv regnbåge och även öring. Avslutade fisket med den igår och det var effektivare än vad fjädermygg imitationerna var tidigare under kvällen.Anledningen till byte av fluga var den bristfälliga synen som mer och mer gör sig påmind ,dom glupska regnbågarna svalde flugan så det var omöjligt att kroka av så den fick sitta i svaljet.Att åka hem vid en sådan vakfest var inget allternativ så det fick bli en sälhårspuppa med ett större hål att trä tafsen igenom och med en jäkla tur med en fullmåne som lös genom öglan så löste sig bytet och fisket kunde fortsätta. //brokenrod Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481111 En bus enkel foam bagge: Bindtråd: Svart. Du behöver: Vanlig torrfluge krok # 10, 12 eller 14. Svart och gult 2 mm foam ark. Påfågel herl. Snabb lim. Ett hackle, gummi ben eller vad du nu vill använda ? Baggen på fotot har ben av nylon från en sop borste som jag vämt leder på med en het nål. Och sedan lackat med svart flug lack. Bind in en ca 3 - 4 mm bred remsa svart foam som i början ska peka bakåt, ut över kroken. Spetsa den ände som ska bindas in. Bind in en tunnare remsa gul foam. Bind in påfågel herlet Linda den gula foam remsan till en ganska fet och cigarr formad kropp. Linda sedan herlet i en gles spiral över denna. Stryk på litet lim på ovan sidan av kroppen. Vik fram den svarta foamen som rygg köld. Bind in benen eller ett par varv hackel som du klipper flat på ovan och under sida. Trimma huvvudet. Klart! "If fishing is like religion, then fly-fishing is high church." Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481119 Oj, creepy och jättefin! Ska leta sopkvast nu... Vem är Martin G? Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481122 Har också tillgång till en klubbsjö där bågarna går länge och jisses vad selektiva dom blir! Skitroligt är det. Förra helgen lyckades jag dock knäcka koden med en grå harörenymf, men då gick tafsen av i mothugget... Ska göra ett nytt försök i helgen igen. Kan helt enkelt inte låta bli. Cheers! Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481128 Den baggen såg ju ruskigt verklig ut . ja tänk om man kunde binda själv =) Over and out / Andreas Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481147 Dessa flugor har funkat bra för mig under hösten. http://www.flugor.se/bild_arkiv/big_3078.jpg http://www.flugor.se/bild_arkiv/big_3039.jpg //Bärgh Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481160 Oj, creepy och jättefin! Ska leta sopkvast nu... Tackar! Det är bara att plocka fram saxen och börja klippa! Om man vill vara snäll mot sina div. borstar? Då är ju Hends Microfibrets ett bra alternativ. Blir fin, fina antenner, stjärt spröt och tunnare ben av det materialet. http://stip.se/ulfsflugor/index.php?main_page=product_info&cPath=2_142&products_id=345 "If fishing is like religion, then fly-fishing is high church." Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481162 Den baggen såg ju ruskigt verklig ut . ja tänk om man kunde binda själv =) Tackat för de orden! Tycker att du ska börja binda. Då har du ett fint vinterpyssel b.la. Flug bindandet, brukar oftast bli en naturlig följd av att man sätter igång och flug fiskar. "If fishing is like religion, then fly-fishing is high church." Rapport
Publicerat October 13, 201114 yr comment_1481167 Dessa flugor har funkat bra för mig under hösten. http://www.flugor.se...iv/big_3078.jpg http://www.flugor.se...iv/big_3039.jpg //Bärgh Den där svarta, lilla kusen såg väldigt nice ut! Kan man få en bind beskrivning månne? Det är säkert fler än jag som vill ha en sådan. Getingar, är alltid grymma flugor så här års. "If fishing is like religion, then fly-fishing is high church." Rapport